کد مطلب: ۱۷۹۳

رنگ بنزین چه رازی را افشا می‌‌کند؟

درباره تفاوت بنزین صورتی، سفید، سبز پررنگ و سبز کرم‌رنگ

تریبون اقتصاد - بنزین رنگ ندارد اما احتمال اینکه شما هنگام زدن بنزین با رنگ‌هایی مانند صورتی یا سبز پرنگ  و کمرنگ روبه‌رو شوید زیاد است.

یک نفر از کاربران توئیتر نوشته وقتی برای زدن بنزین به جایگاه سوخت مراجعه کرده متوجه شده رنگ بنزین صورتی روشن است. او حدس زده با بنزین یورو دو روبرو است اما ترجیح داده از کاربران دیگر درباره تفاوت انواع رنگ بنزین سوال کند. کاربردی در پاسخ به او نوشته بنزین یک ترکیب بی‌رنگ است. اما ما گاهی آن را در رنگ‌های دیگری مانند سیاه و بنفش و صورتی هم می‌بینیم که اهمیت زیادی ندارد. اما مثلا اگر بنزین با کیفیت یورو چهار بزنید، رنگ آن سبز خواهد بود. یک نفر دیگر نوشته رنگ بنزین در همه موارد نشان‌دهنده اکتان آن نیست و نمی‌توان با دیدن رنگ به طور قطع گفت که یورو دو است. کاربر دیگری نوشته است مدتی قبل بنزین پالایشگاه اصفهان بنفش بود و این رنگ ملاک یورو نیست. کیفیت بالا و پایین را پالایشگاه تعیین می‌کند.

هرچند رنگ بنزین نمی‌تواند مهم‌ترین معیار برای انتخاب نوع بنزین و سنجش کیفیت آن باشد اما یک روش تشخیص بنزین معمولی و بنزین سوپر، همین توجه به رنگ است. در واقع کارخانه‌ها بنزین خام بدون رنگ را با مواد دیگر ترکیب می‌‌کنند و ما بنا به اینکه چه نوع بنزینی را می‌زنیم شاهد رنگ‌های متنوعی هستیم. توجه به رنگ بنزین در برخی از موارد می‌تواند ما را از اشتباه کردن در نوع بنزین نجات دهد. اما همیشه نمی‌توان به این رنگ اکتفا کرد و بهتر است به‌جای آن به‌ توضیحات پمپ بنزین در مورد نوع بنزین‌های توزیع شده توجه کرد.

بنزین سوپر معمولاً به رنگ‌های سفید و سبز پررنگ است و رنگ بنزین معمولی یا همان یورو دو صورتی مایل به قرمز به‌نظر می‌رسد. مهم‌ترین تفاوت بنزین سوپر و معمولی، عدد اکتان آنها است که کیفیتشان را نشان می‌دهد. بنزین سوپر عدد اکتان بالاتری نسبت به بنزین معمولی یا همان بنزین یورو دو دارد که منجر به بالا بودن کیفیت بنزین سوپر در مقابل با بنزین یورو دو که در دسترس‌تر از انواع دیگر است، شده.

بنزین یورو چهار از روی رنگ قابل تشخیص نیست و در رنگ‌های سبز تیره یا بی‌رنگ و سفید دیده می‌شود و به‌راحتی می‌توان رنگ این بنزین را با انواع دیگر اشتباه گرفت. اما کیفیت بنزین یورو چهار از یورو دو و بنزین سوپر بالاتر است. چرا که عدد اکتان بالاتری دارد. بنزین یورو چهار در ایران دارای عدد اکتان بین ۹۱ تا ۹۵ است و در اروپا این عدد اکتان ۹۶ یا ۹۸ است.  بنزین معمولی که همان بنزین یورو دو است، دارای عدد اکتانی برابر با ۸۷ است که استفاده از آن می‌تواند باعث آسیب به موتور خودرو شود و در نهایت بنزین سوپر هم دارای عدد اکتان ۸۹ تا ۹۰ است.

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین