شارژ کامل در 5 دقیقه؛ انقلاب BYD در صنعت خودروهای برقی / چرا آمریکا نتوانست؟

در حالی که صنعت خودروسازی چین با شتابی باورنکردنی در حال پیشی گرفتن از رقبای غربی خود است، فناوری جدید شارژ فوقسریع BYD توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. اما چرا این نوآوری هنوز به بازار آمریکا نرسیده است؟
تریبون اقتصاد- اخیراً شرکت BYD، پیشتاز بازار خودروهای برقی چین، از فناوری جدیدی رونمایی کرد که میتواند در کمتر از پنج دقیقه، ۴۰۰ کیلومتر (حدود ۲۵۰ مایل) مسافت رانندگی را به باتری خودرو اضافه کند. حتی با در نظر گرفتن استانداردهای سختگیرانهتر مانند آزمایش EPA در آمریکا، این میزان برابر با حدود ۲۶۵ کیلومتر است—عددی که همچنان بسیار جلوتر از رقبا قرار دارد.
به گزارش تریبون اقتصاد، در مقایسه، تسلا میگوید مدل Y جدیدش در ۱۵ دقیقه تنها حدود ۲۷۰ کیلومتر مسافت اضافه میکند. بنابراین BYD در زمینه سرعت شارژ تقریباً سه برابر سریعتر عمل کرده است.
دلیل این برتری چیست؟ بررسی فنی خودروهای BYD
باتریهای «Blade»: قلب تپنده فناوری جدید
موفقیت این فناوری، از باتریهای پیشرفتهای به نام "Blade" آغاز میشود. این باتریها دارای مقاومت داخلی پایینتری هستند که اجازه میدهد یونهای لیتیوم سریعتر و ایمنتر جریان پیدا کنند. همچنین سیستم خنککننده پیشرفته این باتریها توانسته است مشکل داغ شدن بیش از حد را تا حد زیادی حل کند.
سیستم برق ۱۰۰۰ ولتی: اولین در نوع خود
BYD در پلتفرم جدید خود به نام Super e-Platform از سیستم برق ۱۰۰۰ ولتی استفاده کرده است؛ این یعنی قدرت شارژ تا ۱۰۰۰ کیلووات (۱ مگاوات) نیز امکانپذیر میشود. در حالی که خودروهایی مانند تسلا مدل Y تا ۲۵۰ کیلووات و خودروهای پیشرفتهای مثل Lucid Gravity تا ۴۰۰ کیلووات توان شارژ دارند، BYD اولین خودروی سواری با توان شارژ ۱۰۰۰ کیلووات را معرفی کرده است.
چرا خودروسازان آمریکایی هنوز به این سطح نرسیدهاند؟
اغلب خودروسازان آمریکایی هنوز از سیستمهای برق ۴۰۰ ولتی استفاده میکنند که سالهاست استاندارد بازار بوده است. تغییر به سیستمهای ۸۰۰ یا ۱۰۰۰ ولتی نیاز به بازطراحی قطعات، افزایش هزینههای مهندسی و تولید و همچنین سازگاری با زیرساختهای جدید دارد. با این حال، شرکتهایی مانند هیوندای (Ioniq 5)، پورشه (Macan Electric) و تسلا (Cybertruck) شروع به استفاده از معماریهای ولتاژ بالاتر کردهاند.
چرا این اتفاق در چین افتاد نه در آمریکا؟
پاسخ در سیاستهای حمایتی دولت چین، سرمایهگذاریهای عظیم، و رقابت شدید میان شرکتهای سازنده خودروهای برقی نهفته است. دولت چین صدها میلیارد دلار برای تبدیل صنعت خودروسازی به یک قدرت جهانی هزینه کرده و بازار داخلی نیز با عطش بیسابقهای برای نوآوری در حال رشد است.
کارشناسان معتقدند در حالی که شرکتهایی مانند تسلا در آمریکا تقریباً بدون رقیب جدی هستند، در چین برندهایی مانند Zeekr، Xpeng و حتی هواوی بهطور مداوم نوآوریهای تازه معرفی میکنند. این فشار رقابتی بالا، نوآوری را تسریع کرده است.
زیرساخت شارژ سریع در آمریکا: مشکل بعدی
حتی اگر خودروها آماده باشند، زیرساخت فعلی آمریکا برای شارژ با قدرت مگاواتی طراحی نشده است. بیشتر ایستگاههای شارژ سریع در آمریکا توان ۱۵۰ تا ۳۵۰ کیلووات دارند. در حالی که BYD شارژری با توان ۱۳۶۰ کیلووات طراحی کرده و برنامه دارد ۴۰۰۰ ایستگاه از این نوع را در چین راهاندازی کند.
نکته جالب اینکه، برخی شرکتهای آمریکایی مانند تسلا، Mercedes-Benz و Kempower هم در حال توسعه شارژرهای مگاواتی برای کامیونهای سنگین هستند. اما این فناوری هنوز به خودروهای سواری راه پیدا نکرده است.
آیا واقعاً به شارژ ۵ دقیقهای نیاز داریم؟
برخی کارشناسان میگویند نه! میانگین توقف خودروها برای سوختگیری در پمپ بنزین حدود ۱۰ تا ۱۲ دقیقه است. بنابراین شارژ ۱۰ دقیقهای هم میتواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد. اما نمیتوان انکار کرد که شارژ ۵ دقیقهای یک مزیت رقابتی جذاب است—و قطعاً توجه جهانیان را به BYD جلب کرده، حتی در بازاری که محصولاتش در آن عرضه نمیشوند.