کد مطلب: ۱۴۴۰

آمار اختصاص ارز به واردات/ این کالا در اولویت تأمین ارز قرار گرفت

از ابتدای سال جاری تا ۴ شهریور، ۲۸ میلیارد و ۷۹۱ میلیون دلار ارز برای واردات کشور تامین شده است که بیش از ۶ میلیارد دلار به کالاهای اساسی و دارو، حدود ۱۵.۵ میلیارد دلار به کالاهای تجاری و بازرگانی و ۷۳۰ میلیون دلار به بخش خدمات تخصیص داده شده است

تریبون اقتصاد- از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۴ شهریور ماه، حدود ۲۹ میلیارد دلار ارز برای واردات تخصیص یافته که نسبت به هفته گذشته (۲۸ مرداد) حدود ۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش اکوایران، در آخرین گزارش تامین ارز بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا ۴ شهریور، ۲۸ میلیارد و ۷۹۱ میلیون دلار ارز کشور تامین شده است. بر اساس این گزارش، بیش از ۶ میلیارد دلار به کالا‌های اساسی و دارو، حدود ۱۵.۵ میلیارد دلار به کالا‌های تجاری و بازرگانی و ۷۳۰ میلیون دلار به بخش خدمات تخصیص داده شده است. مقدار ارز کل تامین شده نسبت به هفته گذشته (۲۸ مرداد) حدود ۴ درصد و برابر با یک میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار بیشتر بوده است.

2188312_799

تخصیص ۲۷ میلیارد دلار برای واردات

از ابتدای سال تا ۴ شهریور، ۲۸ میلیارد و ۷۹۱ میلیون دلار ارز کشور توسط بانک مرکزی تامین شده است. این مقدار ارز برای واردات چهار دسته کالا و خدمات استفاده شده است. برای دسته کالا‌های تجاری و بازرگانی ۱۵ میلیارد و ۴۴۹ میلیون دلار ارز تامین شده است. برای دسته واردات در مقابل صادرات ۶ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار ارز تخصیص یافته است. همچنین، برای واردات خدمات نیز ۷۳۰ میلیون دلار ارز تامین شده است.

ارز تخصیصی به کالا‌های اساسی و دارو بیش از ۶ میلیارد دلار

بر اساس گزارش بانک مرکزی، مجموعا ۶ میلیارد و ۳۰۷ میلیون دلار به کالا‌های اساسی و دارو ارز تخصیص یافته است. از این مقدار ۴ میلیارد و ۹۴۶ میلیون دلار صرف واردات کالا‌های اساسی و کشاورزی شده است. این گروه شامل گندم، دانه‌های روغنی، نهاده‌ها و سایر می‌باشد. به دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۳۶۱ میلیون دلار ارز تخصیص یافته است. ارز تخصیص یافته به این دسته با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برآورد شده است.

2188313_847

مقدار ارز تخصیص یافته به بخش صنایع

به طور کلی، ارز مورد نیاز صنایع در شش گروه دسته‌بندی شده و برای آن‌ها مجموعا ۲۱ میلیارد و ۷۵۴ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است. مشمولان دریافت این وجه یا ارز را به صورت نیمایی دریافت کرده‌اند یا واردات در مقابل صادرات داشته‌اند.

2188312_799

از میان این شش گروه، بیش‌ترین حجم واردات در مقابل صادرات بعد از گروه «سایر»، یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار بوده که به «صنایع حمل‌ونقل خودرو» مربوط می‌شود. در مقابل، کمترین ارز تخصیص یافته از این محل، تنها ۴۳ میلیون دلار بوده که به «منسوجات و پوشاک» تعلق دارد.

به طور کلی در بخش صنعت، ۱۵ میلیارد و ۴۴۹ میلیون دلار به ارز نیمایی و ۶ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار به واردات در مقابل صادرات تخصیص یافته است.

 

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین