کد مطلب: ۲۱۴۵

از کاهش قیمت مرغ و روغن تا سبقت گوشت گوسفندی از گوساله

چهار راز بزرگ در بازار خوراکی

قیمت روغن و مرغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر شده و قیمت برنج نیز ثابت بوده اما گوشت گوسفند 55 درصد گران شده است

تریبون اقتصاد- قیمت مرغ در بازار ایران نسبت به سال گذشته سه درصد کاهش پیدا کرده و هم‌اکنون به حدود ۱۰۳ هزار تومان برای کشتار روز رسیده است.

به گزارش قیمت ۳۶۰؛ قیمت گوشت قرمز به ویژه گوشت گوسفند با افزایش 55 درصدی مواجه شده و به 670 هزار تومان رسیده، همچنین، قیمت برنج ایرانی ثابت مانده و روغن نیز بیش از 10 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.

کاهش قیمت مرغ نسبت به سال گذشته

قیمت مرغ کشتار روز در حال حاضر در فروشگاه‌ها حدود 103 هزار تومان است. مرغ تازه در برخی فروشگاه‌ها 85 هزار تومان هم قیمت خورده که این قیمت مرغ کامل است. قیمت سینه مرغ از 165 هزار تومان شروع شده و به 210 هزار تومان می‌رسد. ران مرغ نیز از 75 تا 95 هزار تومان قیمت دارد. آمارهای رسمی مرکز آمار نیز نشان می‌دهد که متوسط قیمت مرغ 84 هزار و 500 تومان بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود سه درصد ارزان‌ شده است.

قیمت گوشت قرمز؛ گوساله ارزان‌تر از گوسفند

قیمت گوشت گوسفندی در بازار می‌تواند از حدود 600 هزار تومان تا دو میلیون تومان باشد. قیمت ران گوسفندی در حال حاضر از 595 هزار تومان در بازار شروع می‌شود، قیمت نیم شقه نیز کیلویی 719 هزار تومان به بالا بوده و فیله بره در فروشگاه‌ها تا دو میلیون تومان هم به فروش می‌رسد.

قیمت یک کیلوگرم ران گوساله در بازار از 538 هزار تومان آغاز می‌شود. مغز راسته گوساله نیز حدود 800 هزار تومان قیمت دارد. آمارهای رسمی مرکز آمار می‌گوید متوسط قیمت گوشت گوسفند حدود 670 هزار تومان و متوسط قیمت گوشت گوساله حدود 560 هزار تومان است. طبق این آمار گوشت گوسفند نسبت به سال گذشته 55 درصد گران شده و گوشت گوساله نیز با 28 درصد افزایش قیمت خریدو‌فروش می‌شود. 

قیمت برنج ایرانی ثابت ماند

قیمت برنج ایرانی در بازار از 110 تا 130 هزار تومان است. بنابراین خرید 10 کیلوگرم برنج ایرانی می‌تواند تا یک میلیون و 300 هزار تومان آب بخورد. قیمت برنج خارجی نیز در بازار از حدود 57 هزار تومان شروع شده و تا 80 هزار تومان نیز می‌رسد. آخرین آمارهای رسمی ارائه شده نیز قیمت برج ایرانی را حدود 120 هزار تومان و قیمت برنج خارجی را حدودا 60 هزار تومان اعلام کرده است.

قیمت برنج ایرانی در یک سال گذشته کمتر از یک درصد رشد داشته و در یک ماه گذشته نیز ثابت مانده، حال آنکه برنج خارجی در همین مدت 13.8 درصد و 0.1 درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشت.

روغن ارزان شد

قیمت روغن مایع 900 گرمی از 48 هزار تومان تا بالای 60 هزار تومان است و قیمت روغن جامد با همین وزن حدود به 60 هزار تومان می‌رسد. خرید روغن جامد پنج کیلوگرمی نیز حدود 300 هزار تومان هزینه دارد. آمارهای رسمی نیز با بیان اینکه روغن مایع و جامد در یک سال گذشته 10 و 12 درصد کاهش قیمت داشته‌اند، قیمت روغن مایع 900 گرمی را حدود 62 هزار تومان و قیمت یک کیلوگرم ررغن جامد را 66 هزار تومان اعلام کرده است.

 

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین