نحوه ثبت شکایت در اداره کار/ تلاش یکساله برای دریافت دوماه حقوق!

نماینده کارگران در هیئت تشخیص استان زنجان گفت: مراحل شکایت از کارفرما گاهی انقدر طول میکشد که اگر این شکایت بابت دریافت حقوق و مزایایِ نقدی باشد، ارزش پول او در تورم روزانه کاهش پیدا میکند.
تریبون اقتصاد_از زمان ثبت شکایت در اداره کار تا به نتیجه رسیدنِ آن زمان زیادی صرف میشود که فعالان کارگری گاهی آن را از شش ماه تا بالای یک سال تخمین زدهاند. برای ثبت شکایت، ابتدا باید احراز هویت صورت بگیرد. برای این کار کارگر باید به صورت حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و با ارائه اسناد و مدارک هویتی و سیم کارت به نام خود، نسبت به احراز هویت اقدام نماید. در این مرحله رمز عبور به تلفن کارگر پیامک میشود و کارگر پس از دریافت پیامک میتواند با استفاده از کد ملی و رمز عبورِ ارسالی وارد سامانه جامع روابط کار شود.
به گزارش ایلنا، بعد از مرحلهی احراز هویت، کارگر با استفاده از کدملی و رمز عبوری که در مرحله اول دریافت کرده از طریق سایت سامانه جامع روابط کار میتواند شکایت خود را ثبت نماید. اداره کار بعد از این مرحله زمانی را برای تشکیل جلسه رسیدگی تعیین میکند و همزمان پیامکی به کارگر ارسال میشود که به سامانه مراجعه نموده و از زمان و محل جلسه مطلع شود. این موضوع از طریق ابلاغ فیزیکی و کاغذی به کارفرما نیز اعلام میشود.
کارفرما پس از دریافت برگه ابلاغیه باید به سامانه جامع روابط کار مراجعه کرده و از جزئیات دادخواست کارگر و از زمان جلسه رسیدگی اطلاع پیدا کند. اگر کارفرما قبلا در سامانه ثبتنام و احراز هویت کرده باشد با همان نام کاربری و رمز عبور میتواند دوباره وارد سامانه شده و شکایت جدید را در سامانه خود دریافت نماید. اما اگر برای اولین بار است که کارگری از این کارفرما شکایت کرده، کارفرما نیز باید به یکی از دفاتر پیشخوان مراجعه و با ارائه اسناد و مدارک هویتی احراز هویت شود.
تمامِ این مراحل گاهی انقدر طول میکشد که اگر شکایت کارگر از کارفرما بابت دریافت حقوق و مزایایِ نقدی باشد، ارزش پول او در تورم روزانه کاهش پیدا میکند.
عبدالعظیم همایونی، بازرس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان زنجان و نماینده کارگران در هیئت تشخیص، در گفتگو با «ایلنا» در رابطه با طولانی شدنِ مسیر شکایت کارگر از کارفرما گفت: برای آنکه بدانیم وضعیت ادارات کار چطور است فقط کافی است به این ادارات سر بزنیم و صفهای طولانی را مشاهده کنیم. من در هیئت تشخیص حضور دارم و میبینم چقدر جریان رسیدگی به برخی از پروندهها طولانی است. ما پروندهای داریم که از سال ۹۲ هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی ادامه داد: پروندهها زیاد و نیروهای اداره کار کم هستند و این موضوع رسیدگی به پروندهها را به تأخیر میاندازد. در واقع اداره کار کم کاری میکند. از زمان ثبتنام کارگر در سامانه تا زمانی که پیامکِ تعیین وقت به کارگر میرسد زمانِ زیادی طول میکشد. در این مرحله گاهی اوقات، احراز هویت کارفرما با مشکل مواجه میشود و همین موضوع کار را مجددا به عقب میاندازد.
این فعال کارگری گفت: گاهی کارگر برای دریافتِ دو ماه حقوق و بیمه خود باید یک سال در ادارات کار سرگردان باشد. اداره کار زنجان مدعی است که ۲۰ روزه به شکایتها رسیدگی میشود اما صفهای طولانی واقعیت را به ما میگوید.
همایونی بیان کرد: کارگرانی داشتیم که در همان ابتدای کار، یعنی در مراجعه به دفاتر پیشخوان دچار مشکل شدهاند. مثلا کارفرمای حقیقی و حقوقی به اشتباه ثبت شده است. در حالیکه باید در این دفاتر فردی آگاه و کاربلد حضور داشته باشد تا کارگر بعد از چند ماه صبر دوباره مجبور نباشد مراحل را از ابتدا طی کند.
نماینده کارگران در هیئت تشخیص استان زنجان گفت: کارگری داشتیم که میگفت به من پیامک نیامده و کارگری دیگر میگفت پیامک آمده اما شعبه مشخص نیست. این اشتباهات برای کارگر دردسرساز است و وقت زیادی از او میگیرد.
وی ادامه داد: اداره کار کمبود نیرو دارد و همین نیرو حقوق بسیار ناچیزی میگیرد. این موضوع در کنار مسائلِ دیگر رسیدگی به شکایت را به تعویق میاندازد.
همایونی بیان کرد: بعد از اینکه همهی این مراحل گذشت و رأی هیئتهای تشخیص و حل اختلاف صادر شد، به مرحلهی اجرای احکام میرسیم که این مرحله هم گاهی دردسرساز است و برخی از کارفرمایان زیر بار اجرای این احکام نمیروند. کارگرانی داریم که سالهاست به دنبال اجرای احکام قانونی هستند اما دستشان به جایی نمیرسد. مجموع این شرایط سبب میشود کارگران نتوانند آنطورکه باید حق خود را بگیرند و این در کنارِ سایر مشکلاتی که دارند، بسیار دردناک است. وزارت کار باید فکری به حال این موضوع کند.