کد مطلب: ۶۶۷۵

بررسی بازار خودرو ۲ هفته پس از افزایش قیمت ایران خودرو و سایپا

بازار خودرو ایران پس از افزایش بهای کارخانه‌ای خودروسازان داخلی، دو موج افزایشی را از سر گذرانده است؛ اما این موج‌های افزایشی چه تاثیری بر قیمت خودروها گذاشته‌اند و تغییرات قیمتی خودروها چگونه بوده است؟

بازار پرفراز و نشیب خودرو ایران پس از اعمال افزایش ۳۰ درصدی بهای کارخانه‌ای در کمتر از یک هفته جهش عجیبی پیدا کرد. اما روند صعودی محصولات موجود در بازار مقابل رکود بازار تاب نیاورد و پس از چند روز از تب‌وتاب اولیه افتاد. 

به گزارش تجارت نیوز، این نمودار ازتب‌وتاب‌افتاده در مواجهه با افزایش نرخ ارز در هفته جاری بار دیگر ترمز برید و موج دوم افزایش قیمت‌ها آغاز شد. اما محصولات تحویلی ایران خودرو و سایپا که دو هفته پیش مجوز افزایش قیمت دریافت کردند، در این مدت چه روندی را در بازار پشت سر گذاشتند؟ 

نوسان قیمت محصولات ایران خودرو در بازار

سورن پلاس دوگانه (کپسول بزرگ) که با احتساب افزایش ۳۱ درصدی بهای کارخانه از قیمت ۵۰۰ میلیون تومان به قیمت ۶۵۳ میلیون تومان رسیده بود، در هر دو موج افزایشی بدون تغییر باقی ماند و با مبلغ ۸۶۰ میلیون تومان معامله شد. 

رانا پلاس، یک خودرو اقتصادی با طراحی به‌روز و امکانات مناسب، از قیمت کارخانه‌ای ۴۶۰ میلیون تومان به ۶۰۷ میلیون تومان رسید که معادل ۳۲ درصد رشد بود. این خودرو در بازار آزاد ابتدا با قیمت ۷۴۰ میلیون تومان معامله شد، اما در موج دوم قیمت با ۱.۷ درصد کاهش به ۷۲۷ میلیون تومان رسید. 

پژو ۲۰۷، نسخه ارتقایافته پاناروما، از قیمت کارخانه‌ای ۵۱۰ میلیون تومان به ۶۷۵ میلیون تومان رسید و با ۳۲ درصد رشد بهای کارخانه همراه بود. در بازار آزاد، قیمت این خودرو ابتدا به ۹۰۰ میلیون تومان رسید، اما در موج دوم با کاهش ۴.۵ درصدی به ۸۵۹ میلیون تومان کاهش یافت. 

پژو ۲۰۷ پاناروما اتوماتیک، که یکی از محبوب‌ترین مدل‌های اتوماتیک داخلی محسوب می‌شود، قیمت کارخانه‌ای خود را با افزایش ۳۰ درصدی، از ۶۱۵ میلیون تومان به ۷۹۶ میلیون تومان افزایش داد. در بازار، قیمت این خودرو ابتدا به یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان رسید، اما در موج دوم با کاهش پنج درصدی به یک میلیارد و ۲۵ میلیون تومان رسید. 

دنا پلاس ۶ سرعته با افزایش قیمت کارخانه‌ای ۳۴ درصدی از ۵۶۰ میلیون تومان به ۷۵۰ میلیون تومان روبه‌رو شد. این خودرو در بازار آزاد ابتدا با قیمت ۹۲۰ میلیون تومان معامله شد، اما در موج دوم، قیمت این خودرو با ۴ درصد کاهش به ۸۸۲ میلیون تومان رسید. 

تارا اتوماتیک V۴، لوکس‌ترین سدان تولیدی ایران‌خودرو و مبتنی بر پلتفرم پژو ۳۰۱، قیمت کارخانه‌ای خود را ۳۰ درصد افزایش داد و از ۶۹۰ میلیون تومان به ۹۰۰ میلیون تومان رساند. در بازار آزاد، این خودرو ابتدا با قیمت یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان معامله شد، اما در موج دوم، قیمت آن با ۲.۶ درصد کاهش به یک میلیارد و ۶۲ میلیون تومان رسید. 

نوسان قیمت محصولات سایپا در بازار

ساینا S که نسخه ارتقایافته تیبا محسوب می‌شود قیمت کارخانه‌ای خود را ۲۰ درصد افزایش داد و از ۳۴۵ میلیون تومان به ۴۱۵ میلیون تومان رساند. با این‌حال، قیمت این خودرو در بازار آزاد در هر دو موج افزایشی بدون تغییر باقی ماند و با ۴۷۳ میلیون تومان معامله شد. 

کوییک پلاس اتومات، اقتصادی‌ترین خودرو اتوماتیک بازار، از قیمت کارخانه‌ای ۳۵۰ میلیون تومان به ۴۷۸ میلیون تومان رسید و افزایش ۳۶ درصدی پیدا کرد. در بازار آزاد، این خودرو ابتدا با قیمت ۵۹۰ میلیون تومان معامله شد و در موج دوم، قیمت این خودرو با ۲ درصد افزایش به ۶۰۲ میلیون تومان رسید. 

اطلس، نسخه فیس‌لیفت کوییک که توسط پارس‌خودرو ارتقا یافته است، قیمت کارخانه‌ای خود را ۲۰ درصد افزایش داد و از ۴۲۰ میلیون تومان به ۵۰۲ میلیون تومان رساند. این خودرو در بازار آزاد ابتدا با قیمت ۶۱۰ میلیون تومان معامله شد، اما در موج دوم، قیمت این خودرو با ۳.۳ درصد کاهش به ۵۹۰ میلیون تومان رسید. 

شاهین G، سدان خانوادگی سایپا مبتنی بر پلتفرم تویوتا یاریس، از قیمت کارخانه‌ای ۴۵۰ میلیون تومان با رشد ۳۱ درصدی به قیمت ۵۹۳ میلیون تومان رسید. در بازار آزاد، این خودرو ابتدا با مبلغ ۸۵۰ میلیون تومان مبادله شد و در موج دوم، با کاهش ۲ درصدی به قیمت ۸۳۴ میلیون تومان رسید. 

سایپا ۱۵۱، یک وانت کوچک کاربری و بازمانده پراید در خط تولید سایپا، برخلاف دیگر محصولات، کاهش قیمت کارخانه‌ای را تجربه کرد و قیمت آن ۱.۹ درصد کاهش یافت و از ۳۱۶ میلیون تومان به ۳۱۰ میلیون تومان رسید. در بازار آزاد، این خودرو ابتدا با قیمت ۳۳۶ میلیون تومان معامله شد و در موج دوم، قیمت آن با ۱.۷ درصد کاهش به ۳۳۰ میلیون تومان رسید.

 

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین