مقایسه سورن پلاس و 207؛ نبرد بهترین خودروهای داخلی در بازه زیر یک میلیارد

سورن پلاس XU7P و پژوTU3 گرچه در بازار خودرو رقیب یکدیگر نیستند اما نزدیک بودن قیمت این خودروها به یکدیگر ممکن است برای خریداران دوراهی را به وجود بیاورد
تریبون اقتصاد_ شرکت ایران خودرو در سال ۱۴۰۲ دو تیپ جدید به دو مدل از محصولات قدیمی خود اضافه کرد تا شاید کمی به سبد تولیدات خود تنوع بخشیده باشد و طیف بیشتری از مشتریان را با این ترفند به سوی خود بکشاند.
به گزارش خودرو 45، سورن پلاس که در واقع نسخه فیسلیفت سمند سورن ELX به شمار میرود، در سال ۹۸ ابتدا بهعنوان سورن سال معرفی شد و سپس با نام سورن پلاس به بازار ایران آمد. در سال ۱۴۰۲ نیز موتور ۸سوپاپ XU7 پلاس جایگزین موتور EF7 شد تا سورن پلاس XU7P بهعنوان جانشین پژو پارس روی خط تولید قرار داشته باشد.
همچنین پژو ۲۰۷ نیز یکی از خودروهای قدیمی ساخت داخل است که از سال ۱۳۸۹ به خط تولید ایران خودرو پیوست و از آن زمان تاکنون در قالب تیپهای مختلف در اختیار خریداران داخلی قرار گرفته است. پژو ۲۰۷ TU3 که در اصل نسخه فیسلیفت پژو ۲۰۶ به حساب میآید، در سال ۱۴۰۲ و بعد از خارج شدن پژو ۲۰۶ از خط تولید، با موتور ۸ سوپاپ ۱.۴ لیتری تیو۳ متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ عرضه شد تا هم قیمت آن کمی کاسته شود و هم جای خالی پژو ۲۰۶ را برای طرفداران تاحدودی پر کند.
این دو محصول ایران خودرو اگرچه بهطور مستقیم رقیب یکدیگر به شمار نمیروند و کلاس بدنه جداگانهای دارند، اما به دلیل تنوع پایین خودروهای اقتصادی در بازار ایران و نزدیک بودن بازه قیمتی این دو به یکدیگر، ممکن است برخی از مشتریان بین خرید پژو ۲۰۷ tu3 و خرید سورن پلاس xu7p به شک بیفتند. برای پاسخ به سوالات مشتریان و علاقهمندان در این زمینه به مقایسه سورن پلاس XU7P با پژو ۲۰۷ TU3 میپردازیم تا بدانید کدام یک میتواند گزینه بهتری برای شما باشد.
مقایسه طراحی ظاهری سورن پلاس xu7p با پژو ۲۰۷ TU3
شرکت ایران خودرو از دو دهه پیش دو سه محصول اقتصادی را روی خط تولید آورد و طی این سالها کمترین تغییر را روی آنها اعمال کرد و به همین دلیل طراحی اکثر محصولات آن بسیار عقبافتادهتر از مدلهای روز دنیا بوده و خطوط طراحی بدنه محصولات این شرکت چندان هیجانانگیز و جذاب به نظر نمیرسد.
سورن پلاس نیز نسبت به سورن چندان تغییرات اساسی را به خود ندیده است و همان طراحی حدود ۲۰ سال پیش را ارائه میدهد، با این تفاوت که طرح رینگها، گرافیک چراغها و برخی جزئیات آن تغییر کرده که البته روی نمای کلی خیلی تاثیرگذار نبوده است. این خودرو یکسری خطوط ساده و المانهای نسبتا قدیمی در بخش چراغها، جلوپنجره و طراحی فریم پنجرههای جانبی را ارائه میدهد که اگر کنار یک محصول اقتصادی جدید قرار گیرد، اصلا نمیتواند همان درجه از زیبایی را نسبت به حریفان مدرن ارائه دهد.
اما پژو ۲۰۷ با وجود آنکه بهطور کلی از همان اتاق پژو ۲۰۶ متعلق به اواخر دهه ۹۰ میلادی استفاده میکند، به واسطه تغییراتی که روی طرح چراغهای جلوی آن صورت گرفته و چهره زیباتری برای این خودرو به وجود آورده است، همچنان بهعنوان یک هاچبک اقتصادی نسبتا زیبا در بازار ایران شناخته میشود. البته نبود رقبای جدید و همقیمت نیز باعث شده تا ۲۰۷ همچنان جذابیت ظاهری خود را برای مشتریان قشر متوسط ایرانی تا حدود زیادی حفظ کند، در غیر این صورت اگر محصولات جدید به بازار وارد میشد، آن وقت پژو ۲۰۷ هم احتمالا خیلی زود از چشم میافتاد.
