کسادی بازار ماکارونی پس از مرگ مشکوک سه کودک
انتشار اخبار ناگوار درباره مرگ مشکوک سه کودک که ماکارونی خورده بودند، فروش این محصول را به شکلی محسوس کاهش داده است
تریبون اقتصاد - مرگ مشکوک سه کودک، موجب کاهش فروش ماکارونی در بازار شده است. اطلاعات دقیقی از میزان ریزش بازار در دسترس نیست اما با وجود آنکه ارتباطی بین مرگ این کودکان با مصرف ماکارونی پیدا نشده این اتفاق عجیب به نظر میرسد.
به گزارش تریبون اقتصاد؛ گزارشهایی درباره مرگ چند کودک در اثر مصرف ماکارونی مسموم منتشر شده است. اگرچه تا به امروز مراجع رسمی گزارش دقیقی درباره دلیل جان باختن این کودکان منتشر نکردهاند اما از آنجا که آخرین غذای مصرف شده توسط سه کودک در تهران و اهواز ماکارونی بوده، مرگ مشکوک آنها به مصرف این محصول غذایی نسبت داده شده است. سازمان استاندارد پس از انتشار این خبر با صدور اطلاعیهای با تاکید بر اجباری بودن استاندارد ماکارونی، به مردم یادآور شد: فرآوردههایی مانند ماکارونی و برنج پس از پخت محیط مناسبی برای رشد باکتری باسیلوس سرئوس هستند. این سازمان از مردم خواست در صورت پخت ماکارونی، به دلیل آنکه اسپور باکتری باسیلوس سرئوس با پختن هم از بین نمیرود، حتما غذای باقیمانده را حداکثر یک ساعت پس از پخت در یخچال نگهداری کنند. بر اساس این بیانیه، امکان رشد این باکتری در فرآوردههای خام ماکارونی وجود ندارد. سازمان استاندارد به مردم توصیه کرد حتما از محصولات دارای استاندارد استفاده کنند و از خرید برندهای غیر متفرقه خودداری شود.
ماکارونی مرگبار و افت چشمگیر فروش
اگرچه هنوز ارتباط مرگ سه کودک با محصول ماکارونی مشخص نیست و نمیدانیم آنها کدام برند را مصرف کردهاند، تبعات انتشار این خبر دامان کل صنعت ماکارونی را گرفته است.
فروشندگان در سطح خردهفروشی، میگویند فروش ماکارونی در بازار کاهش یافته است. بررسی جدول قیمت فروشگاههای اینترنتی هم نشان میدهد بسیاری از این فروشگاهها تخفیفهایی تا 10 درصد را برای محصول ماکارونی در نظر گرفتهاند. این استراتژی است که عموما فروشگاهها برای تشویق و تحریک خریدار به مصرف یک محصول، اعمال میکنند.
تاثیر ماکارونی مرگبار بر صنعت غذا
این نخستین بار نیست که صنعت غذا درگیر هجمههای این چنینی میشود. در بسیاری از موارد هم در نهایت یک نهاد رسمی برای تنویر افکار عمومی بیانیهای صادر نمیکند تا جامعه تکلیفش را با خبر منتشر شده بداند. برچسبهایی که به صنعت غذایی در یک دهه گذشته خورده شده است، بسیار متنوع است. از استفاده وایتکس در شیر بستهبندی گرفته تا تولید سوسیس و کالباس با گوشت گربه در سیاهه برچسبها جا میگیرد. یک روز روغن پالم سرطانزا میشود و روز دیگر ذرتهای آلوده که قرار است به مصرف خوراک دام برسد، شیر را از سبد خرید مردم حذف میکند. گاهی جنس برچسبها از حالت سلامت محور خارج شده و رویکردی سیاسی به خود میگیرد. در جریان اعتراضات 1401، هشتگ تحریم یکی از برندهای تولیدکننده محصولات لبنی داغ شد و تاثیر جدی بر فروش این برند گذاشت. خلاصه اینکه این لیست بلند بالا نشان میدهد که صنعت غذا، راه پر فراز و نشیبی را طی کرده و هر بار با چنگ و دندان برای حفظ بازارش از این هجمهها تلاش کرده است.
صنعت ماکارونی استانداردهای جهانی را رعایت میکند
به راستی مرگ سه کودک را باید به پای غیر بهداشتی بودن ماکارونیها بگذاریم؟ غائله اخیر چه تاثیری بر بازار ماکارونی گذاشته و خواهد داشت؟ دبیر فدارسیون صنایع غذایی در گفتوگو با تریبون اقتصاد بیان کرد: این هجمهها یک پدیده جدید در کشور نیست. درباره روغن پالم، کیکهایی که داخلش جنس غیر گذاشته بودند، سوسیس و کالباس و ... هر از گاهی یک تنشی در جامعه ایجاد میکنند.
به گفته محسن نقاشی، یکسری افراد هستند که واقعا نمیخواهند تولیدات داخلی پا بگیرد. آنها علاقمند به واردات محصولات متفرقه هستند. بدون تعارف صنایع غذایی نسبت به صنایع دیگر واقعا توسعه چشمگیری داشته است. خیلی از اقلامی که امروز استفاده میکنیم، در کشور تولید نمیشد و وارداتی بود اما اکنون همان اقلام صادر میشود.
وی افزود: آنهایی که واقعا نمیخواهند کشور در بحث صنایع غذایی رشد داشته باشد، این هجمهها را وارد میکنند. اکنون نقش رسانههای ملی این است که با کارشناسان مختلف صحبت داشته باشند و اجزای این بحث برای مردم باز شود. متاسفانه جدیدا هم غیر از ماکارونی، هجمه به مسایل دیگر قوت گرفته است.
تاثیر خبر ماکارونی مرگبار بر صادرات
دبیر فدارسیون صنایع غذایی درباره ریزش فروش ماکارونی در بازار توضیح داد: آماری از میزان ریزش فروش نداریم و هنوز کاملا مشخص نیست. ولی در هر صورت این خبرها روی ذهن مردم تاثیرات منفی میگذارد. این سری، هجمه علیه ماکارونی خیلی قوی بوده است. هر از گاهی خبرهایی در حوزه صنایع غذایی به خصوص درباره لبنیات، روغن، سوسیس و کالباس وجود داشت که خیلی گذرا بود اما این بار خیلی روی قضیه ماکارونی کار میکنند.
وی یادآور شد: هرچه بیشتر تبلیغات سوء انجام دهند، اثر منفیاش متوجه مردم میشود. ماکارونی جزء اقلامی است که قشر متوسط و متوسط رو به پایین بیشتر از آن استفاه میکند. بچهها به این محصول خیلی علاقمند هستند. ماکارونی از اقلامی است که در صادرات خوب عمل میکند. این هجمهها، حساب شده است و سیستمی پشت قضیه است که به تولیدات داخلی آسیب برساند. این اخبار شاید روی صادرات هم اثر بگذارد.
نقاشی با دعوت از افراد برای شرکت در میزگردی مرتبط با سلامت ماکارونی تولید ایران، گفت: کسانی که هجمه وارد میکنند، چرخه تولید ماکارونی را نمیشناسند که در چه وضعیتی تولید میشود. اگر ماکارونی مشکل دارد، قطعا نان و محصولات آردی دیگر هم مشکل دارند. کسانی که هجمه را آغاز میکنند، دقیقا میدانند از چه نکاتی استفاده کنند که مردم را بترسانند.