کاهش نرخ طرح ترافیک تهران/ایراد قانونی فرمانداری وارد بود
![](https://cdn.tribuneeghtesad.ir/thumbnail/HE2b5O4M5bwB/OGEBGhnvONbakilbk8PeE8j3oDRrJDOdF7lLKcbA0ztJzb6NeDosIxE2dW7A5Abr/171177457.jpg)
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به ایراد قانونی اعلام شده از سوی فرمانداری تهران در خصوص نرخ طرح ترافیک، نرخ رشد عوارض اصلاح و عدد پایه برای سال ۱۴۰۴ مبلغ ۱۰۲ هزار و ۶۰۰ تومان با رشد معادل ۳۶.۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شد.
تریبون اقتصاد_موضوع تعیین نرخ طرح ترافیک که در جلسات قبلی شورا با اکثریت آرا به تصویب رسیده بود ولی هیات تطبیق فرمانداری تهران آن را مغایر با قانون دانسته و عودت داده بود، امروز بار دیگر در جلسه شورا طرح و بررسی و اصلاحیه آن مورد تایید و تصویب اعضای شورای شهر قرار گرفت.
به گزارش ایلنا، سید جعفر تشکری هاشمی در جلسه ۳۰۳ شورای شهر و با اشاره به بهای طرح ترافیک اظهار کرد: در اصلاحیه جدید مبلغ طرح ترافیک کاهش یافت هر چند مطابق بررسیهای انجام شده، فقط دو درصد از خودروهای تهران حق ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند.
وی افزود: شورای شهر تهران با توجه به ماهیت این محدودهها، میزان واقعی عارضهای که تردد وسایل نقلیه شخصی ایجاد میکند، ضرورت بازدارندگی عوارض وضع شده و لزوم کاهش هر چه بیشتر ورود خودروهای شخصی به این محدودهها، نرخ رشد عوارض را بیش از نرخ تورم اعلامی در نظر گرفته بود تا سیاست خود مبنی بر لزوم بهره گیری از همه ظرفیتها جهت مدیریت تقاضای سفر و سوق دادن تقاضا به سمت حمل و نقل عمومی را اعلام کند.
تشکری هاشمی در خصوص محدودیت ورود خودروهای پلاک غیر تهرانی (پلاک شهرستان) به محدوده طرح ترافیک پایتخت اضافه کرد: اینکه بگوییم عدالت میگوید نباید برای پلاک شهرستان محدودیت ایجاد شود، منطقی نیست.
وی ادامه داد: عوارض یکی از ابزارهای در اختیار برای مدیریت ترافیک است و اگر عوارض هر شهر در همان شهر وصول نشود در شهرهای دیگر نیز دریافت نخواهد شد و منجر به سوء استفاده قانون شکنان میشود که در این خصوص باید دولت وروده کرده و این مساله را حل کند تا بخشی از این نابسامانیها اصلاح شود.
تشکری هاشمی گفت: در بسیاری از شهرهای جهان محدودیت هایی برای تردد خودروها ایجاد کردهاند و به عنوان مثال در پکن قیمت پلاک یک خودرو از قیمت خود خودرو بیشتر است چون سالانه فقط به تعداد محدودی خودرو اجازه اضافه شدن به خودروهای این شهر را میدهند.
وی افزود: طبق مصوبه برنامه چهار ساله چهارم نیز گفته شده طرح ترافیک باید بازنگری شود چون ساختار سنتی قدیمی دیگر پاسخگوی بحران هسته مرکزی شهر نیست، البته شورای ترافیک به استناد قانون محدودیتهای زمانی، مکانی، تعداد خودرو و نوع خودرو را اعمال کرده و بر همین اساس گفتهایم که باید عوارض مطابق با این محدودیتها دریافت شود.