تکلیف اپراتورهای موبایل به حفظ کیفیت شبکه هنگام قطع برق
قطعی تلفن ثابت، عدم تضمین کیفیت سرویس ارایه شده، عدم آنتندهی شبکه موبایل و جمعآوری نکردن سرویس از موارد پرتکرار شکایات ثبت شده در سامانه ۱۹۵ است
هفته پایانی آبان ماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با چند خبر از سوی وزیر ارتباطات آغاز شد. سید ستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در جلسهای که با حضور آنلاین مدیران کل استانی، برگزار شد، رقابت برای ارائه خدمت به مردم را اقدامی خوب توصیف کرد، اما تأکید کرد که نباید این رقابت به سمت ارائه آمار و ارقام غیرعملیاتی برود.
مردم بیشتر به سامانه کدام سازمانها مراجعه کردند؟
از سوی دیگر در هفته ای که گذشت محمد محسن صدر- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات- گزارشی از آخرین وضعیت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه کرد که طبق گفته وی در همین مدت یعنی در ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت چهاردهم بیش از ۴۲ میلیون مراجعه از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به سامانه های دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی صورت گرفته است و مردم توانسته اند به صورت الکترونیکی خدمات دریافت کنند.
به گفته وی بیشترین مراجعه کاربران به سامانههای وزارت آموزش و پرورش با بیش از ۱۶ میلیون مراجعه و بعد از آن وزارت راه و شهرسازی با بیش از چهار میلیون و سازمان تامین اجتماعی با بیش از ۳ میلیون مراجعه بوده است.
آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور از دیگر خبرهایی بود که در این هفته منتشر شد. در گزارشی که به تازگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده نفوذ اینترنت پهن باند ثابت از ۱۲/۸۶ درصد در تابستان سال ۱۴۰۲ به ۱۲/۹۳ درصد در تابستان سال جاری رسیده است. همچنین ضریب نفوذ پهن باند سیار با رشد قابل توجهی روبه رو بوده است. درواقع ضریب نفوذ پهن باند سیار در تابستان سال گذشته (۱۴۰۲ ) از ۱۲۶/۹۷ به ۱۳۶/۸۲ در تابستان سال ۱۴۰۳ رسیده است که حکایت از رشد ۷/۷۶ درصدی در این حوزه دارد.
همچنین در بخش دیگری از این گزارش به وضعیت شکایت ثبت شده در حوزه ثابت و سیار در سامانه ۱۹۵ هم پرداخته شده است که ۶۵ درصد شکایتها متعلق به حوزه ثابت بوده و ۳۵ درصد شکایتها به حوزه سیار تعلق دارد.
کاهش شکایات در سامانه ۱۹۵
گفتنی است در این هفته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از کاهش شکایات در سامانه ۱۹۵ خبر داد. سید محمد امامی-سرپرست معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات- در این زمینه توضیح داد که در مدت هفت ماه اول سال گذشته ۱۲۱ هزار و ۴۲۰ شکایت در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ درج شده که این آمار در بازه هفت ماهه سال جاری به ۱۱۵ هزار و ۶۱۳ شکایت رسیده است.
وی قطعی تلفن ثابت، عدم تضمین کیفیت سرویس ارایه شده، عدم آنتن دهی شبکه موبایل و جمعآوری نکردن سرویس را از مصادیق پرتکرار شکایات ثبت شده در سامانه ۱۹۵ عنوان کرد. همچنین غالب شکایات ثبت شده در سامانه در کمتر از دو روز رسیدگی میشوند اما چون رسیدگی به برخی شکایات مانند درخواست پوشش و تقویت شبکه، نیازمند ایجاد و بهرهبرداری از سایت و دکل مخابراتی بوده و فرآیندی زمانبر است.
البته این سازمان اوایل هفته گذشته در اطلاعیه ای از الزام اپراتورها برای پایداری ارتباطات هنگام قطع برق خبر داد. بر این اساس با توجه به تاثیرگذاری قطعی برق در همه امور از جمله حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، علاوه بر الزام اپراتورها، رگولاتوری برای حفظ پایداری کیفیت شبکه در هنگام رخدادهای مختلف از جمله قطعی برق، مانیتورینگ لحظهای شبکه را ایجاد کرده است و علاوه بر رصد لحظهای، به صورت مستمر و ماهیانه نسبت به انجام بازدیدهای میدانی از سایتهای اپراتورها برای بررسی وضعیت پایداری و تابآوری باتریها و انعکاس جهت رفع مشکلات اقدام میکند.
با توجه به الزام اپراتورها برای تامین باتری پشتیبان از تولیدات داخل امیدواریم تولیدکنندگان با تامین به موقع سفارشات و بهبود کیفیت از جمله طول عمر باتریها، اپراتورهای ارتباطی را در مسیر پایداری شبکه همیاری کنند.
بررسی نحوه ارائه خدمات پیامک انبوه به منظور حفظ حقوق مردم از دیگر خبرهایی بود که از سوی رگولاتوری منشر شد. براساس اعلام این زمان در این نشست که با حضور اپراتورهای ارتباطات سیار، دارندگان مجوز ارائه خدمات پیامک انبوه، اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) و برخی از دارندگان پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار شد، مقررات ابلاغی رگولاتوری بازخوانی و پیشنهادهای حاضران درباره افزایش رونق بازار خدمات پیامک انبوه و کاهش شکایت کاربران در دریافت پیامکهای مزاحم مطرح شد.
بر اساس این گزارش ارتقای تعامل میان ارائه کنندگان خدمات پیامکی، مقررات گذاری در حوزه تعرفه با قیمت گذاری از طریق بازار این خدمات و ایجاد سامانههای کشف تخلف در اپراتورهای ارائه دهنده خدمات پیامک انبوه به منظور حفظ حقوق مردم و پیشگیری از ارسال پیامکهای مزاحم از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.
اتصال ۶۰۰ مدرسه به شبکه ملی اطلاعات از دیگر خبرهایی مهمی بود که در این هفته منتشر شد. ولی اله مرادی-مجری خدمات اتصال و دسترسی پر سرعت مدارس به شبکه ملی اطلاعات در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در این زمینه اظهار کرد: در پی پیشبینی اتصال و دسترسی پرسرعت سازمانها، مراکز آموزشی، پژوهشی، حوزوی، کسب و کارها وکاربران تجاری با حداقل سرعت صد مگابیت بر ثانیه در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، تفاهمنامهای بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته امضا شد تا بر اساس آن مدارس کشور بر بستر فناوری فیبرنوری به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.
وی با اشاره به اجرای پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب وکارها تصریح کرد: با اجرا و توسعه پروژه ملی فیبرنوری در سراسر کشور، اتصال هزار و ۶۵۶ مدرسه به شبکه ملی اطلاعات نیز آغاز شد که در حال حاضر از این تعداد، ۶۰۰ مدرسه در ۴۴ شهر در سراسر کشور بر بستر فیبر نوری به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.