هوندا CR-V؛ شاسیبلند جدید ژاپنی در بازار ایران

هوندا CR-V یکی از شاسیبلندهای ژاپنی بازار ایران است که توسط شرکت آذریوردسال به بازار عرضه شده است
تریبون اقتصاد_ از زمانی که پای خودرو های وارداتی جدید به بازار ایران باز شده، محصولاتی از برند های معتبری در بازار ایران حاضر شده اند اما اغلب آنها در کشور چین و مخصوص بازار این کشور طراحی شده اند و برخی از این خودرو ها کیفیت پایین تری نسبت به نسخه های اصلی آن ها دارد.
به گزارش آخرین خودرو، اما شرکت آذریوردسال که در گذشته محصولاتی نظیر هوندا CR-V و ZR-V را برای جانبازان عرضه کرده بود، اقدام به واردات هوندا HR-V کرده است. این خودرو در حقیقت نسخه هیبرید هوندا وزل است که نخستین نسل آن در سال ۱۹۹۹ روانه بازار شد و تاکنون سه نسل از این خودرو به بازارهای جهانی راه پیدا کرده است. نکته ای که در مورد این محصول جدید وارداتی شرکت آذریوردسال وجود دارد این است که این خودرو در کشور ژاپن تولید شده و ویژه بازار های جهانی است.
در این قسمت از تست و بررسی خودروها به سراغ این کراس اوور هیبرید ژاپنی رفته ام و نکات مثبت و منفی آن را شرح داده ایم. در ادامه نگاهی کوتاه به مشخصات، امکانات و سبک طراحی آن خواهیم داشت.
طراحی بدنه هوندا HR-V
با وجود آنکه این روزها به دیدن طرحهای فوق مدرن خودروهای چینی عادت کردهایم و شاید محصولات سادهتر خیلی به چشممان نیایند، اما هوندا HR-V با بهرهگیری از یک طراحی اصیل و نهچندان پیچیده توانسته بسیار دلنشین ظاهر شود. در طراحی بدنه این خودرو خبری از المانهای فوق مدرن، خطوط پیچ و تاب خورده یا زوایای شکسته آنچنانی نیست، بلکه یک استایل نسبتاً افقی به همراه خطوط و زوایای ملایم، چهارچوب بدنه HR-V را تشکیل دادهاند.
در طراحی داخل کابین نیز با سبک طراحی ملموس و نسبتا ساده روبرو هستیم که به راحتی می توان با آن ارتباط برقرار کرد و به طور کلی برخلاف خودروهای چینی، سبک فضایی، فانتزی و آیندهنگرانه ندارد. این سادگی دلنشین باعث میشود که تقریباً هر کسی از آن لذت ببرد و طراحی کابین این خودرو را به بسیاری از مدلهای مدرنتر اما بیهویت ترجیح بدهد. از طرفی استفاده از متریال با کیفیت بر جذابیت طراحی داخلی آن افزوده است.
مشخصات فنی HONDA HR-V
هوندا HR-V نیروی خود را به واسطه یک سامانه هیبریدی تأمین میکند. در این سیستم، یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۰۶ اسب بخار و ۱۳۱ نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور الکتریکی سنکرون آهنربا دائم به قدرت ۱۳۱ اسب بخار و ۲۵۳ نیوتن متر گشتاور با هم همکاری میکنند. در این بین معمولاً موتور بنزینی نقش تأمینکننده انرژی ژنراتور جهت تولید برق مورد نیاز باتری را بر عهده دارد، اما میتواند به صورت مستقل نیز وارد مدار شود. شتاب صفر تا صد هوندا HR-V در حدود ۱۰.۷ ثانیه عنوان شده و نیروی موتور نیز به واسطه یک سیستم انتقال قدرت E-CVT به چرخهای جلو منتقل میشود.
مهمترین دلیل بهکارگیری سیستمهای هیبریدی، کاهش مصرف سوخت است که در اینجا نیز به خوبی خود را نشان میدهد. به نحوی که ادعا شده هوندا HR-V هیبرید تقریباً حدود ۴.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر طی پیمایش با سرعت متوسط در جادههای بین شهری، بنزین مصرف میکند.
امکانات ایمنی و رفاهی ژاپنی جدید بازار ایران
هوندا HR-V به عنوان یکی از محصولات ژاپنی جدید بازار ایران امکانات بسیار جذاب و متنوعی را در خود جای داده است که این موضوع می تواند برای بسیاری از مالکان ایرانی این خودرو جذاب باشد. امکاناتی نظیر؛ شش کیسه هوا (جلو، جانبی و پردهای)، پایش فشار تایرها ترمز کمکی، کنترل پایداری، کنترل شروع حرکت در شیب، ترمز اضطراری، کروز کنترل هوشمند، استارت دکمهای و ورود بدون کلید، ترمز پارک برقی، شیفتر دنده پشت فرمان، گرمکن صندلیهای جلو، رادار هشدار تصادف از جلو، سیستم تشخیص نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط، رادار تابلوخوان، تهویه مطبوع اتوماتیک، سه حالت رانندگی، پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر لمسی مالتیمدیا، نور بالا خودکار و … تنها بخشی از آپشن های این خودرو به حساب می آیند.