کد مطلب: ۲۴۲۷۳
لینک کوتاه کپی شد

شرکای جدید ایران‌خودرو؛ سه شرکت چینی معرفی شدند!

برای افزایش سرعت پیشرفت در صنعت خودرو، همکاری با شرکت‌های پیشرفته، برای ما اهمیت فراوانی دارد؛ اما از آنجایی که ایران‌خودرو به بخش خصوصی واگذار شده است، منطقی نیست که به روند گذشته‌مان که سال‌ها با ضرر همراه بوده است، ادامه دهیم.

تریبون اقتصاد- وابستگی خودروسازی ایران به خارج، غیر قابل انکار است. این موضوع، از طراحی عقب‌افتاده‌ی خودروهای تولید داخل و نیاز به قطعات وارداتی، مشخص می‌شود. از سویی دیگر، برای افزایش سرعت پیشرفت در صنعت خودرو، همکاری با شرکت‌های پیشرفته و دارای فناوری، بسیار مهم است. حال که ایران خودرو به بخش خصوصی واگذار شده؛ ادامه‌ی روند قبلی که سال‌ها ضرر و زیان به همراه داشت، منطقی نیست.

haval-ikco-767x432

ایران خودرو بیش از یک دهه قبل، مونتاژ دو کراس‌اور هایما S5 و S7 را آغاز کرد. طی سال‌های اخیر، یک مدل بزرگ‌تر به نام S8 و همچنین ون کوچک با اسم 7X نیز به تولیدات ایران خودرو اضافه شد که البته برخلاف S5 و S7، چندان پرفروش نبودند. شاید در حدود سال ۱۳۹۰ هایما (زیرمجموعه‌ی فاو / FAW) یکی از خودروسازان برتر کشور چین محسوب می‌شد؛ اما امروزه شرایط تغییر کرده و برندهای زیرمجموعه‌ی چری، سایک و گریت‌وال، از نظر فنی و تجاری، موفق‌تر هستند.

haval_h6_hev_jade_green

دیگر مورد مهم که نباید فراموش شود، سابقه‌ی همکاری گروه بهمن با برندهای جتور (متعلق به چری) و هونگچی و هاوال (زیرمجموعه‌ی گریت وال) است. مالکان فعلی ایران خودرو که عامه‌ی مردم به عنوان مجموعه شرکت‌های کروز می‌شناسند، سال‌ها سهام‌دار اصلی گروه بهمن بوده‌اند و احتمالا به همین دلیل، جتور و هاوال را به هایما ترجیح داده‌اند.

��کهکشانی�

مهم‌ترین رقیب ایران خودرو در گروه خودروهای چینی، مجموعه‌ی کرمان موتور و مدیران خودرو است. این دو شرکت که سهام‌دار و شریک تجاری یکدیگر محسوب می‌شوند، تقریبا تمام بازار خودروهای گران‌تر از یک میلیارد تومان و کراس‌اورهای کشور ما را در اختیار دارند. اگر ایران خودرو بخواهد در این کلاس قیمت فعالیت کند؛ قطعا با محصولی عجیب مثل ری‌را، موفقیتی نخواهد داشت و در مقابل انواع جک و تیگو، ناکام خواهد بود.

تاریخچه هونگچی و فاو / FAW

گروه فا (تلفظ درست واژه‌ی FAW) در سال ۱۹۵۳ با سرمایه‌گذاری دولتی بنیان نهاده شد و امروزه نیز، بخش اصلی سهام آن در اختیار دولت چین باقی مانده است. فاو دارای دو زیرمجموعه‌ی عظیم خودروسازی است که شامل هونگ‌چی و بسترن (بستون: Bestune) می‌شود. با توجه به اینکه سابقه‌ی فاو، بیشتر بر ساخت کامیون و صنایع سنگین حمل و نقل استوار است، برند بسترن در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد تا کارخانه‌ای مخصوص تولید خودروهای مدرن باشد. البته نباید فراموش کرد که شرکت هونگ‌چی، از سال‌های دهه‌ی ۵۰ میلادی فعال بود و سواری‌های تشریفاتی کلاس لوکس، تولید می‌کند.

banner

در بازار چین، هونگچی به عنوان یک برند لوکس با قیمت پایین، طرفداران زیادی دارد. اسفند ۱۴۰۳ نیز، یک دستگاه کراس‌اور هونگچی HS3 توسط ایران خودرو وارد کشور شد. دو مدل سدان هونگچی H5 و eQH5 برقی هم سال گذشته توسط بهمن موتور، تحویل خریداران ایرانی شدند.

Hongqi-H5-new-16

هونگچی یکی از معدود شرکت‌های تولیدکننده خودرو در چین است که با ۶۴ سال سابقه، همچنان فعالیت می‌کند. این مجموعه، هم‌اکنون زیرمجموعه‌ی گروه فاو (FAW Group) محسوب می‌شود و از سال ۲۰۰۹ با تولید مدل‌های جدید، متحول شده است.  خودروهای هونگچی از ۱۹۵۹ به مدت ۵۰ سال، نمونه‌های مونتاژی ساخت برندهای مشهور دنیا، مثل تویوتا، آئودی، مرسدس بنز، کرایسلر یا فورد و لینکلن بودند اما طی سنوات اخیر، همراه تجهیزات فنی تولید چین عرضه شدند.

تاریخچه هاوال و گریت وال

خودروسازان چینی که موفق به فروش محصول در استرلیا و اروپا شده باشند، اندک هستند. این مورد البته برای هاوال عجیب نیست و طی ۱۰ سال اخیر، انواع خودروهای هاوال، خصوصا در کلاس کراس‌اورها، به بازار کشورهای متمول خارج از چین رسیده‌اند. در ایران، هاوال H6 هیبرید هم‌اکنون توسط گروه بهمن، عرضه می‌شود. فروردین ۱۴۰۴ هم، جولیون پرو توسط ایران خودرو وارد ایران شد.

HAVAL-H6-bahman-hybride-1

گریت وال، حدود ۳۴ سال قدمت دارد و از سال ۲۰۱۳، کراس‌اورهای خود را با نام هاوال تولید می‌کند. گریت‌وال معمولا در رتبه‌ی هفتم تا دهم بزرگ‌ترین خودروسازان چین قرار دارد؛ اما رشد فروش در سال‌های اخیر داشته است و بنا به ادعای رسانه‌های چینی، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی خودروهای کلاس وانت و کراس‌اور در چین محسوب می‌شود.  هاوال، به عنوان زیرمجموعه‌ی گروه خودروسازی گریت‌وال چین، سعی می‌کند در مقایسه با تولیدات شرکت مادر، کیفیت بالاتری داشته باشد.

تاریخچه‌ی جتور و چری

فیدلیتی مونتاژ بهمن، خودرویی از محصولات جتور است که توسط شرکت زیرمجموعه‌ی چری، تولید می‌شود.  جتور تراولر T2 نیز به تازگی وارد ایران شده اما هنوز پیش‌فروش نشده است.

Fidelity-Elite-1-2

چری در کنار جیلی و بی‌وای‌دی، یکی از خودروسازان برتر چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. بازار ایران با فعالیت شرکت مدیران خودرو، طی سال‌های اخیر میزبان انواع محصولات چری شامل کراس‌اورهای  X22 X33، تیگو ۵ و X55 و تیگو ۷ در کنار سدان آریزو ۵ و آریزو ۶ بود. با ‌این ‌اوصاف، می‌توان چری را مهم‌ترین برند خودروسازی چین در بازار کشورمان دانست.

jetour-traveler-T2-iran-21-767x538

برند جتور، سال ۲۰۱۸ تاسیس شد تا مخصوص شاسی‌بلندهای اسپرت چری باشد. در ایران، کراس‌اور فیدلیتی از محصولات جتور محسوب می‌شود و حالا یک مدل دو دیفرانسیل به نام تراولر T2 یا شانهای T2 نیز وارد کشورمان شده است. این خودرو، سال ۲۰۲۳ به بازار چین رسید تا وارد رقابت با شاسی‌بلندهای تانک ساخت گریت وال شود. باتوجه به رونمایی از تانک ۳۰۰ و Bj60 بایک در ایران، احتمالا ایرن خودرو تصمیم گرفته است محصولی از چری با بدنه‌ی بزرگ و امکانات رانندگی آفرود را وارد کشورمان کند تا از این سبک بدنه، عقب نماند.

منبع: پدال

مطالب پیشنهادی
بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین