کد مطلب: ۲۱۴۴

بررسی شرایط و اقساط تسهیلات اشتغال‌زایی سربازان

وام سربازان؛ همه‌چیز درباره تسهیلات 150 میلیونی

وام 150 میلیون تومانی به سربازانی که حداکثر پنج سال از پایان خدمات آن‌ها گذشته باشد تعلق می‌گیرد

تریبون اقتصاد- تسهیلات اشتغال‌زایی به سربازان ماهر منقضی خدمت اختصاص دارد و شامل تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت پنج تا هفت سال است.

به گزارش قیمت ۳۶۰؛ اقساط تسهیلات اشتغال‌زایی سربازان در صورت انتخاب بازپرداخت پنج ساله ماهی دو میلیون و ۷۲۷ هزار تومان و در صورت انتخاب بازپرداخت هفت ساله به یک میلیون و ۹۴۸ هزار تومان تقلیل پیدا می‌کند.

تسهیلات اشتغال‌زایی سربازان چیست؟

تسهیلات اشتغال سربازان به منظور حمایت از جوانان و تسهیل اشتغال آنان پس از خدمت وظیفه عمومی طراحی شده است. این برنامه به سربازان ماهر منقضی خدمت اختصاص دارد و هدف آن توسعه مهارت‌آموزی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای این افراد است. در سال ۱۴۰۳، اعتبار دو هزار و 700 میلیارد تومانی برای اعطای تسهیلات خوداشتغالی به این سربازان مصوب شده است.

شرایط دریافت وام اشتغال‌زایی سربازان این است که متقاضیان باید حداکثر پنج سال از تاریخ ترخیص آن‌ها گذشته باشد و از فنی حرفه‌ای مدرک مهارت داشته‌باشند. 

سقف تسهیلات، ۱۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت هفت ساله و کارمزد چهار درصد تعیین شده است. ثبت‌نام سربازان واجد شرایط در چهار استان (تهران، البرز، قم و قزوین) از طریق سامانه سماسو  به نشانی samasoo.ir انجام می‌شود و در ۲۷ استان دیگر نیز متقاضیان باید به سامانه سخا به نشانی اینترنتی sakha.epolice.ir مراجعه کنند.

اقساط وام اشتغال زایی سربازان چگونه محاسبه می‌شود؟

وام اشتغال سربازان بدون نرخ سود بالا و تنها با کارمزد چهار درصد ارائه می‌شود و امکان بازپرداخت آن در اقساط پنج تا هفت ساله وجود دارد. به عنوان مثال، اگر فردی برای وام ۱۵۰ میلیون تومانی، گزینه بازپرداخت پنج ساله را انتخاب کند، هر ماه مبلغ دو میلیون و ۷۲۷ هزار تومان قسط پرداخت خواهد کرد. نکته مهم در دریافت وام سربازی این است که اولین قسط هر سال، مبلغ بیشتری نسبت به اقساط دیگر ماه‌ها دارد.

در بازپرداخت پنج ساله، اولین قسط برابر با شش میلیون تومان است و قسط اول سال بعد (سیزدهمین قسط) حدود پنج میلیون تومان خواهد بود. در سال بعد، این مبلغ به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در سال پنجم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. در نهایت، در پایان سال پنجم، وام ۱۵۰ میلیونی سربازی با مبلغ کل ۱۶۸ میلیون تومان تسویه می‌شود که از این مبلغ، ۱۸ میلیون تومان به عنوان کارمزد محسوب می‌شود.

اگر متقاضی بازپرداخت هفت ساله را انتخاب کند، مبلغ اقساط ماهانه به یک میلیون و ۹۴۸ هزار تومان خواهد رسید. مشابه بازپرداخت پنج ساله، اولین قسط این گزینه نیز از شش میلیون تومان آغاز می‌شود و در ماه اول سال هفتم (ماه هفتاد و سوم) به ۸۵۷ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. در مجموع، در بازپرداخت هفت ساله، متقاضی مبلغی معادل ۱۷۴ میلیون تومان پرداخت خواهد کرد که از این مبلغ، ۲۴ میلیون تومان به عنوان کارمزد وام خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین