کد مطلب: ۲۱۴۰

راز تحرک تازه نرخ ارز؛ دلار تا کجا کوتاه می‌آید؟

دلار رسیدن به کف قیمت شش ماهه یعنی 57 هزار و 220 تومان را به عنوان تهدیدی جدی جلوی چشم می‌بیند

تریبون اقتصاد - قیمت دلار آماده عقب‌نشینی به کانال 58 هزار تومان است.

اسکناس آمریکایی روز دوشنبه 26 شهریور کار خود را از جایگاه 59 هزار و 100 تومانی آغاز کرد اما حوالی ظهر تحت تاثیر هیجانی زودگذر دست‌کم 250 تومان گران شد. ساعاتی بعد، وقتی اولین نشست خبری رییس‌جمهوری به پایان رسید، دلار دوباره سیر نزولی در پیش گرفت و با توجه به روند معاملات فردایی، موقع پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای آینده شانس کاهش قیمت را از احتمال افزایش بیشتر بدانیم. عملیات مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای کم‌کردن فاصله قیمت دلار دولتی و آزاد می‌تواند یکی از دلایل عقب‌نشینی اخیر بازار آزاد ارز باشد.

پیش‌بینی حرکت بعدی دلار

دلار آرام‌ترین روزهای خود در شش ماه گذشته را پشت سر می‌گذارد. اگرچه در 28 تیرماه امسال دلار تا 57 هزار و 200 تومان عقب نشست اما دوباره رم کرد و چهارنعل به سمت 61 هزار و 530 تومان تاخت. بازار آزاد ارز از آن تاریخ آرام گرفته و کمتر دستخوش نوسان پردامنه می‌شود.

عقب‌نشینی قیمت دلار تا کف کانال 59 هزار تومان می‌تواند مقدمه‌چینی جهت حضور در کانال 58 هزار تومان باشد. اولین نشانه‌ها را وقتی می‌توان جدی گرفت که دلار بتواند به طور قطعی از 59 هزار و 100 تومان دل بکند. طبیعی است حمایت نخست در محدوده 58 هزار و 885 تومان شکل بگیرد.

ریزش قیمت دلار از این جا به بعد سرعت پیدا خواهد کرد و اگرچه سرمایه‌گذاران دوست ندارند اما شکست حمایت در نقطه 58 هزار و 580 تومان باعث می‌شود دلار با چنگ و دندان برای حفظ مواضعش در مرز 58 هزار و 310 تومان بجنگد.

سناریوهای افزایش قیمت دلار در حال حاضر دور از دسترس به نظر می‌رسند اما نباید آنها را به طور کلی منتفی دانست. به‌خصوص اگر نشانه‌هایی مبنی بر حرکت دلار به سمت محدوده مقاومت 59 هزار و 300 تومان را به چشم ببینیم. تثبیت قیمت دلار در این جایگاه اعتماد به نفس کافی برای تصاحب جایگاه 59 هزار و 640 تومان را ایجاد خواهد کرد و حتی می‌تواند باعث شد دلار به محدوده مقاومت 59 هزار و 900 تومان چشم طمع بدوزد.

عامل نوسانات کم‌دامنه دلار

قیمت دلار در روزهای اخیر تحت تاثیر تخلیه هیجانات سیاسی و فارغ از تحولات منطقه کاملا آزاد و سبکبار حرکت می‌کند. استقرار دولت و پرهیز از تغییرات گسترده، به‌خصوص در ترکیب بانک مرکزی، عامل دیگر کم‌نوسان بودن بازار آزاد ارز است.

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد در تشریح برنامه‌هایش علنا گفته قصد دارد با کاهش قیمت بازار آزاد و بالا بردن نرخ ارز نیمایی، فاصله دلار دولتی و آزاد را کم کند. استراتژی دولت باعث شده تقاضای تازه‌ای در بازار معاملات نیما شکل بگیرد. خریداران عمده که دست روی دست گذاشته بودند و با تردید بازار را رصد می‌کردند حالا از ترس افزایش بیشتر قیمت دلار نیمایی صف کشیده‌اند.

رشد حجم معاملات نیما نشان‌دهنده تحرکات تازه است و به طور خودکار سیگنالی متفاوت برای بازار آزاد ارز ارسال خواهد کرد. آنجا چون از مشتری خبری نیست، فروشنده‌ها نرمش بیشتری به خرج می‌دهند. دلالان بازار ارز این روزها دستشان برای خلق حاشیه و جنجال‌ بسته است و نمی‌توانند به بهانه شایعات گاه‌وبی‌گاه قیمت دلار را بالا ببرند.

دلار بازار آزاد این روزها، رسیدن به کف قیمت شش ماهه یعنی 57 هزار و 220 تومان را به عنوان تهدیدی جدی جلوی چشم می‌بیند و با توجه به اینکه فعلا فاقد انگیزه لازم برای پیمودن مسیر سخت صعودی است ترجیح می‌دهد با یاد و خاطره فروردین امسال که موفق شد با رسیدن به قله 64 هزار و 700 تومان رکورد تاریخی بازار آزاد ارز را بشکند، روزگار بگذراند.

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین