کد مطلب: ۲۶۸۳

مالیات بر عایدی سرمایه چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد داشت؟

هدف از اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه که در مراحل نهایی تعیین‌تکلیف قرار دارد مبارزه با سوداگری است؛ کارشناسان معتقدند که اجرای این طرح به بهبود شرایط و کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو کمک می‌کند و باعث از بین رفتن تقاضای سرمایه‌ای خواهد شد.

تریبون اقتصاد- مالیات بر عایدی سرمایه، از جمله مالیات‌های مستقیم است که در صورت اجرا تاثیر به‌سزایی در انتخاب‌های افراد برای سرمایه‌گذاری دارد.

به گزارش میزان، این مالیات با هدف جلوگیری از سوداگری در بازار دارایی‌های مهمی مثل مسکن، طلا، ارز و خودرو برنا‌مه‌ریزی شده است و با اجرای آن افراد هنگام فروش دارایی‌های خود، به‌دلیل اختلاف بین قیمت خرید‌و‌فروش، باید مبلغی را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند.

البته نرخ و مقدار این مالیات باتوجه به مدت زمان نگهداری ملک یا کالای موردنظر، بین صفر تا ۴۰ درصد متغیر است و سازمان امور مالیاتی براساس سود حاصل از این معاملات از افراد، مالیات دریافت می‌کند. 

افرادی که با فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد باعث ایجاد اخلال در بازار می‌شوند و از طریق خرید‌و‌فروش دارایی‌های خود بدون ایجاد ارزش افزوده، سود بالایی کسب می‌کنند، باید مالیات بر عایدی سرمایه را بپردازند.
 
این افراد با انتقال دارایی‌ها، بدون ایجاد ارزش واقعی، موجب سوداگری می‌شوند و در چنین حالتی، دولت می‌تواند براساس سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های آنان، برایشان مالیات وضع کند. 

طرح مالیات بر عایدی سرمایه به‌گونه‌ای تنظیم شده که نیاز‌های مصرفی افراد در دارایی‌ها مشمول مالیات نشود و تنها درصد بسیار کمی از افراد جامعه، این مالیات را بپردازند.

در این میان مالیات بر عایدی سرمایه در بخش خودرو فقط برای فروش و انتقال خودرو‌های مازاد بر نیاز مصرفی فروشنده و خریدار اعمال می‌شود و داشتن یک خودرو به‌منظور استفاده شخصی و انتقال آن، از مالیات بر عایدی سرمایه خودرو معاف است.

این طرح باعث می‌شود خرید و فروش خودرو دیگر برای دلالان به‌صرفه نباشد و کاهش تقاضای سوداگران به کاهش قیمت‌ها در این بازار کمک کند. 

 هدف مالیات بر عایدی سرمایه تنظیم‌گری در بازار است

در همین راستا علی ملک‌زاده، کارشناس امورمالیاتی در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: در بازار خودرو برخی از افراد به طمع کسب سود بیشتر با عنوان سرمایه‌گذاری، دارایی‌های بیشتری نسبت به نیاز مصرفی خود تهیه می‌کنند و با خرید چندین خودرو بدون اینکه هیچ ارزش افزوده‌ای بر این دارایی‌ها اضافه کنند آن‌ها را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند.

وی افزود: براساس آمار منتشره از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس حدود ۷۷ درصد از مردم تنها یک خودرو دارند که اگر نیاز مصرفی مردم از مالیات بر عایدی سرمایه معاف باشد می‌توان گفت که درصد بالایی از مردم اصلا مشمول این نوع مالیات نمی‌شوند.

به گفته این کارشناس امورمالیاتی، مالیات بر عایدی سرمایه به تمام خودرو‌هایی که افراد خریداری می‌کنند تعلق نمی‌گیرد و فرد اگر بخواهد خودرو مازاد بر نیاز مصرفی خود را بفروشد باید مالیات بپردازد.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه خودرو دارایی استهلاک‌پذیر است، افزود: باید برای خودرو زمان تنفس درنظرگرفته شود تا اگر بعد از مدت درنظرگرفته شده فرد قصد فروش آن خودرو را داشت تمام سودی که باتوجه به تورم شامل این خودرو شده کسر شود و مالیات بالایی از این دارایی دریافت نشود.

وی ادامه داد: در این طرح کسانی که برای خود، همسر و یا فرزندانشان خودرو خریداری می‌کنند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهند شد.

این کارشناس امورمالیاتی با بیان اینکه هدف مالیات بر عایدی سرمایه، تنظیم‌گری در بازار است، عنوان کرد: این مالیات مشمول تقاضا‌های بسیار کلان و سوداگرانی است که با هدف کسب درآمد مضاعف باعث اخلال در بازار خودرو می‌شوند.

ملک‌زاده معتقد است که مالیات بر عایدی سرمایه با سوداگری مبارزه می‌کند و هدف آن کسب درآمد نیست؛ از طرفی باید تلاش کرد که نرخ آن تا جایی که امکان دارد بازدارنده باشد و به نحوی طراحی شود که مشمول تقاضای مصرفی مردم نشود.

وی در ادامه افزود: اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازار خودرو نسبت به دیگر بازار‌ها کار ساده‌تری است چراکه هر خودرو به‌واسطه تعویض پلاک، مالکیت مشخصی دارد.

این کارشناس امورمالیاتی با اشاره به تاثیر دریافت مالیات بر عایدی سرمایه بر وضعیت بازار خودرو و قیمت‌ها، گفت: آن‌هایی که به طمع کسب سود وارد این بازار می‌شوند و اقدام به خرید تعداد بالایی خودرو می‌کنند دیگر نمی‌توانند از خلا موجود در بازار کسب درآمد کنند و همین امر باعث می‌شود فقط مردم برای تامین نیاز‌های مصرفی خود خودرو خریداری کنند.

 

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین