کد مطلب: ۴۱۶۷

جزئیات محاسبه قیمت بنزین وارداتی

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش، گفت: قیمت هر لیتر بنزینی که به کشور وارد می شود، ۳۸ هزار تومان برای ایران تمام می‌شود.

به گزارش تسنیم، ناصر عاشوری،از ناترازی روزانه ۸ تا ۱۴ میلیون لیتر بنزین در ایران خبر داد و گفت: بنزین وارداتی لیتری ۳۸هزار تومان برای ایران تمام می‌شود.

وی اظهار داشت: بحث ناترازی بنزین فقط بحث تولید نیست، بلکه باید توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف بنزین و اصلاح روش‌های غلط مصرفی در کشور داشته باشیم.

عاشوری افزود: از اصلاح فرهنگ مصرفی تا اصلاح قیمت بنزین و همچنین از اصلاح روند تولید و عرضه خودروهای پُر مصرف تا توسعه حمل‌و نقل عمومی باید در دستور کار قرار گیرد.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش تصریح کرد: متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور در سال جاری به ۱۱۲ میلیون لیتر رسیده، در حالی که تولید بنزین روزانه بین ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر است.

وی ادامه داد: از سال ۹۹ تا سال ۱۴۰۲ ۳۸ تا ۴۰درصد مصرف بنزین رشد داشته و عوامل مختلفی از جمله عدم توسعه ناوگان حمل‌و نقل عمومی در آن دخیل است؛ تعداد اتوبوس‌های برون شهری و درون‌شهری ایران به جای افزایش کاهش داشته و کار موثری برای توسعه حمل‌و نقل ریلی انجام نداده‌ایم.

عاشوری با بیان اینکه امروز اگر آب معدنی در باک خودروها بریزیم، به‌مراتب گران‌تر از بنزین است، گفت: دولت و مجلس باید شجاعانه به موضوع اصلاح قیمت بنزین ورود کنند و پس از آن باید به افزایش پلکانی سالانه قیمت بنزین و حامل‌های انرژی بازگردیم.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش خاطرنشان کرد: قیمت هر لیتر بنزینی که به کشور وارد می شود، ۳۸ هزار تومان برای ایران تمام می‌شود.

وی افزود: در بخش تولید، اینکه در انتظار راه‌اندازی یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای بمانیم، رویکرد درستی نیست؛ بلکه می‌توانیم ده‌ها پالایشگاه ۱۰ تا ۴۰ هزار بشکه‌ای به عنوان پالایشگاه‌های کوچک با استفاده از توان بخش خصوصی احداث کنیم که هم در راستای اصول پدافندغیرعامل است و هم به افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور به‌ویژه بنزین منجر می‌شود.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش از اضافه شدن پالایشگاه‌ آبادان به جمع پالایشگاه‌های ذیل نظر انجمن پالایش نفت کشور خبر داد و گفت: واگذاری سهام پالایشگاه آبادان بر اساس قانون مربوطه، در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: پالایشگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۴۱ همت سوددهی داشته‌اند که نسبت به سال قبل این میزان کاهش داشته؛ این در حالی است که باید ۳۱ همت را به عنوان مالیات مستقیم به دولت بدهیم و در جمع مطالبات نیز، ۱۶۸ همت از دولت طلبکاریم.

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین