حمل ونقل عمومی تهران با ورود تراموا متحول میشود؟

سخنگوی شهردار تهران با اشاره به ترامواهای وارداتی و رد برخی اظهارات و ایرادات راجع به این نوع مُد حمل و نقلی گفت: ترامواهای «ایآرتی» فقط نسخهای تغییر یافته از تراموای قدیمی نیست، بلکه یک مدل حمل ونقل مستقل و مدرن است که باعث تحول سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت خواهد شد.
تریبون اقتصاد- به تازگی یکی از اعضای شورا تهران گفته است که راهاندازی ترامواهای وارداتی در معابر پایتخت ممکن است مشکلاتی را هنگام جابجایی مسافران ایجاد کند چرا که ارتفاع کف این ترامواها با سطح زمین بسیار کم است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، همچنین شنیده میشود که طراحی این ترامواها در اصل ریلی بوده که به سفارش شهرداری تهران برای استفاده در معابر پایتخت به نوع چرخ لاستیکی تبدیل شده است.
عبدالمطهر محمدخانی روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: تغییری در شکل این ترامواها ایجاد نشده یعنی این مدل حمل و نقلی «ایآرتی» به همین شکل چرخ لاستیکی در بسیاری از کشورها و در خود کشور چین فعالیت دارد، در همین راستا پس از بازدید و بررسیهای لازم، سفارش اینگونه تراموا برای حوزه حمل و نقل تهران داده شده است.
وی اظهار کرد: این سیستم یک حملونقل نوین و موفق در کشورهای پیشرفتهای همانند چین به شمار میآید و تهران نیز از این تجربه جهانی بهرهبرداری خواهد کرد.
سخنگوی شهردار تهران با تاکید بر تحول سیستم حملونقل عمومی در تهران با معرفی مدل جدید «ایآرتی» یا تراموای چرخ لاستیکی اضافه کرد: این مدل به عنوان یک جایگزین مدرن و کارآمد برای پایتخت در نظر گرفته شده است.
محمدخانی گفت: ترامواهای ریلی به دلیل وابستگی به سیستم ریلی و برق ثابت، هزینه بالایی دارند و قدرت مانور آن در مسیرهای شهری محدود است اما «ایآرتی» این مشکلات را برطرف کرده و قابلیت حرکت در مسیرهای متنوع از جمله پلها و زیرگذرها را دارند. به عنوان نمونه، در مناطق جنوبی تهران که زیرساختهای لازم برای تراموا وجود ندارد، تراموا میتواند بدون مشکل در این مناطق فعال باشد.
سخنگوی شهردار تهران همچنین با اشاره به لزوم بازطراحی ایستگاهها برای فعالیت مد حمل و نقلی «ایآرتی» تاکید کرد: ایستگاههای فعلی متناسب با بیآرتی طراحی شده و برای بهرهبرداری از این مدل جدید حمل و نقلی، به بازطراحی و بازسازی برخی ایستگاهها نیاز است.
وی افزود: مد حمل و نقلی وارداتی در تهران دارای استانداردهایی مشخص برای توقف در ایستگاهها و شرایط سوار و پیاده شدن مسافران است و اینطور که برخی میپندارند، خارج از استانداردهای بینالمللی نیست. ترامواهای «ایآرتی» از فناوریهای پیشرفتهای مانند سنسورهای ایمنی بهره میبرد که افزایش امنیت مسافران و کاهش احتمال تصادفات، بهویژه با موتورسیکلتها را ممکن میسازد.
آیین رونمایی و بهرهبرداری از بسته خودروهای برقی در پایتخت پنجشنبه گذشته با حضور رییسجمهور و شهردار تهران انجام شد. با توجه به این رونماییها اکنون ۲ رام تراموا چرخ لاستیکی از چین وارد تهران شده و در حال تست و آزمایش است.
ترامواهای وارداتی قابلیت بکارگیری در خطوط بیآرتی را دارند، این ترامواها همچون مترو دارای ۲ راننده است که یکی در قسمت جلو و دیگری عقب خودرو مستقر میشوند و چون قابلیت دور زدن ندارند در هر مسیر یک راننده کنترل آن را بر عهده دارد. ترامواهای چرخ لاستیکی مشابه رباتهای مسیریاب، به طور کامل در یک مسیر از پیش تعیینشده و خطکشیشده حرکت میکنند.
فرزانه جلالیان