«TRD» در خودروهای تویوتا چه معنایی دارد؟
اصطلاح TRD روی برخی خودروهای تویوتا به چه معنی است؟ اگر شما هم با دیدن این عبارت روی خودروهای تویوتا کنجکاو شدهاید، در ادامه با ما همراه باشید تا به معنی واژه TRD و دلایل استفاده از آن بپردازیم.
در میان این همه نام اختصاری، “TRD” یکی از شناختهشدهترینهاست که متعلق به تویوتا، غول خودروسازی ژاپن، است. اما معنی واژه TRD روی برخی خودروهای تویوتا چیست؟ این واژه مخفف عبارت Toyota Racing Development است که در طیف وسیعی از محصولات تویوتا از جمله سدانهای اسپرت، کامیونها و شاسیبلندهای آفرود استفاده میشود.
به گزارش گجتنیوز، تویوتا بخش مسابقات خود را از سال 1957 تحت عنوان Toyota Sports Corner یا TOSCO آغاز کرد. این اتفاق همزمان با تاسیس شرکت تویوتا موتور سیلز آمریکا در هالیوود، کالیفرنیا رخ داد. در سال 1979، این خودروساز ژاپنی برای ارتقای کارایی خودروهای تولیدی خود، شرکت Toyota Racing Development, U.S.A., Inc را تاسیس کرد. با این حال، حتی قبل از آن، TRD به عنوان بخش مسابقات کارخانهای تویوتا فعالیت میکرد که از TOSCO شکل گرفته بود. در ادامه به برخی خودروهای تویوتا که واژه TRD را روی خود دارند اشاره میکنیم تا با معنی آن بیشتر آشنا شوید.
سدان TRD تویوتا
بخش توسعه مسابقهای تویوتا سطوح مختلف سفارشیسازی را روی خودروهای تویوتا اعمال میکند که سادهترین سطح این آن با نام TRD شناخته میشود و آخرین نمونه آن در تویوتا کمری مدل 2024 دیده شده است.
کمری TRD 2024 به یک پیشرانهی 6 سیلندر V شکل با حجم 3.5 لیتر مجهز است که قدرتی برابر با 301 اسب بخار و گشتاوری معادل 267 پوند-فوت تولید میکند. این موتور دارای سرسیلندر با میل سوپاپ دوبل (DOHC) است که چهار سوپاپ برای هر سیلندر و زمانبندی متغیر سوپاپ را کنترل میکند. همچنین، سیستم تزریق مستقیم سوخت، سوخت را به طور دقیق به داخل سیلندرها میرساند.
برای مقایسه، مدلهای پایه کمری به یک موتور 4 سیلندر خطی با حجم 2.5 لیتر مجهز هستند که قدرتی برابر با 203 اسب بخار و گشتاوری معادل 184 پوند-فوت تولید میکند. تویوتا کمری TRD 2024، تنها با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو عرضه میشود که شامل یک جعبهدندهی 8 سرعتهی اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی است.
کمری TRD علاوه بر پیشرانه قدرتمندتر، به سیستم تعلیق و اجزای زیربندی سفارشی مجهز شده بود تا هندلینگ خودرو به طور قابل توجهی بهبود یابد. در حالی که مدلهای کمری SE نیز از تنظیمات تعلیق اسپرت بهره میبردند و مدلهای XLE و XSE به موتور V6 پرقدرت مجهز بودند، کمری TRD به عنوان اقتصادیترین گزینه برای رانندگانی بود که به دنبال عملکرد بالا بدون زرق و برق اضافی مدلهای گرانتر کمری بودند.
کمری TRD با آینههای جانبی و قابهای پنجره مشکی رنگ، ظاهری متمایز دارد. تویوتا این تم مشکی رنگ را به رینگهای مشکی مات با نشانهای قرمز TRD روی کاپهای مرکزی گسترش داده است. علاوه بر مشکی، رنگ قرمز نیز در لوگوی TRD تکرار شده و هارمونی رنگی جذابی را ایجاد میکند. این نشان قرمز رنگ نه تنها در نمای بیرونی خودرو، بلکه در داخل کابین نیز روی روکش صندلیها با دوختهای قرمز رنگ به چشم میخورد.
تریمهای TRD برای کوچکترین و بزرگترین شاسیبلندهای تویوتا
تویوتا اخیراً سه مدل شاسیبلند با سطوح مختلف آپشنهای TRD عرضه کرده است. این سه مدل شامل RAV4، 4Runner و سکویا میشوند. RAV4 که کوچکترین شاسیبلند TRD تویوتا محسوب میشود، در مدل سال 2024 تریم TRD آفرودی را ارائه میداد. با این حال، برای سال 2025، تویوتا تصمیم گرفته است تا آپشن TRD را از خط تولید RAV4 حذف کند.
در سوی دیگر، سکویا به عنوان بزرگترین شاسیبلند تویوتا، همچنان به ارائه تریم TRD ادامه میدهد. تویوتا سکویا TRD پرو 2025 از همان پیشرانهی هیبریدی قدرتمند i-Force Max بهره میبرد که شامل یک موتور V6 دوقلو توربوشارژ است و توانایی تولید 437 اسب بخار قدرت و گشتاور 583 پوند-فوت را دارد.
تمام تریمهای سکویای 2025 به سیستم چهارچرخ محرک مجهز بوده و برخی از آنها دارای پکیجهای مختلف TRD هستند. این پکیجها شامل نشانهای ویژه، دیفرانسیل عقب قفل شونده و در برخی موارد، ارتقاء سیستم تعلیق برای بهبود عملکرد آفرود هستند.
سکویای TRD پرو از سیستم تعلیق مخصوص آفرود بهره میبرد که شامل کمکفنرهای کویلاور بایپس داخلی فاکس با قطر 2.5 اینچ و یک تثبیتکننده جلوی اختصاصی TRD پرو میشود. همانند دیگر مدلهای TRD، سکویای TRD پرو با رینگهای مشکی مات منحصربهفرد با نشان TRD روی کاپ رینگ، نشانهای TRD در داخل و خارج خودرو و برخی جزئیات قرمز متمایز میشود.