افزایش 36.8 درصدی نرخ طرح ترافیک در سال 1404 تصویب شد
![](https://cdn.tribuneeghtesad.ir/thumbnail/kiBBrT8UTPpC/OGEBGhnvONbakilbk8PeE8j3oDRrJDOdF7lLKcbA0zt8szyb87koRxE2dW7A5Abr/download+%2842%29.jpg)
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، یکشنبه، 21 بهمن 1403، نرخ طرح ترافیک سال 1404 را اعلام کرد.
تریبون اقتصاد_«سید جعفر تشکری هاشمی»، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، یکشنبه، 21 بهمن 1403، نرخ طرح ترافیک سال 1404 را اعلام کرد. به گفته او، نرخ پایه طرح ترافیک تهران سال 1404 با افزایش 36.8 درصدی به 102.600 تومان رسیده است.
به گزارش دیجیاتو، تشکری هاشمی در حاشیه جلسه شورای شهر و پیرامون افزایش نرخ طرح ترافیک گفت:
«شورای شهر تهران باتوجهبه ماهیت این محدودهها، میزان واقعی عارضهای که تردد وسایل نقلیه شخصی در این محدودهها ایجاد میکند، ضرورت بازدارندگی عوارض وضع شده و لزوم کاهش هرچه بیشتر ورود خودروهای شخصی به این محدودهها نرخ رشد عوارض را بیش از نرخ تورم اعلامی در نظر گرفته بود تا سیاست خود را مبنیبر لزوم بهرهگیری از همه ظرفیتها جهت مدیریت تقاضای سفر و سوقدادن تقاضا بهسمت حملونقل عمومی اعلام کند. بهرغم این توضیحات و باتوجهبه ایراد قانونی اعلام شده، نرخ رشد عوارض اصلاح و عدد پایه عوارض برای سال 1404 مبلغ 102 هزار و 600 تومان با رشد 36.8 درصد نسبت به سال 1403 در نظر گرفته میشود.»
به گفته رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، فقط 2 درصد خودروهای تهرانی حق ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند. 98 درصد دیگر مردم تهران بهدلیل مشکلات طرح ترافیک و محدودیتهای آن، نمیتوانند وارد محدوده این طرح شوند.
موضوع بحث برانگیز محدودیت تردد خودروهای شهرستان در تهران
تشکری هاشمی در واکنش به موضوع محدودیت خودروهای پلاک شهرستان در تهران، از این اقدام دفاع کرد. به گفته او، عوارض یکی از ابزارهای است برای مدیریت ترافیک در اختیار مدیران است. اگر عوارض هر شهر در همان شهر وصول نشود، در شهرهای دیگر نیز دریافت نخواهد شد. این موضوع منجر به سوءاستفاده قانونشکنان میشود. باید دولت این مسئله را حل کند تا بخشی از این نابسامانیها اصلاح شود. نبود امکان وصول عوارض طرح ترافیک تهران در سایر شهرهای کشور منجر به سوءاستفاده و تخلفات گسترده در تهران شده است.