کد مطلب: ۲۲۲۸

کاهش جوجه‌ریزی گران تمام شد

پایان ماه عسل مرغ در بازار

قیمت مرغ در دو هفته اخیر از هر کیلو گرم ۷۸ تا ۸۸ هزار تومان به ۸۵ تا ۹۶ هزار تومان رسیده است

تریبون اقتصاد- قیمت مرغ مرداد ۱۴۰۳ به طور متوسط کیلویی ۸۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد که نسبت به سال گذشته حدود سه درصد کاهش پیدا کرده است. اما در شهریور، قیمت مرغ روز به روز بیشتر شد؛ به طوری که قیمت مرغ کشتار روز تا ۱۰۰ هزار تومان و قیمت مرغ زنده تا ۶۵ هزار تومان رسیده است. 

به گزارش قیمت ۳۶۰؛ کاهش عرضه جوجه یک روزه و افزایش تقاضا برای مرغ در شهریورماه به عنوان عوامل این افزایش قیمت معرفی شدند و دولت وعده داده است که بازار را کنترل می‌کند.

کاهش قیمت مرغ در یک سال گذشته

قیمت مرغ طبق آخرین آمارهای رسمی ارائه شده که مربوط به مرداد 1403 است به طور متوسط 84 هزار و 500 بوده و در یک سال گذشته حدود سه درصد ارزان شده است. مرغ از معدود اقلام خوراکی است که در کنار روغن در یک سال گذشته با کاهش قیمت مواجه شد. این در حالی است که قیمت گوشت گوسفندی در همین مدت 55 درصد بیشتر شده و قیمت گوشت گوساله نیز حدود 29 درصد افزایش پیدا کرده است.

افزایش قیمت مرغ در شهریور

قیمت مرغ کشتار روزحدودا 95 هزار تومان است؛ در حالی که در ابتدای شهریور این قیمت نهایتا 89 هزار تومان بود. در برخی فروشگاه‌ها قیمت هر کیلو مرغ کشتار روز تا بالای 100 هزار تومان هم رفته است.

قیمت مرغ زنده در ابتدای شهریور کیلویی 58 هزار تومان بود. در هفته دوم شهریور این قیمت به 61 هزار و 500 تومان رسید. قیمت مرغ زنده در شهریور همچنان به رشد خود ادامه داد و در حال حاضر به 65 هزار تومان رسیده است.

قیمت یک مرغ کامل حدودا یک کیلوگرمی در فروشگاه‌های اینترنتی در حال حاضر 96 هزار تومان است. قیمت 900 گرم فیله مرغ نیز به 210 هزار تومان می‌رسد. ران مرغ با قیمت 75 تا 95 هزار تومان در بازار خرید‌وفروش می‌شود و قیمت سینه مرغ بدون استخوان تا نزدیک 200 هزار تومان هم می‌رسد.

چرا مرغ گران شد؟ نظارت دولت بر بازار

 افزایش قیمت مرغ در بازار، عوامل مختلفی از جمله کاهش عرضه و افزایش قیمت جوجه یک‌روزه به عنوان دلایل این گرانی مطرح شده‌اند. این وضعیت به دلیل کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های گرم و افزایش تقاضا در شهریور ایجاد شده است.

دولت برای مقابله با این مشکلات، برنامه‌هایی برای تشدید نظارت بر واحدهای تولیدی و کنترل بازار در نظر گرفته است. همچنین، در صورت ارائه مدارک گران‌فروشی در عرضه جوجه یک‌روزه، اقدامات قانونی علیه متخلفان انجام خواهد شد و وجوه اضافی به مرغداران بازگردانده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین