جنرال موتورز بیش از ۵ میلیارد دلار از ارزش کسبوکار خود در چین را کاهش میدهد
فولکسواگن نیز که در سال ۲۰۲۲ عنوان پرفروشترین برند چین را به BYD واگذار کرد، در تلاش است تا با همکاری نزدیکتر با شرکای چینی مانند Xpeng Motor و SAIC، جایگاه خود را بازپس گیرد.
تریبون اقتصاد به نقل از گاردین- جنرال موتورز به سهامداران خود اعلام کرد که ارزش کسبوکار خود در چین را بیش از ۵ میلیارد دلار کاهش خواهد داد. این کاهش ارزش، بخشی از اقدامات بازسازی این شرکت در بزرگترین بازار خودروی جهان است که با زیان حدود ۳۵۰ میلیون دلاری در سهماهه اول تا سوم سال جاری همراه بوده است.
دلایل کاهش ارزش
هیئت مدیره جنرال موتورز در گزارشی اعلام کرد که این کاهش غیرنقدی به دلیل "پیشبینی جدید کسبوکار و اقدامات بازسازی مرتبط" در همکاری مشترک این شرکت انجام میشود.
مری بارا، مدیرعامل GM، اعلام کرده است که عملیات این شرکت در چین تحت تغییرات اساسی قرار دارد. وی در ماه اکتبر به سرمایهگذاران گفت که انتظار دارد این اقدامات تا پایان سال منجر به کاهش قابل توجه موجودی نمایندگیها و بهبود نسبی در فروش و سهم بازار شود.
جنرال موتورز تخمین میزند که هزینههای بازسازی بین ۲.۶ تا ۲.۹ میلیارد دلار باشد و ارزش سرمایهگذاری مشترک با SAIC Motors را نیز ۲.۷ میلیارد دلار کاهش دهد.
چالشهای بازار چین
جنرال موتورز در اواخر دهه ۱۹۹۰ وارد بازار چین شد و در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار فروش بیشتری نسبت به بازار آمریکا در چین داشت. اوج فروش این شرکت در سال ۲۰۱۸ با فروش ۲ میلیون خودرو در چین رقم خورد.
اما طی سالهای اخیر، رقابت با خودروسازان داخلی به شدت افزایش یافته است. SAIC-GM، شریک جنرال موتورز، در ۱۱ ماه اول سال جاری شاهد کاهش ۵۹ درصدی فروش بود و تنها ۳۷۰,۹۸۹ خودرو فروخت. در مقابل، خودروساز چینی BYD، بیش از ۱۰ برابر این رقم خودروهای جدید فروخته است.
فولکسواگن نیز که در سال ۲۰۲۲ عنوان پرفروشترین برند چین را به BYD واگذار کرد، در تلاش است تا با همکاری نزدیکتر با شرکای چینی مانند Xpeng Motor و SAIC، جایگاه خود را بازپس گیرد.
آینده جنرال موتورز در چین
برخی از تحلیلگران معتقدند که خودروسازان آمریکایی مانند جنرال موتورز و فورد باید از بازار چین خارج شوند، زیرا رقابت با تولیدکنندگان داخلی بهویژه در بخش خودروهای برقی بسیار دشوار شده است.
فورد موتور، یکی از رقبای جنرال موتورز، برنامه دارد تا حضور خود در چین را به عنوان مرکز صادرات خودرو تغییر دهد. با این حال، هنوز مشخص نیست که جنرال موتورز به تلاشهای بازسازی خود ادامه خواهد داد یا مانند برخی تحلیلگران به کاهش تدریجی حضور در بازار چین روی خواهد آورد.