گرانترین خودرو جهان در خیابان دیده شد
وقتی عبارت گرانترین خودروی جهان به گوشمان میخورد، احتمالاً ناخودآگاه ذهنمان به سمت برندهای مثل بوگاتی، رولزرویس، کونیگزگ و غیره میرود. اما در این میان، خودروهای کلاسیک و فوق کمیاب حرف اول را در جهان میزنند و حتی اجازه خودنمایی هم به بزرگان این صنعت نمیدهند.
تریبون اقتصاد ۱۴۴ میلیون دلار، عددی است که ثروتمندترین علاقهمندان به اتومبیل را به فکر بیرون کشیدن پول خود میاندازد. این رقم بزرگ متعلق به یک رولزرویس یا بوگاتی نیست؛ بلکه مربوط به خودرویی است که از ۷۵ سال گذشته آمده و فقط دو دستگاه از آن ساخته شده است. این خودروی باورنکردنی چیزی نیست جز مرسدس بنز ۳۰۰SLR Uhlenhaut Coupe که در حال حاضر رکورد گرانترین خودروی جهان را در اختیار دارد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مرسدس بنز ۳۰۰SLR Uhlenhaut Coupe نهتنها یکی از گرانترین خودروهایی است که تا به حال در حراجی فروخته شده است، بلکه یکی از کمیابترین خودروهای روی کره زمین است. تنها دو نمونه اولیه از این خودرو ساخته شد که آن را به یک خودروی استثنایی نادر تبدیل میکند. این خودرو بهافتخار مهندس افسانهای بخش مسابقه مرسدس بنز، رودولف اوهلنهاوت نامگذاری شده است.
جالب اینجاست که مالک ناشناخته این خودرو چندی پیش در موناکو با همین خودروی فوق ارزشمند رانندگی کرده است! در واقع مالک خودرو تصمیم گرفته به جای نگهداری ۳۰۰SLR Uhlenhaut Coupe در کلکسیون شخصی خود، آن را به خیابان آورده است.
طراحی Uhlenhaut Coupe با نمای شیک و کم شیب برای عبور از هوا با حداقل مقاومت انجام شده است، چیزی که برای خودرویی که در دهه ۱۹۵۰ ساختهشده است، باورنکردنی است. بدنه خودرو از آلومینیوم سبکوزن ساختهشده است که به چابکی و حداکثر سرعت قابلدستیابی آن کمک میکند. یکی از منحصربهفردترین و برجستهترین ویژگیهای این کوپه زیبا، دربهای گالوینگ آن است. این درهای ویژه نهتنها زیبایی خودرو را در جاده افزایش میدهند، بلکه مزایایی برای استحکام ساختاری خودرو نیز به همراه دارند.
فضای داخلی Uhlenhaut کوپه شجرهنامه مسابقهای آن را به نمایش میگذارد. هر عنصر داخل خودرو بهطور هدفمند ساختهشده و بر تمرکز آن بر عملکرد بیش از تجمل تاکید دارد.
در قلب ۳۰۰SLR Uhlenhaut Coupe کوپه، یک موتور عالی و قدرتمند قرار دارد. این یک موتور هشت سیلندر ۳.۰ لیتری است که در آن دوران یک شگفتی مهندسی بود. این موتور قادر است ۳۰۲ اسب بخار قدرت تولید کند که برای کمک به خودرو در رسیدن به سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت کافی بود. این موتور هشت سیلندر از خودروی موفق فرمول یک W۱۹۶ مرسدس بنز مشتق شده بود که بار دیگر بر میراث مسابقهای این خودرو تأکید کرد. این خودروی اسپرت آلمانی از ساختار سبکوزن و ویژگیهای نوآورانهای مانند فعالسازی سوپاپ desmodromic و تزریق سوخت استفاده میکرد که فناوریهای پیشرفتهای بودند و معیارهای جدیدی را در مهندسی خودرو در آن زمان ایجاد کردند.
در ۵ می ۲۰۲۲، وقتی این ۳۰۰SLR Uhlenhaut Coupe کوپه در حراجی RM Sotheby در موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت آلمان، به قیمت خیرهکننده ۱۴۳ میلیون دلار فروخته شد، دنیای خودرو مبهوت شد. این فروش، رکورد جدیدی را برای گرانترین خودروی فروخته شده در حراجی ثبت کرد و رکورد قبلی فراری GTO۲۵۰ ۱۹۶۲ را که در سال ۲۰۱۸ به قیمت ۴۸.۴ میلیون دلار فروخته شد، از بین برد. نام خریدار بهصورت عمومی فاش نشده و ما فقط میتوانیم فرض کنیم که او یک کلکسیونر فوقالعاده ثروتمند است.
۳۰۰SLR Uhlenhaut Coupe جایگاه منحصربهفردی در تاریخ خودرو دارد. این خودرو در دهه ۱۹۵۰ توسعه یافت و در اصل برای مسابقات اتومبیلرانی اسپرت در نظر گرفته شده بود. بااینحال، پس از فاجعه غمانگیز لمانز در سال ۱۹۵۵، مرسدس بنز از مسابقات اتومبیلرانی (که قبلاً برنامه ریزی شده بود) کنار رفت و Uhlenhaut Coupe هرگز شاهد مسابقات رقابتی نبود.