کد مطلب: ۱۴۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد

صادرات خودرو؛ از پراید در افغانستان تا کوییک در ونزوئلا!

بحث صادرات خوردوهای سایپا و ایران‌خودرو دیر زمانی است که تبدیل به تیتر نخست رسانه‌ها شده است. امروز نیز شاهد جولان صف کوییک‌هایی با نشان پلیس در خاک ونزوئلا بودیم.

تریبون اقتصاد_از آغاز سال گذشته و طی سفرهای مکرر رئیس‌جمهور به ونزوئلا، بالاخره نمایندگی سایپا در این کشور کار خود را از سر گرفت و عرضه مدل‌هایی از ساینا و کوییک به خاک این کشور آغاز شد.

به گزارش قیمت ۳۶۰، پیش از این، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا از خودرو تارا در کارزار انتخاباتی بهره برد و حالا کاربری متفاوت کوییک در ونزوئلا به عنوان خودرو ویژه پلیس محبوبیت محصول اقتصادی سایپا را در خارج از مرزهای جغرافیایی به تصویر کشیده است. کوییک سایپا اولین خودرو صادراتی نیست و تا الان مدل‌هایی مثل پراید، سمند و تارا به کشورهایی مثل سوریه، عراق، روسیه و ... روانه شده‌اند.

Saipa-Quick-became-the-Venezuelan-police-car-1

پراید؛ به مذاق افغانستانی‌‍‌ها خوش نیامد

از جمله اقدامات صادراتی سایپا می‌توان به حضور پراید از سال ۱۳۸۸ در این کشور اشاره کرد. هرچند که این تصمیم از سال ۱۳۹۶ و مواجهه ایران با تحریم‌ها با چالش‌های جدی مواجه و حتی از چرخه واردات این کشور خارج شد. در این بازه، بازار خودرو افغانستان تمایل بیشتری به واردات خودرو کارکرده از جمله تویوتا نشان داد.

این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که اکنون تویوتا کرولای کارکرده در افغانستان حکم پراید صفر برای ایرانی‌ها را  دارد!

عراق؛ یکه‌تاز واردات خودرو ایرانی

عراق از آن کشورهای همجوار است که سلیقه خودرویی کم‌وبیش ایرانی دارد. این کشور از اواخر دهه 80  میزبان خودروهای ایرانی پراید و سمند بوده است. سایپا مکررا از طریق ارائه تسهیلات، خدمات پس از فروش و امکانات مختلف دسترسی رانندگان خدمات عمومی را به پراید بعنوان ارزان‌ترین سواری ارتقا داد و نقش تاکسی را به خود اختصاص داد؛ حالا نزدیک به یک دهه است که تیبا نیز جایگاه خود را میان عرب‌زبانان تثبیت کرده است.

خط تولید سمند در سوریه با عنوان «شام»

خط تولید سمند در سوریه از سال 1385 آغاز به کار کرد. تولید این خودرو که با نام «شام» در سوریه شناخته می‌شود، در گیر و دار جنگ داخلی به فراموشی سپرده شد اما بار دیگر خط تولید سمند در سال 1398 از سر گرفته شد و تولید این خودرو تا همین چند ماه پیش ادامه داشت.

با وجود حضور پررنگ سمند در بازار سوریه، آنچنان که باید باب دل جوانان این کشور نبوده و ترجیح آنان به خرید خودرو اتوماتیک در همین محدوده قیمتی است. در عین حال، کم‌مصرف بودن خودرو نیز مولفه مهمی برای مصرف‌کنندگان سوری به حساب آمده و خودروهای کره‌ای را به سمند ترجیح می‌دهند.

تارا آبروی ایران را برد!

تارا از سال 2020 وارد بازار روسیه شد اما روس‌ها استقبال سردی از سدان ایران‌خودرو داشتند.

news-tara-entered-Russian-taxi-lines-trial-basis

رسانه‌های روس در مواجهه با تارا در نمایشگاه خودرو مسکو همچنان پرچمدار ایران خودرو را یک تکه آهن چرخ‌دار قلمداد کرده‌اند که اثری از استحکام در بدنه آن مشاهده نمی‌شود. به نظر می‌رسد ورق ضعیف به کار رفته در ساخت بدنه خودروهای ایرانی، به شهرت جهانی رسیده است!

بنابر آن‌چه رسانه‌های روسی در مورد تارا اتوماتیک نوشته‌اند، پرچمدار ایران‌خودرو نمی‌تواند یک پژو باشد و در بهترین حالت، نمونه‌ای سرهم‌بندی شده از محصولات پژو است؛ با این حال، سدان ایران‌خودرو جایگاه خودرو را به عنوان تاکسی در این کشور حفظ کرده و با وجود گران‌فروشی، همچنان خریدار دارد.

 

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین