قاچاق ۱۸ میلیون لیتری روزانه سوخت
مدیر اتحادیه سوختهای جایگزین و خدمات وابسته گفت: روزانه ۸ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق میشود که در مجموع این میزان قاچاق سوخت، سالانه ۶ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد میکند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی محمودیان، مدیر اتحادیه سوختهای جایگزین و خدمات وابسته در نشستی خبری اظهار داشت: یکی از مهمترین چالشهای امروز کشور، ناترازی انرژی و بحران سوخت است.
وی افزود: امروز مصرف بنزین ۱۳۵ لیتر در روز است، درحالی که تولید بنزین ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است؛ بهعبارتی روزانه ۲۵ میلیون لیتر شکاف بین تولید و مصرف بنزین داریم.
محمودیان با بیان اینکه «سالانه ۸درصد به مصرف بنزین کشور در ۵۰ سال گذشته اضافه شده»، گفت: با ادامهای روند، در سال ۱۴۰۸ مصرف بنزین به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز میرسد.
وی ادامه داد: روزانه ۹۷ میلیون لیتر گازوئیل مصرف میکنیم که بخش عمدهای از این گازوئیل در حملو نقل عمومی و نیروگاهها به مصرف میرسد.
مدیر اتحادیه سوختهای جایگزین و خدمات وابسته تصریح کرد: هدررفت در حوزه گازوئیل به دلیل بهرهوری پایین بیش از ۱۰درصد است.
وی افزود: روزانه ۸ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق میشود که در مجموع این میزان قاچاق سوخت، سالانه ۶ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد میکند.
محمودیان خاطرنشان کرد: سالیانه ۶۰ میلیارد دلار را بهخاطر یارانه انرژی از دست میدهیم و اگر این روند اصلاح نشود، تا یک دهه آینده با مشکلات جدی مواجه میشویم.
وی ادامه داد: سهم انرژیهای تجدیدپذیر در ایران ۳ درصد است، درحالی که میانگین بینالمللی سهم انرژیهای تجدیدپذیر ۲۶درصد است؛ باید این فاصله عظیم را با تمرکز بر توسعه انرژیهای تجدیدپذیر کاهش دهیم.
مدیر اتحادیه سوختهای جایگزین و خدمات وابسته از فرسودگی زیرساختهای انرژی کشور و هدررفت انرژی بهدلیل این فرسودگی خبر داد و گفت: بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار بابت ۱۰درصد هدررفت ناشی از فرسودگی زیرساختها هدر میرود.
وی افزود: ایران یکی از ده کشور آلوده جهان است و سالانه هزاران قربانی از آلودگی هوا داریم که اثر آن در نظام سلامت بالغ بر ۸ میلیارد دلار است.
محمودیان با بیان اینکه «در حوزه سوختهای جایگزین عملکرد موفق و مطلوبی نداشتهایم»، گفت: سهم CNG در سبد سوخت حمل و نقل خودروهای سبک به ۱۸ درصد رسیده؛ درحالی که زیرساختهای این صنعت بهگونهای در کشور فراهم شده که میتواند سهمی ۳۵ درصدی داشته باشد.
وی ادامه داد: بیش از ۳ سال است بدهی واحدهای تولیدی و پیمانکاری صنعت CNG پرداخت نشده و این صنعت را با چالش مواجه کرده است؛ سازمان برنامه و بودجه عزم پرداخت این مطالبات انباشته را دارد اما نیم تواند پرداخت کند.
مدیر اتحادیه سوختهای جایگزین و خدمات وابسته با بیان اینکه «میتوان از LPG برای موتورسیکلتها و سوختی جایگزین در نیروگاهها استفاده کرد»، گفت: در بودجه ۱۴۰۴ بیش از ۷۰درصد منابع صرف هزینههای جاری میشود، پس نمیتوان از بودجه انتظار توسعه زیرساختها را داشت، بلکه دولت باید از توان و سرمایه مردم برای توسعه استفاده کند؛ در این خصوص میتوان با انتشار اوراق و ایجاد شفافیت برای جذب سرمایه مردمی در پروژهها با سهامدار کردن مردم در پروژههای سود ده و توجیهپذیر از نظر اقتصادی، اقدام کرد.
وی افزود: دولت باید به این نتیجه برسد که بدون مشارکت مردم، نمیتوان رویههای نادرست پیشین را اصلاح کرد و نمیتوان برنامههای لازم برای اصلاح امور را به اجرا درآورد.
محمودیان از برگزاری همایش کشوری شکوفایی سبز، نوآوریهای انرژی و حملو نقل پاک در دیماه سال جاری خبر داد و گفت: تلاش میکنیم با برگزاری این همایش، تمامی راهکارهای کارشناسی حل مشکلات سوخت را به مسئولان ارائه دهیم و این همایش محفلی برای گفتمان با دولت و بهاشتراکگذاری تجارب و اندیشههاست.