تپسی از شکایت علیه اسنپفود چه هدفی دارد؟
رقابت داغ تاکسیهای آنلاین حالا به زمین سفارش اینترنتی غذا رسیده است. کدامیک پیروز میدان خواهد شد
تریبون اقتصاد - تپسی شکایت جدیدی علیه اسنپ تنظیم کرده چون اعتقاد دارد رقیب دنبال ایجاد انحصار در بازار است.
به گزارش تریبون اقتصاد؛ این اولین رویارویی دو غول بازار استارتاپی ایران نیست. هر دو در ابتدا بهعنوان تاکسی آنلاین فعالیتشان را آغاز کردند اما رفتهرفته قلمرو خود را گسترش دادند و در ادامه روی بازار آنلاین سفارش سوپرمارکتی، سفارش آنلاین غذا، فروشگاههای آنلاین و... دست گذاشتند. تپسی تقریبا در هر قدم، به بهانه اینکه اسنپ دارد غیررقابتی عمل میکند، شکایتی علیه اسنپ تنظیم کرد. شکایت تپسی از اسنپ این بار به دلیل ایجاد انحصار در سفاش آنلاین غذا آنلاین صورت گرفته و شکایتنامه به شورای رقابت ارائه شده است.
دلیل شکایت تپسی از اسنپفود
تپسی کمی دیرتر از اسنپ به بازار سفارش آنلاین غذا قدم گذاشته است و در همین ابتدای کار مدعی شده شرایط رقابت سالم را در قراردادهایی که پیش از این بین اسنپفود و صاحبان رستوران امضا شده، رعایت نکردهاند. تپسی برای اثبات ادعای خود مثالهایی میآورد.
تپسی بیش از همه بابت بندهای انحصاری موجود در قرارداد بین اسنپفود و رستورانها گلایه دارد. مثل اینکه در قراردادها آمده رستورانها برای فروش اینترنتی غذا، جز اسنپفود نمیتوانند با پلتفرمهای دیگر همکاری کنند. تخطی از این بند قرارداد ممکن است باعث مسدود شدن حساب رستوران در اسنپفود شود.
تپسی مدتها پس از اسنپ وارد تصمیم گرفته سر فروش اینترنتی غذا رقابت کند. پس بسیاری از قراردادهای اسنپفود با رستورانها سالها قبل امضا شده. یعنی دقیقا وقتی که رقیبی برای اسنپفود وجود نداشت. رستوراندارها اعتقاد دارند حتی اگر با بند انحصاری مشکلی داشتهاند، به خاطر اینکه رقیبی جز اسنپفود وجود نداشته، پای قرارداد را امضا کردهاند.
تپسی حالا سرویس جدید تپسیفود را با امکانات و قابلیتهایی شبیه اسنپفود ارائه داده است و همین ابتدای کار متوجه شده رستوراندارها بهخاطر بندهای قرارداد حقوقی خود با رقیب بابت همکاری با بازیگر جدید سفارش آنلاین غذا دچار تردید میشود.
تپسی وقتی در شکایت خود از اسنپ جدی شد که فهمید، تخطی از قرارداد فروش انحصاری، ممکن است طبق بندهای قرارداد به جریمه سنگین با رقم حداقل 50 میلیون و حداکثر 20 میلیارد تومان منجر شود. با اینکه تمام این موارد به شکل حقوقی در قرارداد اسنپفود آمده، تپسی آن را غیررقابتی میداند و سعی دارد با شکایت به شورای رقابت جلوی آن را بگیرد.
تپسی چه هدفی را دنبال میکند؟
تپسی در شکایت خود از اسنپفود جدی است. رستورانها در چند مورد گزارش دادهاند به محض امضای قرارداد با رقیب اسنپ، متوجه مسدود شدن پنلشان شدهاند. بعضیها میگویند این بند قانونی تنها شامل حال رستورانهای خاص با قرارداد ویژه است و گروهی دیگر میگویند همکاری با تپسی یا هر رقیب دیگری به حذف تبلیغات و تخفیفهای متنوع منجر خواهد شد.
تپسی سال 1396 مشابه چنین شکایتی را علیه اسنپ تنظیم کرد. در آن زمان کاربران راننده که میخواستند علاوه بر اسنپ در تپسی هم به فعالیت بپردازند با مسدودشدن حسابشان روبرو شدند. پیگیریها نشان داد اسنپ به طور علنی از کاربران راننده خواسته اپلیکیشن تپسی را از روی گوشی خود پاک کنند تا اجازه فعالیت مجدد آنها صادر شود.
اسنپفود با ورود تپسی به بازار سفارش آنلاین غذا بازار خود را در خطر میبیند اما پس از اینکه متوجه شده شکایت رقبا میتواند موجب ابطال بندهای حقوقی موجود در قراردادش با رستورانها شود، رویه دیگری در پیش گرفته است.
تپسی مدعی است در مذاکره با صاحبان رستوران، فهمیده در صورت همکاری با سایر پلتفرمها آنها باید تخفیفها و سایر مشوقهایی که تا الان دریافت کردهاند را پس بدهند. گروهی دیگر پای قراردادی را امضا کردهاند که در آن آمده رستوران موظف است برای مدتی مشخص مانند دو سال، کل ظرفیت فروش آنلاین خود را در اسنپفود عرضه کند.
تپسی همچنین متوجه شده هنگامی که چیلیوری بهعنوان استارتاپ رقیب در بازار سفارش آنلاین غذا حضور داشت، قراردادها به همین شکل تنظیم شده بودند. چیلیوری مدتهاست از صحنه رقابت کنار رفته و برای مدتی طولانی اسنپفود تنها بازیگر حاضر در میدان بود.
تپسیفود نسبت به رقبایی که تا الان پنجه در پنجه اسنپفود انداختهاند، قدرت بیشتری دارد. احتمالا برعکس دیجیکالا پای کار است و با توجه به توانایی مالی خود ساده از میدان بیرون نمیرود. شکایتهای پیاپی همین مسئله را نشان میدهد. کاری که مثلا دیجیکالا با اپلیکیشن دیجی جت نتوانست از عهدهاش بربیاید و بنا به دلایلی ترجیح داد مدتی بیرون گود بماند و تمرکز خود را روی امور دیگر بگذارد.
شکایت تپسی از اسنپفود قطعا آخرین میدان جنگ این دو رقیب نخواهد بود. آنها از پرونده میانه سالهای دهه 90 و پرونده موسوم به هزار سیمکارت در اوایل سال 1400 درسهای زیادی یاد گرفتهاند و امیدوارند شورای رقابت این بار هم به نفع آنها حکم دهد و رستورانها اجازه پیدا کنند بدون ترس و دلهره با هر اپلیکیشن سفارش آنلاین غذا همکاری کنند.
افزایش سرمایه اخیر تپسی اما داستان دیگری است. اسنپ که تقریبا اولین سوپر اپلیکیشن ایرانی است و فعالیت خود را مدتهاست علاوه بر تاکسی آنلاین در سایر بازارها از جمله غذا، سوپرمارکت، پیک موتوری، فروشگاه و حتی پزشک و مشاوره آنلاین و سفارش اینترنتی دارو یکهتازی میکرد، حالا صدای نفسهای رقیب را بیخ گوش خود احساس میکند. در عین حال هر دو نباید از دیگر بازیگران همچون اُکالا غافل باشند. به نظر میرسد دیجیکالا هم با سرمایهگذاری ۲۳۵ میلیاردی در استارتاپ میاره که در بخش ارسال پیک موتوری فعالیت دارد، فکر بازگشت دوباره به میدان را در سر میپروراند.