اختلاف قیمت بازار و کارخانه سهند به ۱۶۰ میلیون رسید

اختلاف قیمت بازار و کارخانه سهند را در این گزارش بررسی کرده ایم.
تریبون اقتصاد- بر اساس قیمت کارخانه و بازار آزاد محصولات سایپا در فروردین ۱۴۰۴، سهند G در کارخانه با قیمتی نزدیک به ۵۲۴ میلیون تومان به بازار عرضه میشود درحالی که قیمت این خودرو در بازار حدود ۶۸۸ میلیون تومان است بدین ترتیب با خرید سهند جی از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد حدود ۱۶۴ میلیون تومان سود خواهید کرد.
به گزارش اقتصادآنلاین همچنین قیمت کارخانه سهند S حوالی ۴۸۶ میلیون تومان تعیین شده است درحالی که این خودرو در بازار آزاد ۱۱۹ میلیون ارزان تر به قیمت ۵۸۷ میلیون تومان معالمه میشود. جهت اطلاع از قیمت کارخانه و بازار آزاد سهند در فروردین ۱۴۰۴ جدول زیر را بخوانید.
قیمت کارخانه و بازار سهند - فروردین ۱۴۰۴ |
|||
برند | کارکرد(کیلومتر) | قیمت بازار آزاد(تومان) | قیمت کارخانه(تومان) |
سهند G | صفر | ۶۸۸,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۲۴,۳۵۵,۰۰۰ |
سهند S | صفر | ۵۸۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۸۶,۶۲۰,۰۰۰ |
مشخصات فنی سهند با رانا پلاس
سهند سایپا از موتور بهروز شده M۱۵I استفاده میکند. این پیشران همان موتور M۱۵ سابق است، با این تفاوت که تغییراتی در سیستم زمانبندی سوپاپها و سامانه خروج دود آن ایجاد شده است. بنابراین حالا این موتور میتواند ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور را به گیربکس دستی ۵ سرعت انتقال دهد. البته نمونه اتوماتیک CVT سهند نیز در خط تولید سایپا-پارسخودرو قرار دارد، اما در اینجا نمونه دستی آن مورد نظر ماست. این موتور ۸ سوپاپ دارد و بنابراین میزان سروصدای تولیدی آن نسبت به موتور ۱۶ سوپاپ رانا پلاس بالاتر است. موتور تیوفایو رانا پلاس ۱.۶ لیتر حجم سیلندر دارد که حدود ۱۰۰ سیسی نسبت به موتور سهند بزرگتر است. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ میتواند معادل ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور تولید کند و بهواسطه گیربکس دستی ۵ سرعته، نیروی حاصل را به چرخهای جلو برساند. البته شرکت ایران خودرو، رانا پلاس با گیربکس ۶ سرعته و موتور ارتقا یافته تیوفایو پلاس را نیز در خط تولید دارد که در اینجا مورد نظر ما نیست.
با توجه به نزدیکی نسبی وزن هر دو خودرو به یکدیگر و توان بیشتر موتور رانا پلاس، شاهد شتاب و چالاکی بیشتری در محصول ایرانخودرو نسبت به سهند سایپا هستیم. طبق تستهای انجام شده، شتاب صفر تا صد رانا پلاس در شرایط استاندارد حدود ۱۱.۶ ثانیه است، اما این عدد برای سهند سایپا تقریباً نزدیک به ۱۲.۸ تا ۱۳ ثانیه خواهد بود. هر دو خودرو از لحاظ هندلینگ و پایداری سر پیچها یا هنگام مانور دادنهای ناگهانی دچار محدودیت هستند و پایداری آنها در حد سدانهای بزرگتر نیست. با این حال در سرعتهای عادی و طی رانندگی متعادل، نکته آزاردهندهای از این نظر وجود نخواهد داشت. البته به نظر میرسد وضعیت پایداری سهند نسبت به ساینا کمی ارتقا پیدا کرده باشد و هندلینگ آن نسبت به گذشته در وضعیت اطمینانبخشتری قرار بگیرد.