روسیه به مهمترین بازار هدف GAC مبدل شد؛ در هیچ زمینهای موفق نیستیم!
در زمینه GAC و روسیه نیز همین موارد برقرار است. وقتی صادرات GAC به روسیه گسترده باشد، این خودروساز به فکر احداث کارخانه در روسیه افتاده و فرصت شغلی ایجاد مینماید. تامین قطعات به سرعت صورت میپذیرد و از طرفی روسیه میتواند به هاب منطقهای جیای سی مبدل شود و سود حاصل از این تولید و صادرات را نیز به جیب بزند.
تریبون اقتصاد- در این محتوا به سراغ بررسی بازار خودرو روسیه به عنوان مهمترین بازار هدف GAC آمده ایم؛ چرا ایران در هیچ زمینهای در حوزه خودرو موفق نیست؟
به گزارش اسب بخار، چندیست که محصولات کمپانی جیای سی نظیر امپو، امکو و امزوم توسط دو شرکت وارد کننده راسا موتور و آرتابان به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه میشوند. اما علیرغم آنکه محصولات این برند چینی، محصولاتی به روز، زیبا و با کیفیت هستند، به دلایل گوناگون نظیرعدم تبلیغات درست، نتوانستهاند آنطور که باید و شاید بر سر زبانها بیفتند. درست آنسوی مرز ها، روسیه به بزرگترین بازار هدف GAC مبدل شده است. اما این امر چه سودی برای روسیه دارد؟ چرا ما نمیتوانیم به جز چری و جک، با دیگر خودروسازان چینی ارتباط جدی و قوی گرفته و به انتقال تکنولوژی از آنها به سوی خود بپردازیم؟
همکاری گسترده
همیشه همکاری گسترده با هر برندی سبب تقویت و تحکیم ارتباط است. این امر میتواند سبب امتیاز گیری طرفین از یکدیگر نیز باشد. به طور مثال برمیگردیم به ماجرای همکاری گستردهی ایران خودرو و پژو که منجر به تشکیل جوینت ونچری با نام ایکاپ شد؛ این جوینت ونچر از آنجاییکه حاصل یک ارتباط گسترده و همکاری وسیع بود، برای هر یک از طرفین امتیازاتی داشت.
مثلا پژو میتوانست با هزینهای کم محصولات خود را در ایران به عنوان هاب منطقهای به تولید رسانده و صادر نماید و از طرفی ایران خودرو نیز هم سود حاصل از فروش محصولات روز دنیا را کسب میکرد و هم انتقال تکنولوژی برای رقم میخورد. حتی هنگام برقراری مجدد تحریمها و خروج پژو از ایران نیز به دلیل همان همکاری گسترده و قرارداد سفت و محکم، پژو میبایست غرامت پرداخت میکرد و به همین دلیل ایران خودرو به عنوان غرامت این خروج به نقشههای موتور EC5 و نیز پلتفرم PF1 دست یافت.
در زمینه GAC و روسیه نیز همین موارد برقرار است. وقتی صادرات GAC به روسیه گسترده باشد، این خودروساز به فکر احداث کارخانه در روسیه افتاده و فرصت شغلی ایجاد مینماید. تامین قطعات به سرعت صورت میپذیرد و از طرفی روسیه میتواند به هاب منطقهای جیای سی مبدل شود و سود حاصل از این تولید و صادرات را نیز به جیب بزند.
آمار فروش جیای سی
تا پایان سال ۲۰۲۴، تعداد ۲۰۱۰۵ خودروی جدید GAC در روسیه فروخته شده که ۶.۵ برابر بیشتر از سال ۲۰۲۳ است.
در مجموع، GAC در سال ۲۰۲۴ تعداد ۹۰ هزار خودرو را به خارج از چین تحویل داد، اما روسیه بیشترین حجم واردات از این مقدار را دارد. در حال حاضر، GAC علاوه بر چین، در ۷۴ کشور در سراسر جهان، عمدتا در کشورهای در حال توسعه به فروش میرسد.
محبوبترین مدل این برند در روسیه کراس اوور بزرگ GS8 است. روسها در یک سال ۱۳۴۰۳ دستگاه از این خودرو را خریداری کردند. رتبه دوم به GS3 جمع و جور با ۴۹۶۳ دستگاه و سوم بهام میوی M۸ با ۱۳۰۹ دستگاه میرسد.