کد مطلب: ۱۵۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد

حواشی پس از برگزاری مجمع خودروساز بزرگ کشور؛

ایران‌خودرو ۴۸ ساعت پس از واگذاری

عصر چهارشنبه هفته گذشته با پایان یکی از پرحاشیه‌ترین مجامع شرکتی تاریخ کشور، اعضای جدید هیات‌مدیره ایران‌خودرو انتخاب شدند تا مدیریت بزرگ‌ترین خودروساز ایران از دولت به بخش خصوصی منتقل شود. این در حالی است که ایران‌خودرو ساعت‌ها پس از پایان مجمع، درگیر حواشی بود و جدال بین مدعیان صندلی مدیریتی این خودروساز ادامه داشت.

تریبون اقتصاد_مجمع عمومی عادی (به طور فوق‌العاده) ایران‌خودرو چهارشنبه هفدهم بهمن با تاخیری هفت‌ساعته آغاز شد و پس از کشمکش‌های فراوان، حدود ساعت ۱۹ به پایان رسید.  بلافاصله پس از پایان این مجمع پرحاشیه و جنجالی، خبری با مضمون «واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی» روی خروجی رسانه‌ها رفت. آنچه از دل این اخبار قابل دریافت بود، این بود که مدیریت بزرگ‌ترین خودروساز ایران پس از سال‌ها که در اختیار دولت قرار داشت، به بخش خصوصی واگذار شده است. این در حالی است که کشمکش و جدال مدعیان صندلی مدیریتی ایران‌خودرو، پس از پایان مجمع نیز ادامه پیدا کرد. اتفاق اصلی در مجمع چهارشنبه ایران‌خودرو، موافقت سهامداران با عضویت شرکت‌های خدمات‌گستر صبا انرژی، سرمایه گنجینه ایرانیان، بهینه‌سازان بهمن، اعتبار‌آفرین و مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران در هیات‌مدیره بود تا در پی آن، مدیریت این خودروساز به بخش خصوصی برسد. 

به گزارش دنیای اقتصاد، انتخاب اعضای جدید هیات‌مدیره این شرکت نیز اتفاق مهم دیگری بود که بر اساس آن، جمشید ایمانی، یوسف الهی‌شکیب، عادل پیرمحمدی و حامد نائیجی به عنوان اعضای جدید هیات‌مدیره این شرکت انتخاب شدند. روز پنج‌شنبه نیز اعضای هیات‌مدیره، عادل پیرمحمدی را به عنوان مدیرعامل جدید ایران‌خودرو انتخاب کردند. هرچند به نظر می‌رسید با انتخاب مدیرعامل جدید، حواشی به پایان برسد و ایران‌خودرو وارد لاین آرامش شود، اما در همان روز پنج‌شنبه اتفاقاتی رخ داد تا مشخص شود این قصه سر درازی خواهد داشت. اتفاق نخست، ممانعت علیمردان عظیمی مدیرعامل (سابق) ایران خودرو از ورود مدیرعامل و اعضای جدید هیات‌مدیره به ساختمان شرکت بود. گفته می‌شود وی در اعتراض‌‌‌ به تصمیمات مجمع ایران‌خودرو، درب ساختمان مدیریت این شرکت را قفل کرده تا مانع از ورود اعضای جدید هیات‌مدیره به محل کارشان شود. با توجه به این اقدام عظیمی، اعضای جدید هیات‌مدیره ایران‌خودرو تصمیم به شکایت از مدیرعامل (سابق) این شرکت گرفتند و کار به پلیس کشیده شد. طبق گزارش دست‌نویس معاونت پیشگیری به کلانتری ۱۵۴ وردآورد، در ساعت ۱۳:۲۰ پنج‌شنبه ۱۸ بهمن، گزارشی مبنی بر وقوع درگیری در ایران‌خودرو (درب شماره یک شرکت) به ۱۱۰ اعلام می‌شود. 

با توجه به حساسیت موضوع، پلیس بلافاصله خود را به محل موردنظر می‌رساند، اما درگیری مشاهده نمی‌کند. در گزارش پلیس آمده که درب ساختمان مدیریت ایران‌خودرو به دستور علیمردان عظیمی (مدیرعامل سابق) قفل شده و از ورود اعضای جدید هیات‌مدیره به این ساختمان ممانعت به عمل آمده است. ماجرا اما به اینجا ختم نشد، چه آنکه پنج‌شنبه شب مدیرعامل (سابق) ایران‌خودرو با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی از روند برگزاری مجمع این شرکت و همچنین ابلاغ نشدن رای هیات تجدیدنظر شورای رقابت درباره ترکیب سهامداری ایران‌خودرو انتقاد کرد. همچنین رئیس هیات تجدیدنظر شورای رقابت نیز در برنامه‌ای تلویزیونی، از انتشار غیر‌رسمی رای هیات درباره ترکیب سهامداری ایران‌خودرو انتقاد کرد. 

به گفته وی، روز دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ جلسه هیات تجدید نظر (درباره ترکیب سهامداری ایران‌خودرو) تشکیل شد اما بنا بر مستندات قانونی، برای ابلاغ این رای ۱۰ روز فرصت وجود دارد تا از طریق مراجع قانونی رای به دو طرف به طور رسمی اعلام شود. به گفته صادقی‌شاهدانی، رای هیات تجدیدنظر شورای رقابت همچنان در فرآیند بررسی است و باید انشا شده و تطبیق داده شود و پس از طی این مراحل، ابلاغ شود. وی در پاسخ به این پرسش که چه کسی تصویر رای هیات را به دادستانی ارسال کرده، گفت: ما این رای را به هیچ کس ارسال نکرده‌ایم و نمی‌دانیم چه کسی آن را به اطلاع معاون دادستانی رسانده است.  اتفاقات رخ‌داده در روز پنج‌شنبه به‌خصوص ممانعت مدیرعامل (سابق) ایران خودرو از ورود مدیرعامل و اعضای جدید هیات‌مدیره به ساختمان شرکت و همچنین اظهارات وی مبنی بر قانونی نبودن برگزاری مجمع اخیر در حالی است که سازمان بورس قانونی بودن مجمع را تایید کرد.

در اطلاعیه روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار که پنج‌شنبه منتشر شد، آمده «ناظر بورس در مجمع عمومی عادی به طور فوق‌‌‌العاده‌‌‌ شرکت ایران خودرو در تاریخ ۱۷ بهمن‌‌‌ماه ۱۴۰۳ که با حضور ۵۰.۱۱‌درصد از صاحبان سهام برای انتخاب اعضای هیات‌‌‌مدیره تشکیل شد، از ابتدا تا انتها حضور داشته است. با توجه به اینکه حضور نماینده‌‌‌ بورس، برای احراز اطمینان از رعایت مقررات و صیانت از حقوق تمام سهامداران است، فارغ از آنچه قبل از برگزاری مجمع رخ داده و حواشی مربوط به آن، که خارج از حیطه‌‌‌ نظارت است، نظر نماینده‌‌‌ بورس به موردی حاکی از اشکال، خدشه یا نقض قوانین و مقررات، نسبت به آنچه در مجمع مطرح و نتیجه‌‌‌گیری شده، جلب نشده و آنچه در مجمع اتفاق افتاده مطابق مقررات بوده است.» 

در نهایت، عظیمی روز گذشته با توجه به تایید مجمع ایران‌خودرو از سوی سازمان بورس و تاکید این نهاد بر روند اجرایی آن طبق قانون، پایان مدیرعاملی‌اش در ایران‌خودرو را پذیرفت و با انتشار نامه‌ای، از بزرگ‌ترین خودروساز ایران خداحافظی کرد. وی در این نامه با بیان اینکه تلاش کرده مجری و تابع قوانین و مقررات مربوطه باشد تا حقوق قانونی همه سهامداران حفظ شود، از ایران‌خودرویی‌ها خداحافظی کرده است. 

وی تاکید کرده «با توجه به اعلام موضع سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر اینکه آنچه در مجمع [ایران‌خودرو] اتفاق افتاده، مطابق مقررات بوده است و ازآنجاکه خود را تابع قانون و مقررات می‌‌‌دانم، به جهت جلوگیری از بروز وقفه در امور جاری شرکت و متاثر نشدن روند تولید خودرو، به این طریق بار مسوولیت از دوش اینجانب برداشته شد و متوجه سازمان محترم بورس و اوراق بهادار و سایر نهادهای ذی‌ربط خواهد بود.» با توجه به اظهارات مدیرعامل سابق ایران‌خودرو، مدیرعامل و اعضای جدید هیات‌مدیره از صبح امروز می‌توانند کار خود را در این شرکت آغاز کنند. اما آیا این به معنای پایان ماجرای واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی است؟ به نظر می‌رسد «نه».

 

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین