کد مطلب: ۲۳۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد

سقوط قیمت خودرو پس از آغاز مذاکرات عمان

کاهش نرخ ارز پس از مذاکرات ایران و آمریکا باعث افت قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی، مونتاژی و داخلی شده است و پیش‌بینی می‌شود که در صورت استمرار این روند، بازار وارد ثبات نسبی شود.

تریبون اقتصاد- کاهش قابل‌توجه نرخ ارز پس از مذاکرات ایران و آمریکا، موجب افت سریع قیمت‌ها در بازار خودرو‌های وارداتی، مونتاژی و داخلی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، با انتشار اخبار مثبت از روند مذاکرات میان ایران و ایالات متحده آمریکا، بازار‌های مالی کشور دستخوش تحولاتی جدی شده‌اند. کاهش ناگهانی نرخ ارز در پی این تحولات، نخستین نشانه‌ها از تأثیر خود را در بازار طلا و سپس در بازار خودرو نمایان کرد. خودرو به‌عنوان یکی از بازار‌های حساس به نرخ ارز، اکنون وارد فاز اصلاح قیمتی شده است؛ اصلاحی که در سه بخش خودرو‌های وارداتی، مونتاژی و داخلی قابل ردیابی است.

وضعیت بازار خودرو‌های وارداتی پس از مذاکرات ایران و آمریکا

خودرو‌های وارداتی که همواره بیشترین وابستگی را به نرخ ارز دارند، نخستین گروهی بودند که به کاهش قیمت دلار واکنش نشان دادند. در این میان، لوین هیبرید ۲۰۲۴ با افت ۱۰۵ میلیون تومانی در صدر کاهش‌ها قرار گرفت. دیگر مدل‌های وارداتی نظیر قشقایی، وزل ۲۰۲۴، فولکس ID ۴ و هیوندای النترا ۲۰۲۳ نیز بین ۱۵ تا ۴۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کردند. کاهش هزینه‌های واردات و افت نرخ ارز، عوامل اصلی این ریزش قیمتی به‌شمار می‌روند، البته به شرطی که تعرفه‌های گمرکی و هزینه‌های جانبی تغییر نکنند.

وضعیت بازار خودرو‌های مونتاژی پس از مذاکرات ایران و آمریکا

در بازار خودرو‌های مونتاژی نیز گرچه واکنش‌ها نسبت به وارداتی‌ها کندتر بود، اما روند نزولی قیمت‌ها مشهود است. لوکانو با کاهش ۱۳۵ میلیون تومانی، بیشترین افت قیمت را در این بخش ثبت کرد. خودرو‌هایی مانند لاماری، لاماری هیبرید و رسپکت نیز به ترتیب با کاهش ۳۰، ۱۵ و ۲۲ میلیون تومانی همراه بودند. در کنار آن، مدل‌هایی مانند هایما S ۸، دیگنیتی، آریزو ۸ و ایکس۳۳ نیز کاهش بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان را تجربه کردند. این خودرو‌ها به‌دلیل ترکیب تولید داخلی و قطعات وارداتی، هم‌زمان از نوسانات داخلی و ارزی تأثیر می‌پذیرند.

وضعیت بازار خودرو‌های داخلی پس از مذاکرات ایران و آمریکا

خودرو‌های تولید داخل نیز تحت تأثیر کاهش نرخ ارز، کاهش قیمت محدودی را تجربه کرده‌اند. با اینکه هزینه تولید این خودرو‌ها عمدتاً ریالی است، اما وابستگی بخشی از قطعات به ارز باعث واکنش آنها نیز شده است. در ایران‌خودرو، ری‌را با کاهش ۱۵ میلیون تومانی، و تارا اتومات V ۴ با افت ۲۴ میلیون تومانی همراه بوده‌اند. پژو ۲۰۷ در نسخه‌های مختلف نیز کاهش ۵ تا ۱۷ میلیون تومانی را ثبت کرده است. دنا ۶ دنده نیز به زیر یک میلیارد تومان سقوط کرد.

در محصولات سایپا نیز شاهین پلاس با افت ۲۸ میلیون تومانی بیشترین کاهش را داشته و شاهین اتوماتیک نیز ۱۷ میلیون تومان ارزان‌تر شده است. سری کوییک‌ها و ساینا نیز کاهش قیمت بین ۸ تا ۱۳ میلیون تومان را تجربه کرده‌اند.

پیش‌بینی آینده بازار خودرو

تحلیلگران معتقدند در صورتی که روند کاهش نرخ ارز ادامه یابد و فضای مذاکراتی با ثبات بماند، بازار خودرو ممکن است برای نخستین‌بار پس از سال‌ها نوسان، وارد مرحله‌ای از ثبات نسبی شود. کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار، افت انتظارات تورمی و بازگشت اعتماد به معاملات واقعی، از جمله پیامد‌های مثبت این روند خواهد بود.

با این حال، آینده بازار خودرو همچنان به متغیر‌های اقتصادی و سیاسی وابسته است و نمی‌توان از ثبات دائمی سخن گفت؛ چراکه نوسان در نرخ ارز یا بروز چالش‌های جدید در مذاکرات، می‌تواند این روند را معکوس کند.

مطالب پیشنهادی
بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین