تویوتا C-HR؛ همهچیز درباره شاسیبلند ژاپنی در ایران

تویوتا C-HR که نام آن مخفف «Coupe High-Rider|» است، در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک کراس اوور کوپه معرفی شد. این نامگذاری به ترکیب طراحی اسپرت کوپه مانند و ارتفاع بالاتر آن در مقایسه با خودروهای دیگر معمولی دارد.
تریبون اقتصاد- تویوتا C-HR یکی از محصولات تویوتا در کلاس کراس اوور های لوکس است که در بازار های جهانی فروش های خوبی را تجربه کرده است.
درباره تویوتا C-HR
به گزارش آخرین خودرو، تویوتا C-HR که نام آن مخفف “Coupe High-Rider” است، در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک کراس اوور کوپه معرفی شد. این نام گذاری به ترکیب طراحی اسپرت کوپه مانند و ارتفاع بالاتر آن نسبت به خودروهای معمولی اشاره دارد. C-HR روی پلتفرم TNGA-C ساخته شده که با خودروهایی مانند کرولا و پریوس مشترک است. اولین فیس لیفت این مدل در سال ۲۰۱۹ انجام شد که شامل تغییرات در سپرها، طراحی چراغ ها و اضافه شدن سیستم اطلاعات سرگرمی پیشرفته تر بود. نسل دوم C-HR در سال ۲۰۲۳ معرفی شد که طراحی آن جسورانه تر شده و ویژگی های مدرنی مانند چراغ های باریک LED و خطوط تهاجمی تر به آن اضافه شده است.
یکی از نسخه های ویژه C-HR در چین تولید می شود. تویوتا این مدل را از طریق همکاری خود با FAW و GAC در دو نسخه جداگانه عرضه می کند. مدل تولیدی FAW با نام Izoa شناخته می شود، در حالی که نسخه GAC همان C-HR اصلی است. این مدل ها با موتور های بنزینی و هیبریدی عرضه می شوند تا نیازهای بازار چین را برآورده کنند. الماس خودرو برند زیر مجموعه نامی خودرو که به طور تخصصی برای عرضه محصولات تویوتا به بازار ایران ایجاد شده قرار است C-HR را با ظاهر فیس لیفت ۲۰۱۹ در ایران عرضه کند. در دوره هفتم سامانه واردات خودرو آفتاب خودرو این خود را برای ثبت اولویت در سایت قرار داده است.
طراحی بدنه سی اچ آر
خودرو های تویوتا اکثر ظاهری جذاب دارند و از خطوط طراحی خود تویوتا استفاده می کنند. در بخش جلویی C-HR شاهد چراغ های بزرگی هستیم که قسمت بالایی آن دی لایت به صورت ابرور بکار رفته است. این خودرو به دلیل هیبرید بودن جلو پنجره بزرگی ندارد و در این قسمت پلاستیکی قرار گرفته که نشان آبی تویوتا که بر روی خودرو ها برقی و هیبرید خود قرار میدهد نقش بسته است. طراحان این خودرو برای اسپرت نشان دادن تویوتا C-HR از خطوط برجسته و فرو رفته ای بر برروی کاپوت استفاده کرده اند که خودرو را عضلانی و خشن نشان می دهد. خطوط و شکستگی هایی که در مجموعه سپر و بدنه این خودرو وجود دارد بسیار آن را متمایز کرده است.
گلگیر های در این خودرو با فضا سازی هایی که در آن به کار برده اند مقداری از بدنه خودرو بدنه بیرون آمده. برجستگی دو گلگیر و بخش وسطی درب ها را در بر گرفت که در دیگر خودرو ها کمتر همچین چیزی را می بینیم. در این خودرو برای مرتفع تر نشان دادن آن از فلاپ به دور گلگیر و درب ها استفاده شده است. ترکیب خطوط برجسته، طراحی خواص و دو رنگ بودن سقف و ستون جذابیت بسیار بالای را به تویوتا C-HR بخشیده است. یکی از نکاتی که در این خودرو توجه را به خود جذب می کند محل قرار گیری دستگیره های خودرو می باشد.
در نمایی عقب طراحان تویوتا همانند دیگر بخش ها از الگو هایی رادیکالی و عجیب استفاده کرده اند. چراغ های عقب شکلی جالب و متفاوت و زیبایی دارد. برای اسپورت تر دیده شدن این خودرو بر روی سقف اسپویلر بکار برده اند. در قسمت هایی از سپر که دیفیوزری بزرگ آن را پوشش داده مه شکن هایی به شکل بوم رانگ قرار گرفته است. در کل می توان طراحی سامورایی ژاپنی تویوتا C-HR را بسیار خاص، اسپرت و با اصالت خواند.
مشخصات فنی تویوتا C-HR
این کراس اوور جمع و جور به پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی مجهز است. پیشرانه بنزینی تویوتا C-HR توان تولید ۱۴۶ اسب بخار را با گشتاور 188 نیوتن متر دارد. قوای محرکه الکتریکی C-HR ۱۰۹ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۰۲ نیوتن متر تولید می کند. توان تجمیعی این خودرو ۱۸۴ اسب بخار است که با توجه به وزن ۱۵۰۰ کیلوگرمی آن عدد قابل قبولی می باشد. این توان و گشتاور به واسطه یک گیربکس E-CVT به چرخ های جلو انتقال داده می شود. تویوتا C-HR می تواند در کمتر از ۹.۵ ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد و مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد.
برند | تویوتا |
مدل | C-HR |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۲۰۲۳ |
حجم موتور | ۱۹۸۷ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | هایبرید و تنفس طبیعی |
قدرت | ۱۸۴ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۲ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۸.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | E-CVT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۳۹۰ میلی متر |
عرض | ۱۷۹۵ میلی متر |
ارتفاع | ۱۵۶۵ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۶۴۰ میلی متر |
وزن | ۱۵۷۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۳ لیتر |
مصرف سوخت | ۵.۰۹ لیتر به ازای هر صد کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۱۵/60R17 |
شرکت عرضه کننده | الماس خودرو |
برند نشان مادر | تویوتا |
کشور سازنده | ژاپن - چین |
تعلیق در بخش جلوی این خودرو مک فرسون و در محور عقب مولتی لینک استفاده شده که هندلینگ و راحتی بسیار خوبی را برای سرنشینان تامین می کند.
کابین و امکانات کراس اوور تویوتا
ترکیب رنگی استفاده شده در کابین این خودرو در اکثر بخش ها مشکی بوده اما در بخش وسطی داشبورد و دور مانیتور نوار رنگی بکار رفته که ظاهری زیبا دارد. کیفیت متریال به نظر راضی کننده است و همانند همان چیزی است که در دیگر خودروهای تویوتا می بینیم.
طراحی داشبورد این خودرو به بروز بودن خودرو های امروزی نیست و سبک طراحی بکار رفته در آن به شیوه خودرو های تولیدی در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ است. اما این قدیمی بودن المان های طراحی داشبورد باعث نمی شود که تویوتا C-HR آن زیبایی که انتظار می رود را نداشته باشد. تویوتا C-HR برای عاشقان خودرو های ژاپنی دقیقا می تواند یک خودرو عالی باشد چون تمامی فاکتور های لازم همانند الگو اشکال عجیب در کابین، اصالت خودرو های ژاپنی و … را دارد.
فاصله بین دو محور این خودرو مناسب است ولی به اندازه ای نیست که سرنشیان ابعاد بسیار جاداری را در دسترس داشته باشند. فاصله بین محور های جلو و عقب تویوتا C-HR 2640 میلی متر است. دید در بخش عقب به دلیل استفاده از صندلی های اسپورت، ارتفاع و عرض کم شیشه های ردیف دوم مقداری محدود بود و این موارد می تواند نقدی باشد بر تویوتا C-HR.
در این کراس اوور امکاناتی نظیر حالت های مختلف رانندگی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، کروزکنترل ، هشدار هوشیاری راننده، استارت دکمه ای، رینگ های ۱۷ اینچی آلومینیومی، ورود بدون کلید، فناوری LED چراغ ها ، سانروف، کلاستر نیمه دیجیتال، صفحه نمایش مالتی مدیا لمسی، روکش صندلی چرم و پارچه و … دیده می شود.
امکانات ایمنی و رفاهی کراس اوور تویوتا
امکانات ایمنی | ۷ کیسه هوای ۱۱ نقطه ای - سامانه کنترل پایداری و کشش - سامانه کنترل شروع حرکت در سر بالایی – ترمز اضطراری خودکار – رادار خط خوان – سامانه پایش وضعیت راننده – هشدار برخورد از جلو |
امکانات رفاهی | سامانه پایش فشار باد تایر ها – حالت های مختلف رانندگی – ترمز پارک برقی – اتوهلد – سامانه کنترل حرکت در سرازیری – سیستم بازیاب انرژی – دوربین دنده عقب – کروز کنترل تطبیقی – نگهدارنده خودکار بین خطوط – استارت دکمه ای – ورود و خروج بدون کلید – سنسور نور – فناوری LED چراغ ها - نوربالا اتوماتیک – سانروف برقی – آینه های جانبی برقی – نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا – اندروید اتو – اپل کارپلی – تهویه اتوماتیک دو کاناله – تریم داخلی چرم مصنوعی – صندلی برقی راننده |
مزایا و معایب
مزایا | مصرف سوخت پایین – دوام بالا – پیشرانه تنفس طبیعی و نبود دردسر های توربوشارژ |
معایب | عدم واردات نسخه جهانی جدید – کابین ساده – نداشتن محبوبیت آنچنانی در مدل های قبل |
رقبای تویوتا C-HR
در کلاس خودرو های اسپرت هیبرید گذینه های ژاپنی و کره ای فعلا در بازار ایران نداریم اما با ادامه دارد بودن واردات خودرو انتظار می رود در آینده نه چندان دور رقبایی نیز برای این خودرو پیدا شود و بازار کراس اوور های اسپرت را در ایران داغ تر کند. اما اگر فیلتر های مقایسه را باز تر کرده و اجازه دهیم که خودرو های چینی نیز وارد این رقابت شوند GAC امکو یکی از بازیگران این رده خواهد شد. تویوتا کراس و هوندا HRV نیز با اینکه خودرو هایی اسپورت نیستند می توانند رقیبی برای تویوتا C-HR باشند.
سوالات متداول
این کراس اوور جمع و جور به پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی مجهز است. پیشرانه بنزینی تویوتا C-HR توان تولید ۱۴۶ اسب بخار را با گشتاور ۱۸۸ نیوتن متر دارد. قوای محرکه الکتریکی C-HR ۱۰۹ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۰۲ نیوتن متر تولید می کند. توان تجمیعی این خودرو ۱۸۴ اسب بخار است که با توجه به وزن ۱۵۰۰ کیلوگرمی آن عدد قابل قبولی می باشد. این توان و گشتاور به واسطه یک گیربکس E-CVT به چرخ های جلو انتقال داده می شود. تویوتا C-HR می تواند در کمتر از ۹.۵ ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد و مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد.
در این کراس اوور امکاناتی نظیر حالت های مختلف رانندگی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، کروزکنترل ، هشدار هوشیاری راننده، استارت دکمه ای، رینگ های ۱۷ اینچی آلومینیومی، ورود بدون کلید، فناوری LED چراغ ها ، سانروف، کلاستر نیمه دیجیتال، صفحه نمایش مالتی مدیا لمسی، روکش صندلی چرم و پارچه و … دیده می شود.