کد مطلب: ۲۴۴۳۹
لینک کوتاه کپی شد

انقلاب BMW در دنیای موتورسیکلت‌ها!

در دنیای امروز موتورسیکلت ها، یک کلاس به نام ادونچر بسیار پرطرف‌دار و محبوب است و بسیاری از برندها هر ساله با معرفی یک مدل ادونچر علاقه‌مندان به این حوزه را شگفت زده می کنند. ما در این مقاله قصد داریم تاریخچه کلاس ادونچر و انقلابی که ب ام و در آن کرد را با شما بررسی کنیم.

تریبون اقتصاد_مشکلات و چالش ها همیشه باعث یک نوآوری و موفقیت می شوند. اگر روزهای سختی که  BMW  در اوایل دهه ۱۹۷۰ پشت سر گذاشت، نبود، امروز ما چنین بخش یا کلاسی از موتورسواری را نداشتیم. خط تولید موتورسیکلت  GS  از  BMW Motorrad  بنیان گذار  کلاس ادونچر  است.

به گزارش اسب بخار، اوضاع همیشه برای  BMW  در زمینه درآمد و جذب رضایت مشتریان مطلوب نبوده است، به‌ویژه در دوران تحولی صنعت موتورسیکلت از دهه ۱۹۵۰. اکثر کشورهای بزرگ و موتورسیکلت سازان در حال اتخاذ گام‌های انقلابی برای تغییر وضعیت بودند و ژاپنی‌ها به شدت مشتاق بودند که در صدر قرار بگیرند. در آن زمان موتورسیکلت‌های کم نظیر ژاپنی باعث می‌شدند موتورسیکلت‌های اروپایی قدیمی به نظر برسند.

اما  BMW  نمی‌خواست به عنوان یک سازنده موتورسیکلت «کلاسیک» شناخته شود. بنابراین، این موضوع باعث شد تولید اولین موتورسیکلت ادونچری جهان (مدل BMW R 80 G/S) آغاز شود.  ب ام و  در این دوران محتاط عمل نکرد و با پروتوتایپ موتورسیکلت خود به طور کامل پیش رفت تا اوضاع را تغییر دهد. اکنون، پس از ۴۰ سال از حضور نام  GS ، می‌توان با اطمینان گفت که  BMW R 80 G/S  اصلی، بنیان گذار  کلاس ادونچر  در صنعت موتورسیکلت جهان است.

همه چیز در دهه ۱۹۷۰ آغاز شد، زمانی که سازندگان موتورسیکلت ژاپنی با محصولات پیشرفته و سبک خود بازار را تحت تأثیر قرار دادند.  BMW Motorrad  با نگرانی از آینده تاریک خود، به  کارل هاینز گرلینگر  (معاون وقت مدیر BMW Motorrad) اولتیماتوم نهایی داد تا یا بخش موتورسیکلت برند را نجات دهد یا تعطیل کند! این تغییر نیاز به یک معجزه داشت.

تاریخچه کلاس ادونچر

در خط تولید  ب ام و  موتورسیکلتی وجود داشت به نام  شیطان سرخ ، که به‌طور فنی یک بیمر با موتور باکسر اصلاح‌شده بود که می‌توانست هم در جاده و هم در خارج از جاده حرکت کند. این یک موتورسیکلت اندورو بود، اما با موتور بزرگ‌تر و عملکرد بهتری در جاده. این موتورسیکلت با هیچ‌کدام از موتورسیکلت‌های موجود در بازار قابل مقایسه نبود و هیچ‌کس آن را نمی‌ساخت. به‌طور ریسکی،  BMW  چاره‌ای نداشت و با جسارت تصمیم به تولید انبوه این ترکیب گرفت.

اولین موتورسیکلت ادونچری جهان

زمانی که  BMW  تصمیم به ادامه کار با  R 80 G/S  گرفت، در حال سقوط از تپه بود؛ تأمین مالی بسیار محدود بود و نمی‌توانستند موتورسیکلت را از صفر بسازند. آن‌ها قطعاتی را از آن‌چه در انبار  BMW  موجود بود برداشتند و یک فرانکنشتاین واقعی تولید کردند.  BMW  از موتور باکسر اصلاح‌شده  R 80/7  در  R 80 G/S  استفاده کرد.

اما آن‌ها با تعویض کلاچ، پره‌چرخ، سیلندرهای آلومینیومی نیکل‌پوش و سیستم جرقه‌زنی الکترونیکی  بوش ، ۴.۵ کیلوگرم از وزن آن را کاهش دادند. این موتورسیکلت یک پیشرانه ۷۹۷.۵ سی‌سی داشت که ۵۰ اسب بخار و ۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این موتورسیکلت دارای قاب فولادی دو حلقه‌ای بود که از  BMW R65  مشتق شده بود. حتا سیستم تعلیق نیز مشترک بودند، اما همه آن‌ها برای تحمل بیش‌تر اصلاح شدند.

ب ام و R 80 G/S  چندین نوآوری هوشمندانه داشت که به شخصیت ساده اما ماندگار آن افزوده می‌شد. بارزترین آن‌ها طراحی عقب اصلاح‌شده‌ای بود که دارای یک مونو‌شاک بود. این موتورسیکلت دارای یک بازوی متحرک یک‌طرفه به نام  مونوور  بود که همچنین شوک سنگین بوج در سمت راست را به سیستم تعلیق عقب اضافه کرده بود. این طراحی به کاهش ۲ کیلوگرمی از وزن کمک کرد. همچنین این طراحی به رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی عقب با هاب عقب بازطراحی‌شده کمک می‌کرد که به راحتی قابل تعمیر باشد، زیرا با ۳ مهره نگهدارنده به هم متصل شده بود.

تاریخچه کلاس ادونچر

این مدل همچنین اولین موتورسیکلت  اندورو  بود که به ترمزهای دیسکی مجهز شده بود. همچنین اولین موتورسیکلت بود که از لاستیک‌های دومنظوره استفاده می‌کرد و بنابراین اولین نمونه‌ها توسط  متزلر  تولید شدند که دارای سرعت جاده‌ای ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت بودند و همچنین قابلیت استفاده در خارج از جاده را داشتند.

چیزهای جدید همیشه تا زمانی که خلاف آن ثابت شود، مورد تردید قرار می‌گیرند. این نیز در مورد  BMW  زمانی که  R 80   G/S  را معرفی کرد، صدق می‌کرد. قبل از رونمایی آن در  نمایشگاه موتورسیکلت کلن  در پاییز ۱۹۸۰،  BMW  خلق جدید خود را به گروهی از روزنامه‌نگاران موتورسیکلت در شهر  آوینیون  در جنوب فرانسه نمایش داد.

همه آن‌ها از آن‌چه می‌دیدند بسیار تعجب کرده بودند و واکنش‌های مختلفی داشتند. این موتورسیکلت شبیه یک موتور  اندورو  به نظر می‌رسید اما موتور بزرگی داشت. برای بسیاری منطقی نبود تا زمانی که آن را امتحان کردند. با گذشت زمان و مشاهده عمکلرد بی نظیر این موتور، همه  ب ام و  R 80 G/S  را ستودند.

تاریخچه کلاس ادونچر

ب ام و R 80 G/S  در  رالی پاریس-داکار  شرکت کرد و با پیروزی بازگشت. آن‌ها بلافاصله پس از موفقیت نسخه اولیه یک نسخه محدود  R 80 G/S   پاریس-داکار  تولید کردند. این موتورسیکلت دارای یک باک سوخت بزرگ‌تر ۸.۳ گالن، یک صندلی تکی با باربند در پشت، نوارهای حفاظتی و لاستیک‌های خارج از جاده  میشلین  بود. این قطعات همچنین به عنوان یک بسته قابل خریداری بودند که به همین دلیل مدل‌های  داکار  دست‌ساز زیادی ساخته شد. اما  BMW  تنها ۲۰۰ دستگاه از این موتورسیکلت‌های کارخانه‌ای تولید کرد.

BMW R 80 G/S  اصلی برای بیش از یک دهه باقی ماند. این موتورسیکلت تصورات کلی درباره آن‌چه یک موتورسیکلت باید باشد را متحول کرد. خلاقیت و جسارت همراه با چالش های مالی که  ب ام و  داشت، به  BMW Motorrad  کمک کرد تا چنین دستگاهی را تولید کند که در نهایت مقدمه‌ساز یک بخش جدید در دنیای موتورسیکلت ها شد.

مطالب پیشنهادی
بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین