کد مطلب: ۸۸۱۷
لینک کوتاه کپی شد

20 خودرو که می‌توان به جای «ری‌را» خرید

نمایش نخست اولین کراس‌اوور ایرانی در بازار آزاد با قیمت غیرمنطقی دو تا 2.5 میلیارد تومان روی صحنه رفت

تریبون اقتصاد - ری‌را از روز یکشنبه 25 آذر 1403، به اولین سری خریداران تحویل داده شد و بلافاصله شاهد انتشار آگهی‌های فروش ری را در بازار آزاد بودیم.

به گزارش تریبون اقتصاد؛ قیمت ری‌را در بازار آزاد بین دو تا 2.5 میلیارد تومان است و به همین دلیل شانس کمی برای معامله دارد. چرا که با توجه به قیمت تمام شده حدود 1.2  میلیاردی خرید ری‌را از کارخانه و مشخصات فنی این کراس‌اوور همین حالا کلی گزینه بهتر پیش روی خریداران است. بالاخره ری‌را ماشین تازه‌واردی است و اگرچه فرصت دارد توانایی‌هایش را در مرحله عمل ثابت کند اما اعتماد کردن به آن هنوز کار سختی به حساب می‌آید. دست‌کم n خودرو در بازار آزاد و نمایندگی‌های فروش سراغ داریم که می‌توان جای ری‌را خرید.

مشخصات فنی ری‌را

ری‌را به موتور 1.6 لیتری توربو مجهز است که 160 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. موتور ری‌را چهار سیلندر دارد و با تکنولوژی 16 سوپاپ ساخته شده است. انتقال قدرت در ری‌را برعهده گیربکس شش‌سرعته ساخت چین گذاشته‌اند و کلی امکانات رفاهی، از جمله دوربین 360 درجه، سیستم تهویه اتوماتیک و... دارد.

ری‌را صندلی تمام برقی راننده دارد و گزینه‌های زیادی برای تنظیم زاویه و سرنشین جلو در اختیار راننده می‌گذارد. ری‌را به چهار کیسه هوا شامل راننده و سرنشین و دو کیسه جانبی جلو مجهز است. برایش سیستم‌ کنترل پایداری و کشش، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کنترل سرعت در سرازیری، ترمز پارک برقی، رادار نقطه کور، اتوهلد طراحی کرده‌اند.

ری‌را سنسور پارک جلو و عقب، سنسور نور و باران، دوربین عقب و دوربین 360 درجه، شارژر وایرلس، صندلی‌ برقی جلو به همراه گرمکن، سیستم تهویه اتوماتیک، سانروف، رینگ‌ 18 اینچی، چرخش چراغ‌ها در پیچ، صندوق برقی، سیستم صوتی به همراه 9 بلندگو و نمایشگر لمسی، کلاستر دیجیتالی و نورپردازی کابین، تعویض دنده پشت فرمان و سنسور باز کردن درب صندوق عقب با نزدیک کردن پا به زیر خودرو هم دارد.

ریرا در سیکل ترکیبی، بابت هر 100 کیلومتر رانندگی 7.4 لیتر سوخت مصرف می‌کند و شتاب صفر تا 100 کیلومتر آن به 10.4 ثانیه می‌رسد. مصرف ری‌را در داخل شهر به 9.6 لیتر در هر 100 کیلوکتر افزایش پیدا می‌کند. ری‌را با باکی به ظرفیت 50 لیتر عرضه شده است، بنابراین هر مرتبه پر کردن باک ری‌را با بنزین سهمیه‌ای 75 هزار تومان و با بنزین آزاد، 150 هزار تومان هزینه برمی‌دارد.

قیمت ری‌را برای کسانی که موفق شده‌اند در ثبت‌نام ایران‌خودرو صاحب این ماشین شوند به یک میلیارد و 130 میلیون تومان می‌رسد. گروهی از آنها به محض تحویل خودرو، برای فروش ری‌را در فضای مجازی و سایت‌های آگهی آنلاین اقدام کرده‌اند. قیمت ری‌را در این آگهی‌ها بین دو تا 2.5 میلیارد تومان است.

رقبای ری‌را در باز آزاد

مشخصات فنی ری‌را نشان می‌دهد روی کاغذ با چه خودرویی روبرو هستیم اما اگر تنها کمی با بازار خودرو آشنا باشید، متوجه می‌شوید خرید ری‌را با قیمت دو تا 2.5 میلیارد تومان از بازار آزاد منطقی نیست. اکستریم LX با موتور 1.6 لیتری توربو جزو اولین گزینه‌های خرید است.

بستیون T77  را هم می‌شود جزو گزینه‌ها قرار داد. با بدوجه دو تا 2.5 میلیارد تومان حتی می‌شود در بازار آزاد، تویوتا کرولا مدل 2022 خرید. تویوتا لوین 1.2 لیتری، حدود 80 میلیون گران‌تر است و فروش کیا سونت در بازار آزاد، با قیمت دو میلیارد و 800 میلیون تومان انجام می‌شود.

جتا VS5 و جتا VS7، با توجه به قیمتشان امکان جایگزینی با ری‌را را دارند. جیلی آزکارا هیبرید با موتور 1.5 لیتر مجهز به توربو گزینه بدی نیست و فعل‌و‌انفعالات بازار نشان می‌دهد مرم به چانگان CS 55 پلاس هم روی خوش نشان داده‌اند. قیمت دیگنیتی پرایم و پرستیژ مدل 1403 در بازار آزاد، کمتر از عددی است که تحویل‌گیرندگان سری اول ری‌را برای فروش ماشینشان در نظر گرفته‌‌اند.

قیمت لاماری هنوز تا دو میلیارد تومان فاصله دارد ولی لابد می‌دانید در بازار حسابی تحویلش می‌گیرند. از این طرف فونیکس FX پریمیوم و تیگو 7 پرو پریمیوم هم شهرت زیادی دارند و دقیقا در همین بازه قیمت به فروش می‌رسند.

هایما S8 طرفداران زیاد دارد و بین خودروهای وارداتی می‌توان به هیوندای اکسنت، حتی با اینکه در کلاسی متفاوت به رقابت می‌پردازد، شانس داد. قیمت میتسوبیشی اوتلندر تک‌ دیفرانسیل از دو میلیارد و 700 میلیون تومان تجاوز نمی‌کند. هوندا سیتی با اینکه سدان است و با ری‌را در یک قاب نمی‌گنجد اما بالاخره ماشین ژاپنی خوبی است.

لاماری ایما HEV، با قیمت دو تا 2.5 میلیارد تومان در بازار آزاد خودرو حضور دارد. بین خودروهای وارداتی جدید می‌توان روی اشکودا اکتاویا پرو و اشکودا کاروک دست گذاشت. اشکودا کاروک، کراس‌اووری کوچک است و تقریبا در سطح ری‌را مبارزه می‌کند.

اسکای‌ول ET5، به عنوان خودرویی الکتریکی، گزینه‌ای وسوسه‌کننده است و به شکل نقدی دو میلیارد و 238 میلیون تومان در نمایندگی‌ها فروخته می‌شود. تحویلش سریع و به موقع است و شرایط اقساطی هم دارد. مثلا می‌توانید حدود یک میلیارد بدهید و باقی پول را در عرض 12 ماه یا 18 ماه تسویه کنید. بایک X55 گزینه دیگری است که اسمش وسط می آید. قیمت آن با ری‌را در کارخانه برابری می‌کند.

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین