ارزانترین شاسیبلندهای بازار ایران؛ از ریرا تا دیگنیتی

شاسیبلندها برای بسیاری از خریداران نماد قدرت، جذابیت و امکانات رفاهی هستند که گزینههایی با قیمت زیر ۲ میلیارد تومان کمی از این رؤیا را به واقعیت نزدیکتر کردهاند
تریبون اقتصاد- شاسیبلندها همواره جایگاه ویژهای در بازار خودرو دارند اما قیمتهای گزاف بسیاری را از خرید بازداشته است. در این گزارش به بررسی ارزانترین خودروهای شاسیبلند زیر ۲ میلیارد تومان بازار داخلی پرداختهایم.
حال باید دید این خودروها میتوانند انتظارات خریداران را برآورده کنند یا تنها گزینهای اجباری در بین خودروهای اقتصادی هستند؟
ام وی ام X۲۲ PRO دندهای
به گزارش تریبون اقتصاد، ام وی ام X۲۲ PRO با قیمتی حدود یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان، گزینهای جذاب به نظر میرسد. طراحی آن نسبت به نسل قدیمی، مدرنتر شده و امکاناتی مانند نمایشگر لمسی، کروز کنترل و سیستم تهویه مطبوع خودکار دارد.
با نگاهی به توان خروجی موتور یک لیتری، متوجه میشوید که این خودرو بیشتر برای استفاده شهری طراحی شده است. فضای داخلی نیز برای خانوادههای شلوغ چندان جادار نیست. با این حال، برای خریدارانی که به دنبال خودرویی کمهزینه با ظاهری زیبا هستند، انتخاب مناسبی به شمار میآید.
ام وی ام X۳۳ کراس دندهای
مدیران خودرو X33 کراس دندهای را با قیمتی برابر با یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان روانه بازار کرده است. این خودرو با ظاهری اسپرتتر و امکاناتی چون سانروف، دوربین عقب و فرمان برقی بهروزتر از X22 به نظر میرسد. موتور توربو سه سیلندر آن اما با قدرت محدود، عملکرد مناسبی در شتابگیری ندارد. کیفیت مواد کابین نیز همچنان حس ارزانقیمتی را منتقل میکند و فضای صندوق بیش از حد محدود است.
این خودرو برای کسانی که به دنبال شاسیبلندی اقتصادی با آپشنهای قابل قبول هستند، گزینه بدی نیست اما نمیتوان انتظار لوکس بودن داشت.
ام وی ام X۳۳ کراس اتوماتیک
نسخه اتوماتیک X33 کراس حدود یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده و تجربه رانندگی راحتتری نسبت به مدل دندهای ارائه میدهد. با گیربکس CVT، رانندگی در ترافیکهای شهری سادهتر شده و طراحی خارجی همچنان ویژگیهای اسپرت خود را حفظ کرده است.
همچنین امکاناتی مانند سیستم کنترل پایداری کمک بیشتری به ایمنی خودرو میکند. با این حال، موتور همچنان ضعیف عمل میکند و مصرف سوخت نیز از نقاط ضعف اصلی این خودرو است. در مجموع، X33 نسبت به بسیاری از رقبای همرده ظاهر و آپشنهای جذابتری دارد.
ریرا
ریرا بهعنوان اولین کراساوور ملی ایران خودرو، با قیمت یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان روانه بازار شده است. طراحی خارجی جذاب این خودرو در مقایسه با بسیاری از کراساوورهای چینی، همچنان ساده به نظر میرسد. فضای کابین در حد متوسط است اما از نظر آپشنها میتوان ریرا را یک خودروی قابل قبول دانست.
موتور توربو و گیربکس اتوماتیک پاسخگوی نیازهای شهری است اما شتاب و قدرت آن برای سفری طولانی شاید اغواکننده نباشد. در کل، ریرا بیشتر یک حرکت اولیه برای رسیدن به استانداردهای بازار جهانی محسوب میشود.
ام وی ام X۵۵ PRO IE
ام وی ام X55 PRO IE با قیمت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان نگاهها را به خود معطوف میکند. طراحی داخلی این خودرو با نمایشگر دیجیتال و نورپردازی بهروز شده اما در بخش فنی، موتور ۱۵۶ اسببخاری هنوز هم قدرت چندان چشمگیری ارائه نمیدهد.
گیربکس CVT خودرو نیز تجربه رانندگی را تا حدی یکنواخت کرده است. به نظر میرسد اام وی ام X55 PRO IE هدف خود را بر مشتریانی که ظاهر و آپشنهای مدرن را به کارایی ترجیح میدهند، گذاشته است.
جک S۵
جک S5 از دیگر گزینههای پرطرفدار اقتصادی است. این خودرو با قیمتی حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، فضای کابین وسیع و امکانات رفاهی خوبی مانند صندلیهای گرمکن و سیستم تهویه دوگانه ارائه میدهد.
مصرف سوخت بالای موتور توربو و هزینههای نگهداری در طولانیمدت اما میتوان موجب نگرانی خریداران شود؛ با این حال، شتاب و عملکرد فنی مناسب آن در سفرهای جادهای نقطه قوتی است که نمیتوان نادیده گرفت.
کیامسی A۵
کرمان موتور با مدل کیامسی A5 سعی کرده پا را فراتر از بازار شاسیبلندهای کوچک گذاشته و آن را با قیمتی برابر با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون عرضه کند. این خودرو با طراحی اسپرت و امکانات رفاهی جالبی مانند نمایشگر بزرگ و سیستم صوتی باکیفیت وارد میدان شده است.
توان ۱.۵ لیتری موتور توربو در کنار وزن بالا، شتابگیری را محدود کرده و بهطور کلی، کیامسی A5 را تبدیل به انتخابی کرده است که بیشتر ظاهر و فضای داخلی خود را به رخ میکشد تا عملکرد فنی.
بستیون T۷۷
این خودروی چینی با قیمت یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عرضه میشود. نمایشگرهای دیجیتال وسیع، کیفیت مناسب مواد داخلی و صندلیهای راحت، تجربهای خوشایند را برای سرنشینان فراهم میکند.
در مقابل، مصرف سوخت بالاتر و محدودیت خدمات پشتیبانی پس از فروش، این مدل را با چالش مواجه کرده است. از نظر امکانات و طراحی، بستیون T77 در میان خودروهای همقیمت خود جایگاه خوبی دارد اما عملکرد آن در مقایسه با رقبا چندان برجسته نیست.
دیگنیتی پرایم
با قیمت یک میلیارد و 950 میلیون تومان، دیگنیتی پرایم از لوکسترین خودروهای این لیست به حساب میآید. تجهیزات رفاهی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلیهای برقی و طراحی داخلی مدرن باعث جذابیت دیگنیتی پرایم شده اما بخشی از آن به دلیل مصرف سوخت بالا و هزینه نگهداری پیچیدهتر کمرنگ میشود.
دیگنیتی پرایم بیشتر برای مشتریانی جذاب است که به دنبال خودرویی متفاوت و تا حدی خاص هستند.
نام خودرو | قیمت (میلیون تومان) |
---|---|
ام وی ام X۲۲ PRO دندهای | ۱,۰۳۰ |
ام وی ام X۳۳ کراس دندهای | ۱,۱۲۰ |
ام وی ام X۳۳ کراس اتوماتیک | ۱,۲۹۰ |
ریرا | ۱,۵۹۰ |
ام وی ام X۵۵ PRO IE | ۱,۷۵۰ |
جک S۵ | ۱,۸۰۰ |
کیامسی A۵ | ۱,۸۰۰ |
بستیون T۷۷ | ۱,۹۰۰ |
دیگنیتی پرایم |
۱,۹۵۰ |