با این حال زمانی که پژو ۲۰۷ در کنار یک خودروی سدان قدیمی مثل سمند سورن پلاس قرار میگیرد، زیباییهای بیشتری بهویژه در بخش طراحی چهره، استایل کلی بدنه و حجمپردازی پروفایلهای مختلف بدنه ارائه میدهد که همین موضوع میتواند در مجموع طرفداران بیشتری برای طراحی این هاچبک فرانسوی نسبت به سدان سورن پلاس ایجاد کند.
با این حال شاید بسیار از مشتریان که طرفدار خودروهای سدان با هیبت کمی قدیمی و طراحی سادهتر هستند، سورن پلاس را بهعنوان خودرو زیباتر مورد توجه قرار دهند و نسبت به طراحی پژو ۲۰۷، بهویژه ناهماهنگی بین طرح چراغهای جلو و عقب آن کمی جبههگیری داشته باشند.
مقایسه طراحی داخلی سورن پلاس xu7 پلاس با پژو ۲۰۷ TU3
ازآنجاکه شرکت ایران خودرو خیلی به هزینهکردن درباره طراحی داخلی محصولات خود علاقه ندارد و سعی میکند یک مدل داشبورد را روی نمونههای مختلف هر خودرو قرار دهد، بنابراین در اینجا نیز اثری از تغییرات آنچنانی روی ادوات داخلی سورن پلاس XU7P و پژو ۲۰۷ tu3 نسبت به نسخههای دیگر این خودروها وجود ندارد و همان ادوات قدیمی با طراحی ساده و نهچندان جذاب طبق معمول به کار گرفته شدهاند.
سورن پلاس همان داشبورد قدیمی سمند سورن را به خدمت گرفته که البته در برخی قسمتها نظیر غربیلک فرمان یا اضافه شدن نمایشگر، دچار بهروزرسانی شده است. طرح داشبرد این خودرو دیگر چندان جذابیت ندارد و دریچههای مستطیلی تهویه در وسط به همراه غربیلک فرمان چهارشاخه و سایر المانهای قدیمی موجب شده تا نمای داخل کابین این خودرو از لحاظ زیبایی در سطوح پایین قرار گیرد.
البته کابین پژو ۲۰۷ TU3 نیز طراحی چندان جذابی ندارد و طرح داشبورد این خودرو به واسطه یک پوسته ساده، دریچههای تهویه معمولی و دیگر المانهایی که چشممان از دیدنشان خسته شده، خیلی نمیتواند روی جذاب و زیبا بودن مانور دهد. با این حال شاید بتوان گفت که طراحی داشبرد پژو ۲۰۷ نسبت به سورن پلاس تا حدودی زیباتر است و بهویژه مواردی مثل طرح غربیلک فرمان، فرم پنل تنظیمات تهویه و طراحی دریچههای تهویه میانی در این هاچبک فرانسوی نسبت به سدان ایرانی کمی زیباتر به نظر میرسد.
در بحث کیفیت متریال داشبورد و پنل درها میتوان گفت که وضعیت سورن پلاس تا حدودی نسبت به پژو ۲۰۷ برتر است و سطح کیفی بهتری را در کابین سدان ایران خودرو مشاهده میکنیم.
همچنین اگر یک اتاق جادار و کاملا راحت برای حضور ۵ نفر نیاز دارید، قطعا باید انتخاب شما سورن پلاس باشد؛ چرا که این سدان ایرانی ابعاد بزرگتری دارد و فضای جاداری را برای سرنشینان خود، چه در ردیف جلو و چه در صندلیهای ردیف دوم فراهم میکند. اما پژو ۲۰۷ کابین تنگ و دلگیری دارد که اگرچه حضور در صندلیهای ردیف اول برای کاربران بلندقد مناسب است، اما ردیف دوم کاملا تنگ بوده و فضای بسیار محدودی را در بخش زانوها و سر برای کاربران در نظر گرفته است. بنابراین کابین سورن پلاس فضای بسیار بیشتری دارد و گزینه راحتتری برای خانوادههای پرجمعیت به حساب میآید.
واضح است که خودروهای سدان نسبت به هاچبکهای کوچک گنجایش صندوق عقب بیشتری دارند. در اینجا نیز سورن پلاس یک صندوق نسبتا بزرگ در حد ۵۰۰ لیتر را به لوازم مسافرتی کاربران خود اختصاص داده که حدود ۴ تا ۵ چمدان بزرگ را میتوان در آن جا داد.
اما گنجایش صندوق عقب پژو ۲۰۷ کمتر از نصف ظرفیت حریف است و به ۲۴۵ لیتر میرسد که فضای چندان بزرگی محسوب نمیشود و نهایتا ۲ تا ۳ چمدان را میتوان در آن جا داد.
بنابراین با وجود آنکه طراحی داخلی هر دو خودرو نسبتا قدیمی و نهچندان جذاب است، اما کاربردپذیری و میزان فضای داخل کابین و صندوق سورن پلاس بالاتر بوده و در مجموع کابین باکیفیتتری را هم به کاربران خود هدیه میدهد.
مقایسه مشخصات فنی سورن پلاس و پژو ۲۰۷ TU3
تنها وجه مشترک هر دو خودرو در بحث مشخصات فنی این است که هر دوی آنها به موتورهای ۸ سوپاپ با بوش سیلندر تر یا جداشونده مجهز هستند. اما حجم سیلندر و توان تولیدی این موتورها با یکدیگر متفاوت است که اختلافاتی را در بحث شتاب و چابکی و میزان مصرف سوخت این دو به وجود میآورد.
سمند سورن پلاس با موتور ۱.۸ لیتری XU7P وارد بازار شده که قدرتی نزدیک به ۹۸ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتنمتر گشتاور را از طریق گیربکس ۵ دنده دستی به چرخهای جلو منتقل میکند.
اما پژو ۲۰۷ با موتور tu3 تنها ۷۵ اسب بخار و ۱۱۸ نیوتنمتر گشتاور را با گیربکس ۵ دنده دستی به محور جلو میرساند که اگرچه قدرت موتور آن نسبت به حریف پایینتر است، اما وزن پژو ۲۰۷ حدود ۱۸۰ کیلوگرم نسبت به سورن پلاس پایینتر بوده و همین نکته میتواند در کاهش اختلاف چابکی این دو خودرو کاملا موثر باشد.
طبق برآوردهای صورتگرفته شتاب صفر تا صد سورن پلاس XU7P با وزن ۱۲۴۰ کیلوگرم چیزی حدود ۱۳ ثانیه است، اما این رقم در پژو ۲۰۷ tu3 به وزن ۱۰۵۹ کیلوگرم به نزدیکی ۱۴.۱ ثانیه میرسد. بنابراین اختلاف شتاب این دو خودرو خیلی هم بالا نخواهد بود و پژو ۲۰۷ میتواند در کاربریهای روزمره و شهری شتاب کافی را به شما ارائه دهد.
حداکثر سرعت هر دو خودرو به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت میرسد، اما میانگین مصرف سوخت آنها تا حدودی با هم متفاوت است. در این میان پژو ۲۰۷ tu3 حدود ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف میکند، اما میانگین مصرف سوخت سورن پلاس XU7P معادل ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است که رقم قابل قبولی برای خودروی داخلی در این کلاس به شمار میرود. ضمنا باک سوخت سورن پلاس ۶۳ لیتر ظرفیت دارد و باک پژو ۲۰۷ نیز ۵۰ لیتر بنزین میگیرد.
در هر دو خودرو از سیستمهای تعلیق مستقل مکفرسون در جلو و محور پیچشی برای بخش عقب استفاده شده است. اما سیستم تعلیق سورن پلاس تا حدودی نرمتر عمل میکند و بهویژه در بخش عقب میتواند سواری لذتبخشتری را برای کاربران با میزان کوبش کمتر فراهم کند. از لحاظ هندلینگ و پایداری نیز شرایط سورن پلاس کمی بهتر است و مواردی مثل انحراف قسمت عقب خودرو یا تکانهای شدید هنگام مانوردادن در سورن پلاس کمتر احساس میشود.
در مورد استهلاک و دوام موتورها باید گفت که هر دوی آنها با ایراد سوختن واشر سرسیلندر روبرو هستند، اما معمولا خانواده موتورهای XU7 بیشتر با این مشکل مواجه بوده و موتور XU7P نیز نسبت به موتور TU3 به میزان بیشتری با این مشکل برخورد خواهد کرد. دلیل سوختن واشر سیلندر در موتور سورن قرار گرفتن دو سوپاپ دود کنار یکدیگر است و همین مورد باعث سوختن موضعی واشر سرسیلندر از قسمت وسط میشود. اما در موتور تیو۳ این مشکل وجود ندارد و احتمال سوختن واشر آن پایینتر است.
مشخصات کلی
پژو ۲۰۷ TU3 | سمند سورن پلاس XU7P | |
نوع موتور خودرو | خطی بنزینی | خطی بنزینی |
حجم موتور | ۱.۴ لیتر | ۱.۸ لیتر |
سیلندر / سوپاپ | ۴ / ۸ | ۴ / ۸ |
تنفس موتور | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۷۵ اسب بخار | ۹۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۱۸ نیوتن.متر | ۱۴۶ نیوتن.متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ دنده دستی |
محور محرک | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب | ۱۴.۱ ثانیه | ۱۳ ثانیه |
سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۳ لیتر در صد کیلومتر | ۷.۶ لیتر در صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ | یورو ۵ |
فرمان | هیدرولیک | هیدرولیک |
بدنه | هاچبک کوچک | سدان جمع و جور |
نوع رینگ | فولادی | فولادی |
ابعاد و ظرفیت ها
پژو ۲۰۷ TU3 | سورن پلاس XU7P | |
طول | ۳۸۷۲ میلیمتر | ۴۵۳۴ میلیمتر |
عرض | ۱۶۶۹ میلیمتر | ۱۷۳۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۴۴۱ میلیمتر | ۱۴۶۰ میلیمتر |
فاصله محورها | ۲۴۴۳ میلیمتر | ۲۶۷۱ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۰۵۹ کیلوگرم | ۱۲۷۲ کیلوگرم |
تعداد سرنشین | ۵ نفر | ۵ نفر |
ظرفیت صندوق عقب | ۲۴۵ لیتر | ۵۰۰ لیتر |
حجم مخزن سوخت | ۵۰ لیتر | ۶۳ لیتر |
قطر رینگ | ۱۴ اینچ | ۱۵ اینچ |
مقایسه آپشن های سورن پلاس xu7p و پژو ۲۰۷ tu3
اصولا خودروهای اقتصادی ایران خودرو از آپشنهای مدرن رفاهی ایمنی چندان سودی نمیبرند و سطح تجهیزات آنها در مراتب حداقلی قرار میگیرد. در مورد این دو خودرو نیز میتوان گفت که آپشنهای چندان هیجانانگیز در آنها وجود ندارد، اما به دلایل اجباری شدن مواردی مثل سیستم کنترل کشش و پایداری، میتوان آنها را در لیست تجهیزات این دو محصول ایران خودرو پیدا کرد.
سنسور پارک عقب، کنترل توقف در سربالایی، سنسور فشار باد تایرها، دیلایت، نمایشگر لمسی مالتیمدیا، دوربین عقب و سیستم تهویه اتوماتیک از دیگر تجهیزات مشترک میان سورن پلاس XU7P بنزینی و پژو ۲۰۷ tu3 به شمار میروند. البته سورن پلاس آینههای جانبی تاشونده برقی و تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو را هم دارد که در پژو ۲۰۷ دیده نمیشود و در عوض هاچبک ایران خودرو دارای کروز کنترل است که سورن پلاس بنزینی از آن بی بهره مانده است.
پژو ۲۰۷ TU3 | سورن پلاس XU7P | |
کروز کنترل | دارد | – |
کنترل ایستایی در سربالایی | دارد | دارد |
کنترل کشش | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
سنسور عقب | دارد | دارد |
ترمز ضدقفل | دارد | دارد |
توزیع نیروی ترمز | دارد | دارد |
ترمز کمکی | دارد | دارد |
اتولایت | – | دارد |
دی لایت | دارد | دارد |
دکمههای کنترلی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی | ۷ اینچ لمسی | ۷ اینچ لمسی |
سیستم صوتی | ۴ اسپیکر | ۴ اسپیکر |
ناوبری | دارد | – |
دوربین عقب | دارد | دارد |
کیسه هوا | ۲ عدد | ۲ عدد |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
صندلی برقی راننده | – | دارد |
صندلی برقی سرنشین جلو | – | دارد |
آینه بغل برقی | دارد | دارد |
سانروف | – | – |
خرید سورن پلاس XU7P یا پژو ۲۰۷ TU3
سورن پلاس بخریم یا پژو ۲۰۷ tu3؟ برای پاسخ به این سوال باید معیارهای مختلفی را در نظر بگیرید و آنها را با اولویتهای خود تطابق دهید. بهطور کلی میتوان گفت اگر به دنبال خرید یک هاچبک جوانپسند و نسبتا جذاب با طراحی ظاهری مناسب اما توان فنی و شتاب نهچندان بالا هستید و نیازی به یک کابین بزرگ و جادار ندارید، پژو ۲۰۷ میتواند گزینه بهتری باشد. ضمن آنکه موتور این خودرو نیز دوام بهتری داشته و بهویژه در بحث سوختن واشر سرسیلندر نسبت به حریف شرایط کمی بهتری را ارائه میدهد. ضمن آنکه این خودرو مجهز به کروز کنترل است که در حریف موجود نیست.
اما افرادی که یک خودرو خانوادگی با کابین نسبتا بزرگ و جادار، صندوق عقب بهمراتب بزرگتر، شتاب بهتر، هندلینگ پایدارتر و سواری نرمتر میخواهند، بهتر است که سورن پلاس را انتخاب کنند. ضمن آنکه سورن پلاس XU7P دارای تنظیمات برقی پشتی صندلیهای جلو و آینههای جانبی تاشونده برقی است که تنوع امکانات رفاهی آن را کمی افزایش میدهد.