وزیر راه: با تمامی محدودیتها رکورد ۲۰ میلیون تن ترانزیت را زدیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال با تمامی محدودیتها رکورد ۲۰ میلیون تن ترانزیت را زدهایم و باید این را به گوش همسایگان خود برسانیم که امنیت حمل و نقل و تکمیل کریدورها در دستور کار ما است.
تریبون اقتصاد صبح امروز ۷ اسفند فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی به همراهی تعدادی از معاونان خود به سازمان صدا و سیما رفت و در جلسه شورای معاونان رسانه ملی حضور یافت.
به گزارش خبرگزاری مهر او در این جلسه با اشاره به اینکه از صدا و سیما انتظار دارد تا آنچه وزارت راه و شهرسازی انجام میدهد را به طور واقعی به مردم انعکاس دهد، ادامه داد: از نقدهای سازنده رسانه استقبال میکنیم و انتظار داریم که کارهایی که انجام میشود همانطور که هست به مردم ارائه شود و سیاه نمایی نشود.
کار وزارت راه و شهرسازی مدیریت خردمندانه سرزمین است
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کار این وزارتخانه صرفاً ساخت جاده و مسکن نیست بلکه مدیریت خردمندانه سرزمین با برآیند زندگی و رفاه مناسب برای مردم نیز با ارائه خدمات پشتیبان از جمله وظایف این وزارتخانه است، افزود: امیدواریم با ارتباط خوب با صدا و سیما بتوانیم مسئولیتهایمان را به درستی انجام داده و آن را به مردم ارائه بدهیم.
وی با تاکید بر ضرورت ارتباط بیشتر میان صدا و سیما و وزارت راه و شهرسازی یکی از شاخصهای توسعه در کشورها را سطح تحلیل مردم از اخبار خواند و ادامه داد: چنانچه اخبار به صورت واقعی به مردم ارائه شود آنها تحلیل بهتری از امور خواهند داشت و به آنچه ارائه میشود اعتماد خواهند کرد.
بر شفافیت و مخالفت با آمارسازی تاکید دارم
وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم وظیفه صدا و سیما در ایجاد اعتماد در مردم به واسطه اخبار واقعی را سنگین خواند و گفت: در وزارت راه و شهرسازی بر شفاف سازی تاکید دارم. یکی از نخستین تأکیدات من در این وزارتخانه مخالفت با آمارسازی بود که اگرچه هجمههای رسانهای در برابر آن ایجاد شد، اما همواره تاکید دارم که در تمامی افتتاحها و برنامهها باید با شفافیت پیش برویم.
وی در ادامه افزود: مطمئن هستیم که فعالیتهای ما پایش و رصد میشود و مهمترین ارزیاب خود را قضاوتهای مردم میدانیم.
عدالت پروازی، عدالت در ساخت جاده و خطوط ریلی سرلوحه کار ماست
صادق در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت عدالت محوری خاطرنشان کرد: سالها است که از توسعه پایدار سخن میگوئیم. امیدوارم که در وزارت راه و شهرسازی بتوانیم عدالت را در وجوه مختلف آن برقرار کنیم. از جمله عدالت پروازی، عدالت در ساخت جاده و خطوط ریلی. اگرچه تحریمها بلای جان مردم شده و سیستم حمل و نقل ما را با مشکلات مختلفی رو به رو کرده است، اما در همین وضعیت نیز ما باید عدالت را اجرا کنیم و شاهد عدالت پروازی در تعداد پروازهای فرودگاههای مختلف با توجه به نیاز مردم، عدالت در تعداد رامها و قطارهای باری و مسافری و عدالت در ساخت جادهها باشیم.
وی با اشاره به اینکه در وزارت راه و شهرسازی بر ضرورت توجه به محرومان تاکید دارد، تصریح کرد: در جریان تهیه خانه برای بازماندگان حادثه طبس متوجه شدیم که تنها دو خانوار در قالب قانون جهش تولید در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند. حتی آنها نیز به دلیل عدم توان در تأمین بار مالی ابتدایی این طرح از آن انصراف داده بودند. این تلنگری بود برای اینکه ما دریابیم چه تعداد از جامعه هدف در دهکهای یک تا سه توانسته اند در طرح جهش تولید ثبت نام کنند.
باید دهکهای یک تا سه و بخش محروم در اولویت دریافت مسکن قرار گیرند
وی با اشاره به ارتباطی که میان سامانههای ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن با سامانه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایجاد شده است، ادامه داد: متأسفانه بخش اندکی از دهکهای یک تا سه کشور در زمره ۸۳۰ هزار نفری هستند که برای دریافت خانه ثبت نام کرده اند. ما قطعاً به دنبال تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه در تولید مسکن هستیم. اما تاکید داریم که باید دهکهای یک تا سه و بخش محروم در اولویت قرار گیرند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، توضیح داد: به دنبال ارتباط مستقیم با مردم هستم اما نه به شکل پوپولیستی آن؛ اعطای خانه به بازماندگان طبس در کمتر از ۴۰ روز و حضورم در کانون اصلاح و تربیت از همین رو بود. با حضور در این کانون در نظر داشتم به نوجوانان بگویم که اگرچه ممکن است خطایی کرده باشند اما نظام حواسش به آنها هست. کمااینکه نظام حواسش به بازماندگان حادثه طبس نیز بود و تأمین خانه برای آنها را در اولویت قرار داد.
ارتباطات ترانزیتی اولویتهای اصلی است
ارتباطات بینالملل از دیگر موضوعات مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی در این جلسه بود که وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اگرچه برخی معتقدند که سیاستهای منطقهای در راستای دور زدن ایران است اما ما هنوز دور زده نشدهایم. برقراری ارتباطات ترانزیتی میان رشت-آستارا، شلمچه-بصره، سرخس-چشمه ثریا، سرخس-چابهار و زاهدان از اولویتهای اصلی ما با وجود محدودیتهای مالی است.
وزیر راه و شهرسازی که اخیراً برای حضور در نشستهای بینالمللی به سوئیس سفر کرده بود، خاطرنشان کرد: در دیدارهایمان در حاشیه این نشستها با وزرای حمل و نقل دیگر کشورها از ضرورت دسترسی تمامی کشورها به حمل و نقل پایدار و سبز سخن گفتم. این طبیعی است که برای ایجاد حمل و نقل پاک و سبز به جای استفاده از گاز به سمت استفاده از انرژی هستهای پیش برویم و جهان باید این فرصت را به ما بدهد.
امسال با تمامی محدودیتها رکورد ۲۰ میلیون تن ترانزیت را زدهایم
صادق با تاکید بر اینکه با وجود تمامی تحریمها نمیتوان جلوی ترانزیت و حمل و نقل را گرفت، ادامه داد: امسال با تمامی محدودیتها رکورد ۲۰ میلیون تن ترانزیت را زدهایم و باید این را به گوش همسایگان خود برسانیم که امنیت حمل و نقل و تکمیل کریدورها در دستور کار ماست و هرچه سریعتر به سمت آن پیش خواهیم رفت.
وی در ادامه افزود: باید در برابر سوداگری فساد، شجاعانه برای رعایت حقوق مردم وارد شویم و مردمی که دسترسیهای چندانی ندارند را فراموش نکنیم. هرچند ممکن است در جاهایی تاوان بدهیم اما باید شجاعانه در پی احقاق حقوق مردم باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ارتباط بیشتری میان وزارت راه و شهرسازی و صدا و سیما باید شکل بگیرد، خواستار مطالبه گری این رسانه در ازای انجام فعالیتهای وزارت راه و شهرسازی شد و تاکید کرد: لازم است انصاف را در نقدها و مطالبهگریهای خود رعایت کنید. نقدهای صدا و سیما نباید معطوف به یک طیف فکری خاص باشد. مثلاً اگر ویلایی سازی در همه جای کشور مطرح میشود در مقابل آن کارشناسانی که به آمایش سرزمین نیز توجه دارند باید اظهار نظر کنند.
وی با اشاره به وظیفه صدا و سیما در فرهنگ سازی عمومی، از حضور روز گذشته در همایش بسیج مردم و منابع ملی در دفاع مقدس که عصر روز دوشنبه ۶ اسفند در دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار شد سخن گفت و افزود: در این مراسم از نقش وزارت راه و شهرسازی در دوران دفاع مقدس صحبت کردم. انصافاً اقداماتی در آن دوره صورت گرفته که در حال حاضر با وجود امکانات بیشتر کمتر شاهد آن هستیم. رزمندگان بسیاری از همین میدان راه آهن به جبهههای جنگ رفتند و لازم است مستند رشادتهای فرزندان ایران زمین ساخته شود. مستنداتی که نشان دهد با دانش مهندسی محدود آن زمان، چه پلهای شناوری ساخته شده که هنوز هم کاربری دارد.
وی بر این اساس، بر ضرورت مستندسازی از اقداماتی که در وزارت راه و شهرسازی صورت میگیرد تاکید کرد و افزود: این مستندها به تصمیم گیران و تصمیم سازان کمک بسیاری خواهد کرد.