سانی، کیک، اپتیما؛ سه خودرویی که قربانی شدند!
شرکتهای واردکننده خودرو بهخاطر سقف ۲۰ هزار یورویی چارهای جز دست گذاشتن روی مدلهای لوآپشن ندارند.
تریبون اقتصاد، سقف واردات خودرو برای شرکتهای واردکننده چارهای جز دست گذاشتن روی مدلهای لوآپشن نگذاشته است.
به گزارش فرارو، سقف ۴۰ هزار یورویی واردات خودرو هنوز سروشکل رسمی نگرفته و مدلهایی که الان در خیابانها میبینیم، از فیلتر ۲۰ هزار یورویی عبور کردهاند. شرکتهای واردکننده بهخاطر همین سقف ۲۰ هزار یورویی چارهای جز دست گذاشتن روی مدلهای لوآپشن ندارند.
نیسان سانی وارداتی حتی از داشتن شیشهبالابر برقی محروم است و شرکت واردکننده نیسان کیک، بالابر برقی شیشه را بهعنوان یکی از امکانات رفاهی در فهرست آپشنها گذاشته. کیا K۵ که نسل پنجم اپتیما در ایران است، برخلاف مدلهای نسل چهارم بدون سانروف و صفحهکیلومتر دیجیتال به کشور آمده و همین معظل بهشکلهای مختلف در سایر خودروهای وارداتی بهچشم میخورد.
نیسان سانی جزو عجایب واردات خودرو در این برهه بهحساب میآید. طراحی خودرو و فضای داخل اتاق، بیانگر سبک و سیاق طراحیهای دو دهه قبل است و بههمین خاطر آن را خودرویی از ردهخارج معرفی میکنند. تولید نیسان سانی که به ایران آمده، سال ۲۰۱۹ در همه جای دنیا متوقف شد و باوجود عرضه نسل چهارم این خودرو، شرکت واردکننده به همان مدلهای نسل سوم قناعت کرده است.
نیسان سانی وارداتی سوای این مدل اتهامها، بدون آپشنهای پیشپاافتادهای پا به ایران گذاشته است. شیشهبالابر برقی عقب فقط یکی از آپشنهای سادهای است که نیسان سانی وارداتی از آن محروم است.
آپشنی که از اواخر دهه ۹۰ حتی در ارزانترین خودروهای داخلی هم بهچشم میخورد، اما در نیسان سانی وارداتی وجود ندارد و علاوه بر آن خبری از صندلی برقی راننده، کروز کنترل، تهویه اتومات یا حتی ترمز دیسکی عقب نیست.
نیسان سانی وارداتی توسط شرکت واردکننده با قیمتی نزدیک یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون راهی بازار شد و آنجا فروشندهها، برای آن تا مرز دو میلیارد قیمت گذاشتهاند. از این حیث نیسان سانی وارداتی رقیبی برای فونیکس آریزو ۶ و کیامسی j۷ بهشمار میرود که البته در بخش امکانات رفاهی جلو آنها حرفی برای گفتن ندارد.
نیسان کیک، دومین محصول وارداتی نیسان در این مقطع لقب گرفته است. قیمت نیسان کیک وارداتی در محدوده خودروهای ۲۰ هزار دلاری قرار میگیرد. بااحتساب نرخ روز ارز نیسان کیک وارداتی نباید بیشتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ارزش داشته باشد، اما محصولی که گفته میشود از مکزیک به ایران آمده، تابستان امسال با قیمت دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان روانه سامانه یکپارچه شد.
نیسان کیک وارداتی که از موتور ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی کمک میگیرد، بهاین ترتیب تقریبا ۴۰ درصد بیشتر از چیزی که واقعا میارزد، در ایران فروخته میشود و از حیث فنی هم شاسیبلند دندانگیری نیست.
نیسان کیک وارداتی در بخش فنی میتواند ۱۲۲ اسببخار قدرت و ۱۴۳ نیوتنمتر گشتاور خروجی آزاد کند که برای خودرویی با بیش از هزار و ۱۰۰ کیلو اعداد فوقالعادهای بهحساب نمیآیند. احتمالا بههمین خاطر برای تبدیل سرعت نیسان کیک وارداتی از صفر به ۱۰۰ کیلومتربرساعت باید حدود ۱۱ ثانیه منتظر ماند.
نیسان کیک وارداتی علاوهبر ضعف فنی، در بخش امکانات رفاهی هم ناامیدکننده ظاهر میشود. خود شرکت واردکننده بعد انتقادهای مطرح شده به نیسان سانی، بالابر برقی شیشه عقب را جزو آپشنهای نیسان کیک حساب کرده و آن را در کاتالوگ رسمی خودرو قید کرده.
کیا k۵ نسل جدیدی از کیا اپتیمای معروف معرفی میشود. از حیث ابعاد، کمی بزرگتر از کیا اپتیماست، اما از آنطرف ارتفاع خودرو حدود ۲۰ سانتیمتر کم شده است. نسخهای که از کیا K۵ به ایران آمده، پنجمین نسل از مدلهای این خانواده تلقی میشود، اما جالب است بدانید در بخش امکانات رفاهی حتی از نسل چهارم پایینتر قرار میگیرد.
کیا K۵ که تا ابتدای تابستان امسال توسط شرکت واردکننده معادل دو میلیارد و ۵۹۸ میلیون به مردم فروخته میشد، الان در بازار آزاد بهطور متوسط سه میلیارد و ۹۵۰ میلیون دست به دست میشود. اما همین خودرو چهار میلیاردی از داشتن صفحه کیلومتر دیجیتال و سانروف محروم است.
رادارهای ایمنی، نظیم برقی صندلی و استارتر دکمهای نیز در نسخه کیا K۵ با موتور دو لیتر وجود ندارد و اوضاع در نسخه ۱.۵ لیتر توربویی که از کیا K۵ به ایران آمده، تا حدودی بهتر است. هر چند در همین نسخه هم جای خالی آپشنهایی ازجمله سردکن و گرمکن صندلی مشهود است.