محصول جدید تویوتا معرفی شد؛ آغاز جنگ بین خودروهای برقی

سال گذشته و در نمایشگاه خودروی گوانگژو بود که تویوتا از یک سدان مفهومی زیبا با نام bZ7 رونمایی کرد
تریبون اقتصاد_حالا به فاصله چند ماه شاهد معرفی نسخه تولید انبوه این خودرو در نمایشگاه شانگهای هستیم. این خودروی برقی اولین مدلی به حساب میآید که با همکاری شرکت مشترک تویوتا جی ای سی و هواوی توسعه پیدا کرده است. به لطف این همکاری، تویوتا bZ7 از سیستم عامل هارمونی (HarmonyOS) بهره میبرد. این سدان پرچمدار با طراحی پیشرفته، فناوریهای نوین و تمرکز بر قابلیتهای پرطرفدار در چین، یکی از مهمترین پروژههای کمپانی ژاپنی در این کشور بهشمار میآید.
طراحی بدنه تویوتا bZ7
به گزارش آخرین خودرو، نسخه نهایی تویوتا bZ7 تا حد زیادی به مدل مفهومی وفادار باقی مانده و طراحی بسیار آیندهنگرانهای دارد. همانند محصولات اخیر کمپانی، در نمای روبرو چراغهای باریک C شکل و جلوپنجره بسته از ویژگیهای اصلی هستند. روی سقف این سدان لوکس، حسگر لایدار نصب شده که از وجود سیستمهای پیشرفته کمکراننده (ADAS) خبر میدهد. به احتمال زیاد این حسگر و سامانههای نرمافزاری توسط هواوی توسعه یافته و با سیستم عامل هارمونی هماهنگ شده است.
در نمای عقب، چراغهای متصل سرتاسری، نصب چراغ سوم ترمز در بالای شیشه و یک اسپویلر کوچک، حس اسپرت بودن تویوتا bZ7 را تقویت میکنند. در نمای جانبی شیب ملایم سقف و ادغام هنرمندانه آن با اسپویلر خیلی باعث جلب توجه میشود. دستگیرههای در مخفی، رینگهای ۲۱ اینچی چندپره و ستون و سقف مشکی رنگ کاملکننده جذابیتهای این سدان ژاپنی-چینی در نمای جانبی هستند. ناگفته نماند برخلاف نسخه مفهومی که در آن از آینههای دیجیتال استفاده شده بود، در نسخه تولید انبوه آینهها سنتی میباشند.
کابینی لوکس و هوشمند
در داخل کابین تویوتا bZ7، نورپردازی محیطی در بخشهای مختلف دیده میشود. نمایشگر مرکزی شناور، پنل دیجیتال پشت فرمان، غربیلک فرمان سهشاخه، سیستم هداپ دیسپلی و پدهای شارژ بیسیم در کنسول وسط، همگی نشان از طراحی مدرن و کاربرپسند دارند. سانروف پانورامیک، صندلیهای سفید با چرم منفذدار و تزئینات چوبی نیز تمرکز تویوتا بر کیفیت و راحتی کابین را نشان میدهد.
برخلاف دیگر محصولات سری bZ، تویوتا در سدان برقی bZ7 برخی دکمههای فیزیکی را حفظ کرده است؛ نکتهای مثبت برای افرادی که ترجیح میدهند همه چیز لمسی نباشد!
پیوند فناوری و خودرو با سیستم عامل هارمونی هواوی
در بالا نیز اشاره کردیم که تویوتا bZ7 نخستین محصول مشترک جی ای سی (GAC) و تویوتاست که به سیستم عامل هارمونی (HarmonyOS) مجهز شده؛ این سیستم تجربهای متفاوت از کابین دیجیتال و تعامل با خودرو را برای کاربران فراهم میکند. در این سیستم عامل پیشرفته که توسط تیمی از مهندسین محلی توسعه یافته، نیازهای مشتریان چینی در اولویت قرار گرفته است.
مشخصات فنی پیشرانه هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است. اما باتوجه به ابعاد بزرگتر bZ7 نسبت به مدلهایی همچون bZ3 و طول بیش از ۵ متر بدنه، انتظار میرود این سدان تمام برقی به یک موتور الکتریکی قدرتمند مجهز شود.
آینده خانواده bZ در چین
تویوتا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۵، بیش از ۱۷۱ هزار دستگاه خودرو از طریق شرکت مشترک تویوتا-جی ای سی به فروش رسانده است. این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۱۹.۳ درصدی دارد. با توجه به این موضوع میتوان آیندهای روشن برای bZ7 و دیگر اعضای سری bZ پیشبینی کرد. گفتنی است در رابطه با قیمت این سدان جدید حرفی به میان نیامده، اما مسلماً نسبت به مدل کوچکتر bZ3 که حدود ۲۳ هزار دلار ارزش دارد، با اختلاف گرانتر خواهد بود.