کد مطلب: ۹۵۴

در هفتمین نشست تخصصی اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مطرح شد

مدیرعامل افق کوروش: ۸۵ درصد مردم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید نمی‌کنند

تریبون اقتصاد- مدیرعامل افق کوروش گفت: با وجودی که عمر بعضی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثل سپه به هفتاد سال می‌رسد، ولی صنعت خرده فروشی زنجیره‌ای در ایران حدود ۱۰ سال است که به صورت جدی شروع به کار کرده است.

به گزارش تریبون اقتصاد، وی افزود: اگر میانگین صنعت خرده فروشی زنجیره‌ای ایران را با لیدر‌های این صنعت در دنیا مقایسه کنیم؛ متوجه فاصله زیاد ما با جهان خواهیم شد. در ایران هنوز فرصت زیادی برای ایجاد زیرساخت‌ها وجود نداشته است و هنوز در میانگین فروشگاه‌های زنجیره ای، بیزینس مدل‌های بالغی در کشور نداریم.

دکتر صبوری افزود: این نشست ارزشمند است چرا که در انتهای این نشست به دانش فعالان این صنعت در حوزه‌های مختلف افزوده خواهد شد.

عضو هیأت مدیره اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور گفت: گرچه فعالان حاضر در رویداد، دغدغه‌های فردی و تیمی اقتصادی کسب و کار‌های خود را دارند، اما دغدغه بزرگتر در این جمع، دغدغه صنعت خرده فروشی است. آینده این صنعت روی تمام بیزینس‌های ما اثر خواهد گذاشت و حتی دغدغه بزرگتر ما دغدغه رفاه ملی است. یک فعال اقتصادی در سطح کسب و کار خودش، در سطح صنعت خودش و در سطح ملی می‌تواند دغدغه داشته باشد.

وی ادامه داد: در حوزه فروشگاه‌های زنجیره ای، توسعه این فروشگاه‌ها هر سه دغدغه را پوشش خواهد داد. در حالی که صنعت زنجیره‌ای کشور ۱۵ درصد از بازار کشور را به خود اختصاص داده است؛ اگر این درصد به ۲۵ درصد افزایش یابد، مستقیما صنعت ریتیل گسترش پیدا کرده و این اقدام به گسترش رفاه ملی کمک خواهد کرد. 

مدیرعامل افق کوروش گفت: با وجود همه تهمت‌ها و توهماتی که وجود دارد؛ گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای با کاهش هزینه‌ها و ارائه قیمت‌های بهتر و ارائه خدمات در سطح بالاتر و شفافیت بیشتر، به رفاه ملی کمک خواهد کرد. 

وی افزود: گسترش سهم ۱۵ درصدی فروشگاه‌های زنجیره ای، بازی با جمع صفر نیست. در صنعتی مثل لبنیات اگر شرکتی سهمش در بازار را ۲ برابر کند مسلما سهم شرکت‌های دیگر را گرفته است، اما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ما با نقطه‌ای که توسعه یک شرکت، سهم شرکت دیگر را بگیرد فاصله داریم. هنوز یک اقیانوس آبی ۸۵ درصدی وجود دارد و توسعه شرکت‌ها در این حوزه، سهم خواهی از دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیست.

دکتر صبوری گفت: به عنوان یک فروشگاه زنجیره‌ای وقتی وارد یه شهرستان می‌شوید؛ بررسی چند ساله ما نشان می‌دهد که افزایش تعداد فروشگاه‌ها باعث رونق و رشد فروشگاه‌های قبلی شده است؛ چون به شناخته‌تر شدن آن برند کمک می‌کند. حتی حضور برند‌های دیگر در این صنعت نیز به رشد برند‌های حاضر کمک می‌کند.

وی گفت: اگر بخواهیم بدانیم چرا آن سهم ۸۵ درصدی در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیست باید بگوییم، چون تقاضا برای آن وجود ندارد و عادت خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود ندارد. در این شرایط هر عاملی که کمک کند سهم خرید مردم افزایش پیدا کند به کل صنعت کمک خواهد کرد. عمده‌ترین ضعف ما در حال حاضر عدم اعتماد مشتریان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

مدیر عامل افق کوروش گفت: اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف بیشتری می‌دهند به این علت است که مکانیز‌های ما این اجازه را می‌دهد. این کلاه گذاشتن سر مردم نیست. مطالب در مورد فروشگاه‌های زنجیره‌ای با سرعت زیادی وایرال می‌شود. علت این است که زمینه برای این موارد وجود دارد. این شک در ذهن مردم وجود دارد که چرا این میزان تخفیف وجود دارد. معلوم است، چون تمام واسطه‌ها حذف می‌شوند و تأمین کننده مستقیم با فروشگاه در ارتباط است. ما باید اعتماد مردم به این صنعت را ارتقا بدهیم.

در ادامه این رویداد، دکتر فرزاد مقدم، استاد دانشگاه در مورد برندینگ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به سخنرانی پرداخت و دکتر سید جواد موسوی، مدیرعامل گروه مشاوران توسعه آوید درباره وضعیت فعلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران و مقایسه آن با این صنعت در کشور‌های دیگر سخنرانی کرد.

در ادامه مدیران شرکت‌ها و فعالان صنعت زنجیره‌ای کشور در پنل‌هایی به انتقال تجربه پرداختند.

این رویداد به همت اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای برگزار شد.

photo_2024-08-20_10-26-20

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین