کد مطلب: ۱۹۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد

بانک جهانی: عربستان یک جاده ترانزیتی به اسرائیل باز کرد

در حالی که ریاض می‌گوید قصد سازش کردن با اسرائیل را ندارد،‌ بانک جهانی در گزارشی اذعان داشت که عربستان سعودی یک جاده ترانزیتی برای رسیدن کالا به اسرائیل گشوده است.

تریبون اقتصاد- «عملیات یمنی‌ها در دریای سرخ بخشی از ترازیت کالا به اسرائیل را از دریا به مسیر زمینی عبوری از عربستان انتقال داد» این بخشی از گزارش دیروز بانک جهانی است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، بانک جهانی تأیید کرد که کشورهای حوزه خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی به دنبال توسعه پل زمینی انتقال کالا به اسرائیل هستند.
شبکه المسیره، رسانه دولت یمن با اعلام این خبر تاکید کرد ایجاد پل زمینی به اسرائیل موید تلاش رژیم‌های خائن و سازشگر برای رفع محاصره دریایی دشمن صهیونیستی و در عین حال منفعل ماندن در قبال محاصره خفه‌کننده مردم غزه توصیف کرد.
جاده ترانزیت کالا از کشورهای عربی به اسرائیل با پایان مهلت چهار روزه نیروهای مسلح یمن به ارتش اسرائیل برای رفع محاصره نوار غزه احیا شده است.
سید عبدالملک الحوثی رهبر انقلاب یمن شامگاه سه شنبه اعلام کرد که با پایان این ضرب الاجل، عملیات علیه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل که به دنبال آتش‌بس غزه متوقف شده بود به دلیل اقدام اسرائیل در بستن گذرگاه‌های نوار غزه از سر گرفته می‌شود.
رژیم صهیونیستی از یکشنبه گذشته دوازدهم اسفندماه دومین روز ماه مبارک رمضان در نوار غزه همه گذرگاه‌های این منطقه را به روی ورود کمک‌های بشردوستانه بسته است.
این در حالی است که بر اساس توافق آتش‌بس موقت بین رژیم صهیونیستی و حماس که از نوزدهم ژانویه برابر با ۳۰ دی‌ماه اجرایی شد این رژیم متعهد شده بود اجازه ورود بی‌وقفه روزانه ۶۰۰ کامیون کالا و کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را بدهد.

05d2772b-53c4-41dd-8882-1b6e8a3a5226

 

در گزارش بانک جهانی در این خصوص آمده که عملیات نظامی در دریای سرخ منجر به تغییر در بخشی از حمل و نقل دریایی به زمینی از طریق شبه جزیره عربستان شده است.

این بانک توضیح داد که عملیات دریای سرخ باعث ایجاد یک مسیر زمینی جایگزین برای انتقال کالا با کامیون از طریق عربستان سعودی برای رسیدن به اسرائیل و فراتر از آن شد.

به گفته بانک جهانی مسیر زمینی به اسرائیل و دیگر کشورها منجر به افزایش 15 درصدی فعالیت ها در بندر الدمام عربستان شده است.

المسیره نوشت با این حساب عربستان سعودی مسئولیت اصلی شکستن محاصره دریایی دشمن صهیونیستی را بر عهده گرفته است.

بانک جهانی توضیح داد که محموله هایی که از بندر ینبع در ساحل غربی عربستان سعودی در کرانه دریای سرخ عبور می کردند به بندر دمام منتقل شده اند.

بانک جهانی همچنین آورده است زمان تحویل کالا برای وارد کنندگان اروپایی از زمان آغاز عملیات یمنی ها در دریای سرخ افزایش قابل توجهی داشته است و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم راه حل هایی جایگزین نظیر ایجاد جاده زمینی جدید به کار گرفته اند که بنادر حاشیه خلیج فارس را به بندر حیفا در اسرائیل متصل می کند.

در این گزارش تاکید شده که بحرانی که در یمن شروع شد(حمله به کشتی های مرتبط با اسرائیل) گسترده شده و مناطق دریایی راهبردی در دریای عرب و شمال غرب اقیانوس هند گسترش یافته است.

d1e8d2e7-2b11-4588-adb0-cbc6e20c8791

روزنامه عبری معاریو هم گزارش داده که عربستان سعودی به همراه امارات و اردن، یک کریدور زمینی جدید برای حمل کالا به اسرائیل راه‌اندازی کرده است که به کاهش زمان و هزینه‌های حمل‌ونقل کمک می‌کند.

این پل زمینی با موافقت وزارت جنگ اسرائیل و کابینه نتانیاهو، ۸۰ درصد در زمان و هزینه حمل‌ونقل از طریق دریای سرخ و کانال سوئز صرفه‌جویی می‌کند.

در مسیر نخست این کریدور، بندر جبل علی در دبی به بندر حیفا در اسرائیل متصل کرده و از ریاض و امان می‌گذرد. این مسیر ۲۵۵۰ کیلومتر و ۹۳ ساعت طول می‌کشد. مسیر دوم، از منامه بحرین به حیفا می‌رود و مسافتی حدود ۱۷۰۰ کیلومتر و ۵۰ ساعت دارد.

این کریدور به شرکت‌های کشتیرانی اسرائیلی اجازه می‌دهد تا از بنادر امارات و عربستان کالاها را تخلیه کرده و با کامیون به اسرائیل منتقل کنند. در حالی که هزینه حمل بار دریایی به ۸۰۰۰ دلار افزایش یافته، این کریدور زمینی هزینه‌ها را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد و زمان حمل کالا را از چند هفته به دو تا سه روز تقلیل می‌دهد.

الهام مؤذنی

مطالب پیشنهادی
بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین