مقایسه دو سدان وارداتی جدید: جیایسی امپو و مزدا ۳ پرمیوم ادیشن
جیایسی امپو و مزدا ۳ پرمیوم ادیشن دو سدان جدید وارداتی هستند که به ترتیب توسط شرکت راسا موتور و آفتاب خودرو عرضه میشوند.
تریبون اقتصاد- سدانهای خانوادگی که حال و هوای اسپرت و جوان پسند دارند بسیار مورد توجه قرار میگیرند؛ چرا که هم برای مصارف خانوادگی مناسب هستند و هم افراد جوانتر میتوانند استفادههای مهیجتری از آنها داشته باشند. جی ای سی امپو و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن جزو این دسته از سدانهای مهیج وارداتی به بازار ایران محسوب میشوند که در ادامه مطلب به مقایسه آنها میپردازیم تا ببینیم نقاط قوت و ضعف هر کدام نسبت به دیگری چیست.
درباره جی ای سی امپو و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن
به گزارش خودرو بانک، امپو یک سدان جذاب و اسپرت با کاربرد خانوادگی از گروه جی ای سی چین است که از سال ۲۰۲۱ به بازارهای مختلف عرضه میشود. این خودرو طراحی هیجان انگیز ارائه میدهد که باعث شده تا میان سایر سدانهای وارداتی نام و نشانی برای خود دست و پا کند. برند جی ای سی یکی از قدیمیترین تولید کنندگان خودرو در کشور چین به شمار میرود که از طریق همکاری با برندهای معتبر جهانی نظیر تویوتا توانسته است کیفیت بالایی در محصولات خود ارائه دهد.
مزدا ۳ هم که اصلاً نیاز به معرفی ندارد! این خودرو اولین بار به عنوان جانشین مزدا ۳۲۳ در سال ۲۰۰۶ پا به میدان گذاشت و تاکنون چهار نسل از آن وارد بازار شده است. نسل اول و دوم این خودرو در بازار ایران بسیار پرفروش و محبوب ظاهر شدند و حالا نسل چهارم آن توسط آفتاب خودرو به صورت وارداتی به مشتریان ایرانی سلام کرده است. نسل چهارم مزدا ۳ محصول سال ۲۰۱۹ است و کماکان روی خط تولید این برند معتبر ژاپنی حضور دارد.
مقایسه طراحی بدنه
در اینجا با دو سدان تقریباً خانوادگی روبرو هستیم که سعی دارند خود را فراتر از کاربردهای روزمره نشان دهند، به نحوی که جذابیت بیشتری برای مشتریان جوان پیدا کرده و در عین حال ذهن خانوادهها را نیز نسبت به خود مشغول نگاه دارند. این سبک طراحی باعث شده تا نمای بیرونی این دو سدان وارداتی تقریباً مقصودی دوگانه داشته باشد و قشر وسیعی از مشتریان و مخاطبان را هدف قرار دهد.
اما تفاوتهای میان جزئیات طراحی این دو خودرو بسیار زیاد است؛ مزدا ۳ سعی کرده تا بیشتر از انحناهای مهیج و ظریف کاریهای هنرمندانه بهره ببرد و در عین استفاده از طرحهای سنتی همیشگی به دور از پیچیدگیهای فوق مدرن، یک شمایل امروزی را به مخاطبان خود ارائه دهد. در سمت دیگر سدان چینی بیشترین کمک را از المانهای نامتجانس و کمی غیر عادی گرفته تا ظاهری نوین پیدا کند و استایل هیجان انگیزتری را نسبت به حریفان خود به نمایش بگذارد.
بنابراین به طور کلی باید گفت هر دو خودرو ظاهر زیبایی دارند، اما مزدا ۳ با اصالتتر به نظر میرسد و جی ای سی امپو نیز مناسب افرادی با روحیه خشنتر و خاص پسند خواهد بود.
مقایسه مشخصات فن ی جی ای سی امپو و مزدا ۳
در اینجا با دو پیشرانه نسبتا متفاوت روبرو هستیم که یکی قدرت بیشتر و دیگری استهلاک پایینتری به شما هدیه میدهد. جی ای سی امپو با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم خود قدرتی برابر ۱۷۷ اسب بخار و گشتاور ۲۷۰ نیوتن متر را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه به چرخهای جلو منتقل میکند. مزدا ۳ پریمیوم ادیشن هم زیر کاپوت خود یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر پنهان کرده که حدود ۱۵۵ اسب بخار و ۲۰۲ نیوتن متر گشتاور در بهترین حالت خود تولید میکند گیربکس این خودرو نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک معمولی بوده و نیروی موتور را به محور جلو میرساند.
بنابراین مزدا ۳ هم از نظر موتور و هم از نظر گیربکس احتمالاً استهلاک کمتر و دوام فنی بیشتری نسبت به جی ای سی امپو خواهد داشت. ضمن آنکه به هر حال کیفیت ساخت محصولات مزدا به طور کلی از یک برند چینی بالاتر بوده و هست. اما از لحاظ آمار و ارقام شرایط به نفع جی ای سی امپو برآورد میشود؛ این خودرو شتاب صفر تا صد ۶.۹۵ ثانیه را به ثبت میرساند که نسبت به شتاب ۹.۵ ثانیهای مزدا ۳ پریمیوم ادیشن بسیار برتری دارد. هرچند که شتاب ۹.۵ ثانیه برای یک خودروی خانوادگی با کاربرد عادی در بازار ایران کاملاً کافی به نظر میرسد.
خودرو | جی ای سی امپو | مزدا ۳ پریمیوم ادیشن |
موتور | ۴سیلندر-بنزینی-۱۶سوپاپ–توربوشارژ | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۲ لیتر |
توان خروجی | ۱۷۷ اسب بخار – ۲۷۰ نیوتن متر | ۱۵۵ اسب بخار – ۲۰۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۶.۹۵ ثانیه | ۹.۵ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۶.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۲۰۰ کیلومتربرساعت | ۲۱۶ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۴۰۰ کیلوگرم | ۱۴۳۴ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۷ لیتر | ۵۱ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۴۳۲-۱۸۵۰-۴۷۰۰ میلیمتر | ۱۴۴۰-۱۷۹۵-۴۶۶۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷۳۶ میلیمتر | ۲۷۲۵ میلیمتر |
حجم صندوق | ۵۴۳ لیتر | ۴۵۰ لیتر |
مصرف سوخت این خودرو دو خودرو هم تقریباً مشابه یکدیگر و معادل ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است که نشانگر اقتصادی بودن میزان مصرف بنزین آنها خواهد بود. یکدیگر از نقاط قوت جی ای سی بهرهمندی از سیستم تعلیق مستقل مولتی لینک برای بخش عقب است که در مقایسه با تعلیق توئیست بیم یکپارچه موجود در مزدا ۳ میتواند پایداری و هندلینگ بهتری را برای خودرو هنگام دور زدنهای سریع فراهم کند.
مقایسه کابین و فضای داخلی
نوع طراحی داخلی این دو خودرو بسیار با یکدیگر متفاوت است ولی یک نقطه مشترک دارد و آن این خواهد بود که طراحی این دو کابین تقریباً شبیه به هیچ یک از خودروهای همرده آنها نیست. این سبک طراحی متفاوت و خاص باعث شده تا هم نمای داخلی مزدا ۳ بسیار زیبا و مهیج احساس شود و هم کابین جیاسی امپو فرمی آینده نگرانه، خاص و کاملاً ارگونومیک را به کاربران هدیه دهد. بنابراین میشود گفت که فضای داخلی هر دو خودرو به صورت بسیار جذاب و زیبا ترسیم شده و بسته به سلیقه و نوع معیارهای مشتری میتواند هر کدام گیرایی بسیار بالایی برای کاربر داشته باشد.
در این میان البته شاید طراحی داخلی امپو نسبت به نمای بیرونی آن کمتر با المانهای اسپرت و تهاجمی همراه شده و بیشتر سعی دارد تا روی معیارهای آینده نگرانه تمرکز کند. اما انحناهای فرم داشبورد مزدا ۳ کاملاً با نمای بیرونی آن هماهنگ و دلچسب به نظر میرسد.
میزان فضای داخل کابین این دو خودرو تقریباً جادار و مناسب حضور ۴ تا ۵ نفر سرنشین بزرگسال خواهد بود که در این بین شاید فضای پای سرنشینان عقب امپو نسبت به مزدا ۳ کمی بیشتر باشد. از لحاظ حجم صندوق هم برتری با امپو است؛ چرا که این خودرو صندوقی به ظرفیت ۵۴۳ لیتر دارد اما حجم صندوق مزدا ۳ حدود ۴۵۰ لیتر است.
مقایسه آپشنها و امکانات جی ای سی امپو و مزدا ۳
هر دو خودرو امکانات تقریباً کامل و به روزی را ارائه میدهند که مواردی نظیر کروز کنترل تطبیقی، رادارهای هشدار دهنده، دستیار رانندگی خودکار بین خطوط، شیفتر پشت دنده، سانروف برقی و… را شامل میشود. اما در برخی جزئیات نظیر صندلی برقی سرنشین جلو، سردکن صندلیهای جلو، شارژر بیسیم تلفن همراه و… امپو نسبت به حریف ژاپنی بهتر ظاهر شده است.
خودرو | جی ای سی امپو | مزدا ۳ پریمیوم ادیشن |
کروز کنترل | دارد (تطبیقی) | دارد (تطبیقی) |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان | دارد | دارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | دارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | دارد | دارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد | ندارد |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (۷ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | دارد | ندارد |
سردکن صندلی جلو | دارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | دارد | دارد |
شارژر وایرلس | دارد | ندارد |
دنده پشت فرمان | دارد | دارد |
اتوپارک | ندارد | دارد |
آینههای تاشو برقی | دارد | ندارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
سقف پانوراما | ندارد | ندارد |
نتیجهگیری ؛ جی ای سی امپو ارزندهتر است یا مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ؟
هر دو خودروی حاضر در این رقابت جذابیت بالایی برای مشتریان ایرانی دارند. در این بین مزدا ۳ به دلیل برند بسیار معتبر و خوشنام در بازار ایران به علاوه طراحی ظاهری زیبا، کابین جذاب و متفاوت، فضای داخلی نسبتاً جادار، امکانات مناسب، توان حرکتی قابل قبول، خرید و فروش احتمالا راحتتر در بازار آزاد، استهلاک فنی کمتر، دوام بالاتر و مواردی از این دست میتواند یکی از گزینههای اصلی در سگمنت سدانهای خانوادگی بازار ایران محسوب شود.
اما در طرف دیگر امپو ظاهر تهاجمیتری ارائه میدهد، امکانات کمی بیشتری دارد، شتاب و توان حرکتی آن بیشتر است، طراحی داخلی مدرنتری دارد و قیمت آن نیز نسبت به حریف مقداری پایینتر است. با این وجود احتمالاً از لحاظ تامین قطعات فنی و لوازم بدنه دردسرهای بیشتری برای مالک خود به دنبال میآورد.