کد مطلب: ۱۹۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد

در سال ۲۰۲۵، چه اولویت‌‌‌هایی در صدر خواسته‌‌‌های نیروی کار نسل زد است؟

هر سال که می‌‌‌گذرد، تعداد بیشتری از افراد نسل زد به صورت تمام وقت وارد بازار کار می‌‌‌شوند. تا پنج سال آینده، ۳۰ درصد نیروی کار را این نسل در حال رشد تشکیل خواهد داد. اگر سازمان شما هنوز برنامه‌‌‌ای برای جذب، درگیر کردن و حفظ این دسته جدید از نیروی کار ایجاد نکرده، الان وقتش رسیده است.

تریبون اقتصاد_در حالی که نسل زد یک سری ویژگی‌‌‌های منحصربه‌‌‌فرد دارد، می‌‌‌توان آنها را «نسل معیار» دانست، چون سنگ محک خوبی برای مقایسه خواسته‌‌‌های نسل‌‌‌های دیگر در محیط کار هستند. چیزی که نسل زد را متمایز می‌‌‌کند، سر نترس داشتن آنها برای مطرح کردن خواسته‌‌‌ها و تقاضاهایشان است.

به گزارش دنیای اقتصاد، مگان آکرسون، مدیر ارشد منابع انسانی شرکت ارائه‌‌‌دهنده خدمات و نرم‌‌‌افزارهای بنگاهی «ایکزکتلی» (Xactly)، می‌‌‌گوید: «کارکنان نسل زد به شیوه‌‌‌های عمیقی شکل محیط کار را تغییر می‌‌‌دهند، و ارزش‌‌‌ها و چشم‌‌‌اندازهای تازه‌‌‌ای معرفی می‌‌‌کنند که عملیات شرکتی و تعهد کارکنان را به میزان قابل توجهی تحت‌تاثیر قرار می‌‌‌دهد.

ایده‌‌‌ها و انتظارات آنها به عنوان تازه‌‌‌واردترین نیروهای کار، مستلزم این است که رهبران کسب‌‌‌وکار، در اصول و قوانین قدیمی، نحوه تقویت فرهنگ محیط کار، و نحوه تعریف بهره‌‌‌وری، بازنگری کنند.»

در گفت‌‌‌وگو و تبادل نظر با آکرمن، سه اولویت اصلی که نسل زد وارد زندگی کاری‌‌‌شان می‌‌‌کنند، مشخص شد: شفافیت بیشتر، حمایت از سلامت روان و استفاده از تکنولوژی. هر کدام از این اولویت‌‌‌ها در سال جدید چه اثری خواهند داشت؟

۱- واقعیت را بگویید

دوپهلوگویی در شرکت‌‌‌های سنتی، به مذاق نسل زد خوش نمی‌‌‌آید. دلیلش هم مشخص است. آکرمن می‌‌‌گوید: «نسل زد، در مدت زمان کوتاهی شاهد پاندمی، بحران‌‌‌های مالی، ناآرامی‌‌‌های سیاسی، نبود کار و بحران‌‌‌های خانوادگی و بالا رفتن آمار طلاق والدین بوده است.

از طرف دیگر، آنها از کودکی دسترسی بی‌‌‌حد و اندازه به اطلاعات داشته‌‌‌اند. بنابراین، خواسته‌‌‌های آنها نه تنها حول شفافیت شرایط و امکان برقراری ارتباط آنی از طرف رهبران سازمان شکل گرفته، بلکه می‌‌‌‌‌‌خواهند هنگام تصمیم‌‌‌گیری‌‌‌های مهم سازمانی صدایشان به‌‌‌ خوبی شنیده شود.

آکرمن اشاره می‌‌‌کند که شفافیت با ارزش‌‌‌های نسل زد مانند صداقت، پاسخگویی، آگاهی و عدالت اجتماعی همراه است. «نسل زد معمولا می‌‌‌خواهد بخشی از گفت‌‌‌وگوها باشد و تاثیر بگذارد.» برای سازمان‌‌‌ها، این یعنی نیاز به اتخاذ رویکردی جدید در نحوه برقراری ارتباطات – چه داخل سازمان و چه خارج آن. آکرمن می‌‌‌گوید: «وقتی شرکت‌‌‌ها خودشان را با یک رویکرد شفاف سازگار می‌‌‌کنند، نه تنها شهرت خود را بهبود می‌‌‌بخشند، بلکه ارتباطات عمیق‌‌‌تر و معنادارتری با این نسل برقرار می‌‌‌کنند.»

۲- محیط کار سالم ایجاد کنید

سلامت روان و ایجاد تعادل بین کار و زندگی، اولویت اصلی نسل زد است. این موضوع از نظر آکرمن، تلفیق کار و زندگی را به مساله‌ای غیرقابل بحث در محیط کار برای این نسل تبدیل می‌‌‌کند. «آنها اهمیت دادن به رفاهشان را علنا به زبان می‌‌‌آورند و انتظار دارند کارفرماها از رفاه جسمی و روانی آنها حمایت کنند. این حمایت باعث می‌‌‌شود خیلی از سازمان‌‌‌ها در برنامه‌‌‌های رفاه جامع خود تجدید‌نظر کنند و قوانین کاری منعطف‌‌‌تری را پیاده کنند.»  این نیاز، غیرقابل بحث است.

به گفته آکرمن، «حدود ۷۶ درصد کارکنان بالقوه، وقتی پیشنهاد کاری جدیدی دریافت می‌‌‌کنند، مزایای مرتبط با سلامت روان را یک مساله بسیار مهم می‌‌‌دانند. چنین چیزی به‌‌‌ویژه در مورد نسل زد صدق می‌‌‌کند. اگر این داده‌‌‌ها را در کنار این واقعیت بگذاریم که ۶۱  درصد کارکنان در کارشان احساس فرسودگی دارند، مشخص می‌‌‌شود که کارفرماها باید مداخله کنند و از برنامه‌‌‌های توسعه‌‌‌دهنده توازن کار/زندگی، انعطاف‌‌‌پذیری در کار، فرهنگ پذیرا بودن، و فراهم کردن محیط‌‌‌های امن برای اظهار نظرات و دغدغه‌‌‌های کارکنان، حمایت کنند.»

آکرمن معتقد است رهبران کسب‌‌‌وکار باید رسیدگی به نیازهای سلامت روان را نه به عنوان یک موضوع اخلاقی مثبت، بلکه برای افزایش مشارکت و بهره‌‌‌وری نیروی کار خود، اولویت قرار دهند.

او می‌‌‌گوید: «با ارتقای پیوند کار و زندگی سالم، می‌‌‌توانیم فرسودگی شغلی را کاهش دهیم و نیروی کار متعهد و با‌‌‌انگیزه در یک جو حمایتی داشته باشیم.‌‌‌»

۳- از تکنولوژی استفاده کنید

آکرمن با نگاهی به سال جدید، معتقد است نسل زد در به کارگیری تکنولوژی در محیط کار، نقش پیشتاز خواهد داشت. در واقع، چنین چیزی اجتناب‌‌‌ناپذیر است.

او می‌‌‌گوید: «نسل زد در نهایت پرچمدار تحول دیجیتال در محیط کار و در صنایع مختلف خواهد بود و فرصت‌‌‌های بیشتری را برای شرکت‌‌‌ها و صنایع پیدا خواهد کرد تا با هم همکاری کنند و محصولات و خدمات را توسعه دهند.»  همه اینها به احساس راحتی این نسل با تکنولوژی جدید برمی‌‌‌گردد.

آکرمن می‌‌‌گوید: «نسل زد که در عصر دیجیتال بزرگ شده، اولین نسلی است که اینترنت و تکنولوژی دیجیتال را از اول، به عنوان جنبه‌‌‌ای جدایی‌‌‌ناپذیر از زندگی خود دیده است. استفاده روزمره از پلتفرم‌‌‌ها و ابزارهای دیجیتال، استاندارد جدیدی برای حرفه‌‌‌ای بودن و کارآیی و ارتباطات در محیط کار ایجاد کرده است.»

در حالی که استفاده از ابزارهای ارتباط دیجیتال، راه‌حل‌‌‌های دورکاری و نرم‌‌‌افزارهای نوآورانه مدیریت پروژه، همه‌‌‌گیر و عادی شده، آکرمن معتقد است نقش آنها در سازمان‌‌‌ها به عنوان پاسخی مستقیم به راحتی نسل زد با تکنولوژی، در سال جدید همچنان ادامه خواهد داشت.

 چند پیش‌‌‌بینی دیگر

با اینکه آینده هیچ‌‌‌گاه قطعی نیست، آکرمن چند پیش‌‌‌بینی در مورد نسل زد مطرح کرده است.

او می‌‌‌گوید: «آنها مجموعه تجربیاتی دارند که منحصر به خودشان است و خواسته‌‌‌هایشان را در مورد مسیر شغلی، سرگرمی‌‌‌ها و جامعه شکل می‌‌‌دهد. نسل زد علاقه چندانی به تشکیل خانواده و بچه‌‌‌دار شدن نشان نمی‌‌‌دهد. بنابراین من معتقدم ما شاهد تغییر شکل هنجارهای خانوادگی هم خواهیم بود که به نوبه خود آن چیزی را که آنها انتظار دارند از کار بگیرند یا به کار بدهند  هم تغییر خواهد داد.» به‌ طور کلی اینها، یعنی نسل زد، خود را ملزم به ماندن در یک شغل، در یک شرکت یا کار با مدیرانی که به ارزش‌‌‌های آنها اهمیت نمی‌دهند، نمی‌‌‌دانند.

 

مطالب پیشنهادی
بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین