کد مطلب: ۲۴۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد

مقایسه کیا سراتو جدید و مزدا 3 پرمیوم؛ نبرد سدان‌های تازه‌نفس در ایران

به تازگی کیا سراتو ۲۰۲۴ و مزدا ۳ پرمیوم نسل جدید از گمرک ترخیص شده و تحویل خریداران شده‌اند. این خودروها هم‌اکنون برای فروش بازار آزاد، ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان قیمت‌ دارند.

تریبون اقتصاد_سدان اسپرت اندازه متوسط (کامپکت) خودرویی محبوب برای رانندگان جوان است. هرچند که توجه به شاسی‌بلندها به دلیل ابعاد بزرگ‌تر و راحتی بیشتر هنگام سفر، افزایش یافته، همچنان خودروهایی مثل تویوتا کرولا، هوندا سیویک، مزدا ۳ و کیا سراتو در سراسر جهان، پرفروش هستند.

به گزارش پدال، کیا از قدیمی‌ترین خودروسازان کره‌ای در کشور ما محسوب می‌شود و سال ۱۴۰۳ کوشا خودرو چند مدل از محصولات کیا را به بازار ایران آورد. مردم ما، این برند را با پراید شناختند و حالا با حسرت به پیشرفت بسیار خوب کیا در ساخت مدل‌های متنوع نگاه می‌کنند. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ حدود ۸۰ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با مونتاژ محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت.

New 2024 Kia Forte GT-Line 4D Sedan in Miami Lakes #K4F743107 | Miami Lakes Kia

اولین سراتو، سال ۲۰۰۳ معرفی شد و به بازار ایران هم رسید. نسل‌های دوم و سوم این خودرو هم در کشورمان فروخته شدند؛ اما رونمایی از نسل چهارم در سال ۲۰۱۸، هم‌زمان با ممنوعیت واردات به ایران بود. حالا در موج جدید ورود خودروهای خارجی، نام کیا سراتو دیده می‌شود که حتی با قیمت غیرمنصفانه، احتمالا مشتریان پرتعداد جذب خواهد کرد. سراتو جدید، هم‌زمان در کره جنوبی، ویتنام و چین مونتاژ می‌شود. ۸ نوع پیشرانه و ۵ مدل گیربکس دستی یا اتوماتیک برای سراتو ۲۰۲۴ وجود دارد. این محصول با دو تیپ بدنه‌ی سدان و هاچبک تولید شده است که البته برای ایران، قطعا سدان دنده اتوماتیک عرضه خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود بسیار از قطعات فنی کیا سراتو وارداتی، مثل موتور و گیربکس، مشابه کیا K5 کوشا خودرو باشد.

بهمن موتور، سابقه مونتاژ دو نسل از مزدا ۳ در ایران دارد و سال‌ها، یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای بازار کشورمان را ارایه کرده است. مهم‌ترین عاملی که همکاری گروه بهمن با مزدا ژاپن را به انتها رساند، تحریم‌های امریکا بود. حالا ظاهرا برای ورود مزدا ۳ مونتاژ چین به ایران، مشکل قانونی وجود ندارد و  شرکت آفتاب خودرو می‌تواند به عنوان خریدار با واسطه، اقدام عملی برای واردات را انجام دهد.

KIES UW VERSIE | MAZDA BELUX

مزدا ۳ یکی از موفق‌ترین خودروهای تولیدی در تاریخ شرکت سازنده است. این محصول، سال ۲۰۰۳ جای‌گزین مزدا ۳۲۳ شد که از سال‌ ۱۹۶۳ به مدت چهار دهه، فروش بسیار موفق را تجربه کرده بود. دو مدل آخر ۳۲۳، توسط گروه بهمن به مصرف‌کننده ایرانی رسید و بعد برای مدتی حدود ۱۷ سال، مزدا ۳ نسل اول و دوم در کشورمان مونتاژ شد. آخرین نمونه این خودرو با مونتاژ بهمن موتور، سال ۱۴۰۰ به مصرف کننده ایرانی رسید. حالا آفتاب خودرو، نسخه‌ی پرمیوم نسل ۴ مدل ۲۰۲۴ را وارد کرده است.

مقایسه‌ طراحی مزدا ۳ با کیا سراتو ۲۰۲۴

اندک نمونه‌های وارد شده از سراتو ۲۰۲۴، نسخه‌ی GT لاین با امکانات بالاتر از سطح پایه هستند. این شرایط باعث می‌شود ظاهر خودرو جذاب‌تر از مدل استاندارد دیده شود؛ اما در مجموع می‌توان مزدا ۳ را زیباتر از رقیب کره‌ای دانست.

مزدا 3 وارداتی بهمن
مزدا 3 وارداتی بهمن نمای پشت

در نمای اصلی مزدا ۳ جدید، نوعی پختگی و بلوغ در طراحی وجود دارد. حتی اگر نشان تجاری مزدا از روی این خودرو برداشته شود؛ باز هم زبان طراحی و اصالت شرکت سازنده به وضوح دیده می‌شود و بیننده را جذب می‌کند. برای مزدا ۳ جدید، چراغ‌های باریک و جلوپنجره‌ی بزرگ، تناسب بسیار خوبی دارند. نسخه‌ی سدان وارد شده به ایران با قوس سقف در انتهای بدنه، بزرگ‌تر از آنچه هست به نظر می‌رسد و البته وابستگی چندانی به ادوات پلاستیکی ندارد.

کیا سراتو وارداتی 2024 کوشا خودرو نمای جلو
کیا سراتو وارداتی 2024 کوشا خودرو نمای پشت

نمای اصلی کیا سراتو با جلوپنجره‌ی سیاه و سپر پلاستیکی ارایه می‌شود. فرم چراغ‌ها و حجم‌دهی بدنه، حس اسپرت سراتو ۲۰۲۴ را تقویت می‌کنند اما در مجموع، چندان مدرن و مد روز نیستند. در نمای جانبی، حجم‌دهی بدنه با خطوط ملایم و هوشمندانه انجام شده است. چراغ جلو و عقب در راستای پنجره‌ها وصل شده‌اند و پایین درهای ورود به کابین، موج چشم‌نواز وجود دارد. برای سراتو ۲۰۲۴ جی‌تی لاین، نمای عقب نقطه‌ی قوت محسوب می‌شود و ترکیبی از حس لوکس -اسپرت فراهم می‌کند.

مقایسه‌ کابین مزدا ۳ با کیا سراتو ۲۰۲۴

از دیدگاه نگارنده حتی بدون در نظر گرفتن برندهای سازنده، فضای داخلی مزدا ۳ جذاب‌تر از کیا سراتو GT لاین است. ترکیب داشبورد، نمایشگر لمسی و خروجی‌های هوا در مزدا، کاملا مناسب یک خودروی اسپرت به نظر می‌رسد. از سویی دیگر، ظاهرا محل نصب نمایشگر و چیدمان کلیدها در کیا سراتو به گونه‌ای است که دسترسی کاربر را آسان‌تر می‌کند.

مزدا 3 وارداتی بهمن نمای فرمان

استفاده از چرم برای داشبورد، برتری مهم مزدا ۳ نسبت به سراتو ۲۰۲۴ است. در مزدا ۳ به جای پنل دیجیتال بزرگ، حالت دایره‌ای با صفحه دیجیتال مدور (در وسط) استفاده شده است. طرفین فرمان، خروجی‌های تهویه مطبوع به شکل سه گوش، وجود دارند. مجموع این موارد، همراه با فرمان کاملا گِرد، حس اسپرت و کلاسیک برای راننده مزدا ۳ فراهم می‌کند.

سراتو GT لاین وارداتی، پنل دیجیتال پشت فرمان دارد و از این نظر، متفاوت از مزدا ۳ پرمیوم است. دسته‌دنده‌ی کیا نیز زیباتر از مزدا وارداتی به نظر می‌رسد. صندلی‌های چرم، تزئینات نقره‌‌ای رنگ داخل فرمان و نمایشگر لمسی بزرگ، دیگر نکات مثبت سراتو GT لاین وارداتی هستند.

راحتی سرنشینان در مزدا ۳ پرمیوم و سراتو GT لاین ۲۰۲۴ مشابه است اما خودروی کره‌ای با صندوق ۵۰۰ لیتری، برتری مهم نسبت به فضای بار ۴۵۰ لیتری مزدا دارد.

مقایسه‌ی پیشرانه و تجهیزات مزدا ۳ با کیا سراتو ۲۰۲۴

در گمرک ایران، مدل مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیبعی از سری اسکای‌اکتیو G با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجوز گرفته است. این پیشرانه ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۲ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت مزدا ۳ با شرایط گفته شده ۹ تا ۱۰ ثانیه است و حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف بنزین خواهد داشت. این خودرو با سیستم محرک جلو تولید می‌شود.

سراتو  GT لاین وارداتی موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی مشابه کیا K5 وارداتی دارد. این محرک بنزینی برای سراتو ۲۰۲۴، قدرت ۱۵۲ اسب بخار و گشتاور ۱۹۲ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. سراتو ۲ لیتر در اکثر کشورهای دنیا مثل امریکا CVT است اما برای ایران، همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ارایه می‌شود و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸/۵ ثانیه دارد. میانگین مصرف سوخت این مدل، حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر است.

کیا سراتو وارداتی 2024 کوشا خودرو نمای سه رخ
کیا سراتو وارداتی 2024 کوشا خودرو نمای اصلی
کیا سراتو وارداتی 2024 کوشا خودرو نمای جلو
کیا سراتو وارداتی 2024 کوشا خودرو نمای جانبی
کیا سراتو وارداتی 2024 کوشا خودرو
کیا سراتو وارداتی 2024 کوشا خودرو نمای پشت
کیا سراتو وارداتی 2024 کوشا خودرو سفید

در ادامه جدول مقایسه‌ای امکانات کیا K3 / سراتو GT لاین و مزدا ۳ پرمیوم ۲۰۲۴ ارائه شده است:

 
کیسه هوا ۶ کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو، پرده‌ای) ۴ کیسه هوا
سیستم مدیا نمایشگر ۱۰٫۲۵ اینچی لمسی با ۶ بلندگو نمایشگر ۸٫۸ اینچی لمسی با ۸ بلندگو + قابلیت CarPlay
ترمز و پایداری ABS, EBD, EBA, TCS, ESP, HAC, ACC ABS, EBD, EBA, BOS, DSC, TCS, HLA, ESS
سیستم‌های ایمنی رادار بین خطوط، هشدار تصادف از جلو، رادار نقطه کور هشدار خروج از خطوط، هشدار نقطه کور، هشدار برخورد از جلو، سیستم نگهدارنده خطوط
کروز کنترل کروز کنترل تطبیقی (ACC) کروز کنترل معمولی
سیستم تهویه تهویه اتوماتیک تهویه مطبوع دوگانه
ورود و استارت ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای
سنسور و دوربین سنسور پارک جلو و عقب، دوربین پارک و دید ۳۶۰ درجه سنسور پارک جلو و عقب، دوربین پارک
دیگر امکانات کنترل حرکت در سربالایی، اتولایت، اتوهلد ترمز پارک برقی، شیفتر پشت فرمان، اتوهلد

مقایسه قیمت کیا K3 / سراتو ۲۰۲۴ و مزدا ۳ پرمیوم

 
باتوجه به فقدان پیش‌فروش گسترده برای خودروهای مذکور، ملاک انتخاب به قیمت در بازار آزاد مربوط است. هم‌اکنون برای مزدا ۳ پرمیوم وارداتی، حدود قیمت نزدیک به ۴ میلیارد تومان وجود دارد اما برای کیا K3 جی‌تی‌ لاین، ۳ میلیارد و ۳۰۰ تا ۳/۵ میلیارد تومان، درخواست می‌شود.
مزدا 3 وارداتی بهمن
مزدا 3 وارداتی بهمن نمای پشت
مزدا 3 وارداتی بهمن نمای اصلی
مزدا 3 وارداتی بهمن نمای عقب
مزدا 3 وارداتی بهمن نمای
مزدا 3 وارداتی بهمن نمای جلو
مطالب پیشنهادی
بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین