کد مطلب: ۴۱۳۱

مدیران اُکالا در تریبون اقتصاد: ارسال رایگان را با هدف توسعه بازار آنلاین انتخاب کردیم

سعی کرده‌ایم هزینه‌های ما هزینه‌های اسمارت باشد. صورت‌های مالی ما بسیار شفاف است. زیان‌ده بودن به معنی جمع کردن نیست. هزینه‌های تأمین مالی هم به عنوان زیان محاسبه می‌شود. ما سال گذشته هزینه‌های زیادی در زمینه زیرساخت تکنولوژی و نیروی انسانی انجام دادیم. عملکرد مالی ما در سال گذشته عملکرد خوبی بوده است.

تریبون اقتصاد- چهارمین قسمت برنامه «دورِ تند» با حضور آقایان اعتمادی و رضایی فرخ، Managing Directorهای پلتفرم آنلاین اُکالا برگزار شد.این برنامه به میزبانی دکتر سید جواد موسوی و در استودیو فرارو برای وبسایت تریبون اقتصاد ضبط شده است.

مدیران اُکالا در این برنامه به بیان نظرات خود درباره صنعت خرده‌فروشی و فروش آنلاین پرداختند:

- اُکالا از مهر سال ۹۶ و از واحد توسعه کسب و کار افق کوروش در راستای تحول دیجیتال و تغییر سبک خرید زندگی مردم آغاز به کار کرد.

- بیزینس‌مدل اُکالا ابتدا بر مبنای فروشگاه‌‌های افق کوروش بود و در ادامه با افزایش عمق دانش مجموعه درباره‌ی نیازهای مشتری و ارزش‌های مدل‌های مختلف کسب و کار ماهیت پلتفرمی پیدا کرد.

- اُکالا اولین کسب‌و‌کار جدی دیجیتال در مجموعه گلرنگ است و یکی از پیچیدگی‌ها این بود که مدل‌های موفق این مدل کسب‌و‌کار در دنیا هم سابقه طولانی نداشت.

- صنعت FMCG در کنار Q-commerce پیچیدگی‌های خاص خود را در مرحله عملیات دارد.

- در بازار آنلاین کالاهای تند‌گردش، مخاطب جوان‌تری وجود دارد و سهولت خرید باعث افزایش خریدهای لحظه‌ای می‌شود. حذف هزینه ارسال باعث افزایش فروش در کالاهای گروه تنقلات شده است، چون کالاهای تنقلات قیمت کمتر و بازه مصرف سریع‌تری دارند.

- بازار دیجیتال هنوز ظرفیت زیادی دارد. ما دنبال خلق تجربه خرید آسان برای مشتری هستیم. ارسال رایگان، پشتیبانی با کیفیت در پلتفرم اُکالا در راستای خلق همین ارزش است.

-  ما در اُکالا حدود ۶۰ هزار قلم کالا ارائه می‌کنیم ولی مشتری در هر محدوده تجربه ۱۵ تا ۱۶ هزار قلم کالا را دارد. این عدد در سوپرمارکت‌های معمولی در حدود ۲ تا ۳ هزار قلم کالا است.

- چالش سرویس سریع، ارسال کالا از نزدیکی محل مشتری است و این دارای تناقض با گسترده بودن میزان کالاست؛ چرا که زمان تحویل بر تنوع اولیت دارد و این مسأله جهانی است.

- مسأله ما رسیدن فروش آنلاین محصولات مصرفی به ۳۰ درصد از سهم بازار است.

- امروز سهم خوبی از فروش ما از کرنرشاپ هاست. 

- ما از سال گذشته تغییر در فضای بازاریابی را آغاز کردیم و تصمیمات جدی‌تری بر اساس داد‌های قابل اتکا گرفتیم. تحقیقات بازار گسترده‌ای انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که آگاهی از برند ما کافی نیست. ما باید آگاهی از برند را بالا می‌بردیم و هویت‌مان را برای تمام ذینفعان شفاف می‌کردیم.

- در طراحی کمپین اخیر، ما ارسال رایگان را انتخاب کردیم چون نقطه قوت بیشتری برای ما بود و نقطه ضعف رقبا بود. 

-  امروز بر اساس نیاز مخاطب به این سوال پاسخ می‌دهیم که چه ارزش افزوده‌ای را برای مخاطب خلق کنیم و تعادل بین درآمد و هزینه را کجا هزینه کنیم.

- سعی کرده‌ایم هزینه‌های ما هزینه‌های اسمارت باشد. صورت‌های مالی ما بسیار شفاف است. زیان‌ده بودن به معنی جمع کردن نیست. هزینه‌های تأمین مالی هم به عنوان زیان محاسبه می‌شود. ما سال گذشته هزینه‌های زیادی در زمینه زیرساخت تکنولوژی و نیروی انسانی انجام دادیم. عملکرد مالی ما در سال گذشته عملکرد خوبی بوده است.

- حتما سرویس سوپرمارکت در سوپر‌اپ تپسی وجود خواهد داشت. اُکالا هم حتما به عنوان بازیگر اصلی این حوزه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

- مسأله نیروی انسانی با توجه به نرخ مهاجرت و جوان بودن این بیزینس همواره دغدغه است.

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین