خبر بد وزیر بهداشت؛ به جز ۳ رشته، ظرفیت پذیرش تمامی رشتههای تخصص پزشکی خالی ماند/ این ۳ رشته کدام است؟
وزیر بهداشت گفت: متاسفانه در تمام رشتههای تخصصی به جز سه رشته غدد، گوارش و جراحی پلاستیک که داوطلبان آن به حد ظرفیت رسیده بود در سایر رشته ها تعداد داوطلبان زیر ظرفیت اعلام شده بودند.
تریبون اقتصاد_دکتر محمدرضا ظفرقندی صبح امروز (شنبه، ۶ بهمن ۱۴۰۳) در حاشیه اجلاس معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی در جمع خبرنگاران، گفت: نیازهای رشد دهنده و متغیر آموزشی کشور باید شناسایی شوند و در مرزهای علمی دنیا حرکت کنیم. برای مثال در رشته دندانپزشکی تنها محیط آموزشی و خوابگاه نیاز نیست بلکه یونیت دندانپزشکی و.. نیز نیاز است. افزایش تختهای بالینی آموزشی، هر تخت بالینی حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
به گزارش مهر، وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه نیازهای درمانی برای ارائه آموزشهای جدید باید شناسایی شده و در برنامههای درسی دانشگاهها گنجانده شود، اظهار کرد: یکی از محورهای وزارت بهداشت احصای نیازهای روز آموزشی کشور در حوزه سلامت و درمان است. بنابراین باید هر یک از آنها شناسایی و بررسی شود و ظرفیتها متناسب با آن افزایش یابد و نباید کیفیت آموزش کاهش پیدا کند.
وی در ادامه به ضرورت تعیین مأموریت آموزشی هر دانشگاه تاکید کرد و گفت: برخی از دانشگاهها باید در مرزهای علمی دنیا برنامهریزی کرده و بعضی دانشگاههای دیگر مأموریتهای جداگانه را پیگیری کنند.
ظفرقندی در ادامه با اشاره به برنامههای معاون آموزشی دانشگاهها، گفت: آموزش عمومی مردم را در دستور کار داریم؛ چرا که معتقد هستیم سواد سلامت باید در میان مردم افزایش یابد و هر چه سواد سلامت بالاتر رود، زودتر بیماریها را شناسایی و درمان کافی خواهیم کرد. مردم نیازمند افزایش سواد سلامت در بیماریهایی مانند دیابت، فشار خون و سرطان هستند. این کار با کمپینها آموزشهای مجازی و صدا و سیما باید انجام گیرد.
نیازمند ۳۰ همت بودجه هستیم
وی درباره بودجه مورد نیاز برای تناسب زیرساختها با افزایش ظرفیت پزشکی، گفت: با محاسبه تختهای بیمارستانی و تجهیزات مورد نیاز برای دو برابر شدن ظرفیت آموزش پزشکی و دانشجویی و دستیاری و جلوگیری از افت کیفیت، نیازمند ۳۰ همت بودجه هستیم و با سازمان برنامه و بودجه در این راستا مکاتباتی را انجام دادهایم و از آنجایی که هم اکنون فصل جداول بودجه در مجلس است؛ بنابراین با نمایندگان مجلس در حال رایزنیهایی هستیم تا بودجه آموزش پزشکی کشور را متناسب با افزایش ظرفیتها ارتقا دهیم.
راهکار وزیر بهداشت برای تکمیل ظرفیت رشتههای دستیاری
وزیر بهداشت با اشاره به صندلیهای خالی در رشتههای تخصصی و فوق تخصصی اظهار کرد: به جز رشتههای گوارش و غدد در رشتههای داخلی، مابقی ظرفیتهای فوق تخصصی مانند روماتولوژی، داخلی کلیه و … به حد اشباح ظرفیت نرسیده است. همچنین در رشتههای جراحی به جز جراحی پلاستیک مابقی رشتههای جراحی قلب و عروق و اطفال به حد نیاز کشور و ظرفیت اعلام شده نرسیده است که باید راهکارهای جدی را از جمله بورس کردن دانشجویانی که وارد رشتهها میشود یا به عنوان ورود مستقیم جذب میشود، در نظر بگیریم.
وی خاطر نشان کرد: همچنین، میتوانیم تغییراتی در تعرفههای رشتهها ایجاد کنیم تا از لحاظ مالی قابل قبول باشند که در این صورت نیازمند تمهیدات بودجهای و مدیریتی است تا بتوانیم در حد نیاز دانشجو پذیرش کرده و فراخوان مجدد دهیم تا دانشجویان بیشتری جذب کنیم.
ظفرقندی در پایان، با اشاره به تعداد ظرفیت پزشکی برای سال ۱۴۰۴، گفت: هنوز به نتیجه قطعی نرسیدهایم.
تنها ظرفیت ۳ رشته تخصصی پزشکی به حد نصاب رسید
وزیر بهداشت گفت: متأسفانه در تمام رشتههای تخصصی به جز سه رشته غدد، گوارش و جراحی پلاستیک که داوطلبان آن به حد ظرفیت رسیده بود در سایر رشتهها تعداد داوطلبان زیر ظرفیت اعلام شده بودند.
وی با بیان اینکه آموزش ما باید منعطف با نیازهای کشور باشد تا آن نیازها را برطرف کنیم، گفت: قطعاً این نیازها تغییر میکند و ثابت نیست. به طور مثال من روزی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بودم احساس کردم ما رشته جراحی عروق در این دانشگاه و حتی کشور نداریم باید آن را تأسیس کنیم و این کار را انجام دادم. زمانی نیز دیدم کشور ما به پیوند کبد نیاز دارد این عمل نیز در کشور وجود نداشت، قراردادی با یکی از دانشگاههای آمریکا برای اعزام تیمی که از ایران برای آموزش منعقد کردیم؛ بنابراین آموزش باید منعطف بر نیازها باشد.
وی ادامه داد: همه دانشگاهها مشترکات و تفاوتهایی در آموزش دارند نمیتوانیم برای همه دانشگاههای کشور یک نسخه بپیچیم و دانشگاهها باید مسئله محور باشند.
وزیر بهداشتبا اشاره به ضرورت آموزش اخلاق پزشکی گفت: حرفه پزشکی معطوف و عجین شده با اخلاق است اگر این اخلاق نباشد محصول باکیفیت به بیمار نخواهیم داشت، اظهار کرد: اخلاق حرفهای با آموزش یک یا دو واحد نظری به دست نمیآید بلکه اخلاق حرفهای در طول مسیر آموزش به دانشجویان داده میشود و نقش اساتید و مجموعه در این زمینه بسیار کلیدی و مؤثر است.
ظفرقندی همچنین به اهمیت ارتباط آموزش و مردم اشاره کرد و تاکید کرد: آموزش زمانی مؤثر است که به مردم متصل باشد این امر موجب ایجاد ارزش افزوده در سرمایه میشود، اگر قرار است رابطه خوبی با بیمار داشته باشیم باید به این آموزش توجه کنیم.
وی ادامه داد: باید گروههایی تشکیل شوند تا بتوانند برای حل مشکل مردم به آنها آموزش دهند تا سواد سلامت مردم افزایش یابد. در واقع هر ایدهای در این زمینه به ما ارائه داده شود ما حمایت میکنیم چرا که در این شرایط است که راههای طولانی را در مسیر کوتاه طی میکنیم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه بسیاری از بیماری به دلیل نداشتن سواد سلامت به وجود می ایند، افزود: سه چهارم زنان در سطوح سه و چهار سرطان سینه به مرکز درمانی مراجعه میکنند اگر آنها سواد سلامت بالا داشتند در سطوح پایین به پزشک مراجعه میکردند و زودتر درمان میشدند. در بسیاری از بیماریها اعم از دیابت، فشار خون و تروما این شرایط است من از الان نگران تعطیلات نوروز را میزند به این جهت گروههای را برای کاهش این اتفاقات آماده کردیم.
وی به چالشهای ناشی از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: این اتفاق بدون برنامه منسجم افزایش یافت طی این سه سال گذشته نزدیک به ۸۰ درصد ظرفیت بالا رفت. در صورتی که زیرساختهای لازم متناسب با آن بیشتر نشد. این در حالی است که هر اندازه بدون تأمین زیرساخت ظرفیت را افزایش دهیم کیفیت آموزش کاهش مییابد.
وزیر بهداشت ادامه داد: آنچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی مصوب شد این بود که امسال سال آخر اجرای برنامه باشد. در واقع چون ما وقتی وارد این تصمیم شدیم که نیمی از سال تحصیلی گذشته است نگرانی این بود که کسانی که با این تصور وارد این رشته شدند آنها را ناامید نکنیم و فقط ظرفیت باقی مانده از مصوبه را پذیرش کنیم. بنابراین اجرای مصوبه از سال آینده متوقف میشود.
به گفته وزیر بهداشت، در حال حاضر هزینه تأمین افزایش صد درصدی آموزش پزشکی نیازمند ۳۰ همت است. هر تختی که برای آموزش اضافه کنیم باید ۱۰ میلیارد تومان هزینه شود. متأسفانه تا کنون این هزینهها پرداخت نشد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص میزان تقاضای به رشتههای دستیاری نیز تاکید کرد: دو هفته پیش بازدیدی از جلسه برگزاری آزمون فوق تخصصی داشتم متأسفانه در تمام رشتههای تخصصی به جز سه رشته غدد، گوارش و جراحی پلاستیک که داوطلبان آن به حد ظرفیت رسیده بود در سایر رشتهها تعداد داوطلبان زیر ظرفیت اعلام شده بودند. باید برنامهای برای این مشکل داشته باشیم و معاونین آموزشی ایدههای خود را در این زمینه ارائه دهند.
وی با بیان اینکه باید پرداخت دستیاری و اساتید در اولویت قرار بگیرد، گفت: هر راهی که در این زمینه ارائه شود مورد حمایت قرار میگیرد و ردیف بودجه رزیدنتها برای سال آینده انجام شده است.