کد مطلب: ۳۲۹۴

قیمت ارز مسافرتی؛ صرفه هفت میلیونی برای زائران حج عمره

به هر زائر حج عمره مفرده 500 یورو ارز مسافرتی با نرخ دولتی تعلق می‌گیرد

تریبون اقتصاد- یکی از موارد ارز مسافرتی، ارز مسافرتی است که به زائران حج عمره که عازم سرزمین وحی می‌شوند تعلق می‌گیرد. مبلغ این ارز ۵۰۰ یورو است که می توان آن را در قالب ارزهای دیگر به اندازه همین ۵۰۰ یورو اختصاص داد. قیمت ارز مسافرتی برای هر یورو امروز ۵۴ هزار و ۶۰۰ تومان است یعنی ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان کمتر از قیمت بازار آزاد برای هر یورو.

مبلغ و شرایط ارز مسافرتی حج عمره

مبلغ ارز مسافرتی حج عمره 500 یورو یا معادل آن به صورت ارزهای دیگر پرداخت می شود. فهرست زائران را سازمان حج و زیارت به بانک ملی ارائه می کند بنابرین نیازی به ارائه بلیط برای دریافت ارز نیست. پرداخت ارز به مسافران هم توسط شعبه بانک ملی در فرودگاه انجام می‌گیرد. باید توجه داشته باشید که ارز مسافرتی  سالی یکبار برای مسافران هوایی حداکثر تا 500 یورو تعلق می گیرد. همچنین این ارز برای افراد زیر 5 سال تعلق نمی‌گیرد. به علاوه  ارز مسافرتی را ایرانیان مقیم خارج از کشور نمی‌توانند دریافت کنند.

قیمت ارز مسافرتی و تفاوت آن با قیمت بازار آزاد

 ارز مسافرتی به قیمت 54 هزار و 600 تومان فروخته می شود یعنی برای 500 یورو باید مبلغ 27 میلیون 300 هزار تومان را پرداخت کنید. البته باید توجه کنید که اگر بخواهید همین مقدار را در بازار آزاد با نرخ فعلی 68 هزار و 700 تومان بخرید باید 34 میلیون و 350 هزار تومان پرداخت کنید یعنی حدود 7 میلیون تومان بیشتر.

ماجرای اخلال در ارز زائران در ۲۴ مهر چه بود؟

اختلال در سامانه تخصیص ارز بانک ملی باعث سرگردانی زائران حج عمره شده بود. زائران با آنکه پول ارز خود را پرداخت کرده بودند  نمی‌توانستند ارز خود را تحویل بگیرند. عده ای از زائران از پرواز خود جاماندند.  یکی از مسافرین گفت:« یکی سری از پروازها از زمان پروازشان گذشته و ایرلاین گفته من پرواز می‌کنم و به من ربطی ندارد که دلار گرفته‌اید یا نه. مردم خیلی اعتراض دارند و هیچ مسئولی پاسخگو نیست» این زائر حج عمره در ادامه گفت:« کل سیستم و باجه‌های ارزی قطع هستند و خیلی از زائرانی که سنشان هم بالا است در صف هستند ولی کسی پارسخگو نیست.»

به گفته مدیر روابط عمومی فرودگاه، اخلال در سیستم تخصیص ارز باعث این مشکل شده بود. اهورا محمدی ادامه داد:« چند شب است که در بازه زمانی 4 تا 4:30 بامداد سیستم ارور می دهد و حوالی 7 صبح درست می‌شود.» طبق اعلام بانک مرکزی این مشکل حل شده است.

 

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین