آسانترین راه برای رسیدن به میلیونها مشتری کدام است؟
راهنمای سریع افزایش فروش و جذب مشتری در اینترنت
فروش به شیوه Marketplace دردسرهای خاص خودش را دارد؛ از همه مهمتر اینکه میزان کمیسیون الزاماً عادلانه تعیین نمیشود
تریبون اقتصاد – چطور میتوانید کسبوکار کوچک خودتان را گسترش بدهید؟ چطور میتوانید یک مغازه، تولیدی یا کارگاه متوسط را در ویترینی بزرگ به نمایش بگذارید؟ اگر مشتریان شما بهجای آدمهای گذری در یک پاساژ، کاربران پرتعداد اینترنت باشند بدتان میآید؟
آخرین آمارها از حضور 50 میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام حکایت دارد. این تازه در شرایطی است که فیلترینگ اینستاگرام محدودیتهای متعددی را به وجود میآورد. تلگرام و گروههای تلگرامی روش دیگری برای پیدا کردن مشتری است. به کمک سایت و پلتفرمهای اینترنتی هم میتوان راهی برای فروش بیشتر کالا پیدا کرد اما همه آنها وقتگیر هستند و هزینه زیادی طلب میکنند. برای همین خیلیها سراغ مدل Marketplace میروند چون کمک میکند حداقل نصف راه را میانبر بزنند.
مسابقه فروش در اینستاگرام
آمریکا پرجمعیتترین کشور دنیا در اینستاگرام است. بعد از آنها برزیل و هند و اندونزی و ترکیه و روسیه قرار گرفتهاند. تا قبل از فیلترینگ، ایران بالاتر از ژاپن و انگلستان و مکزیک در رتبه هفتم ایستاده بود. حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور در اینستاگرام عضو بودند. آمارهای تأییدنشده از حفظ و حتی گسترش این سهم خبر میدهند.
یکتانت در آخرین گزارش خود شمار کاربران ایرانی اینستاگرام را 50 میلیون نفر عنوان کرده است. شما باشید حاضرید این ویترین بزرگ و پرشکوه را مفتومسلم از دست بدهید؟ دسترسی آسان (نسبتاً آسان) به اینستاگرام از دلایل اصلی رونق کسبوکار در این شبکه اجتماعی است. یک گوشی هوشمند، اشتراک اینترنت و این اواخر چیزی که فیلترینگ را دور بزند، کافی است تا مردم در هر لحظه و هر مکان به اینستاگرام متصل شوند. نیمی از کاربران این شبکه اجتماعی بین ۱۸ تا ۲۹ سال سن دارند و میزان تعامل کاربران در آن ۱۵ برابر فیسبوک است. امکاناتی هم که خود اینستاگرام در اختیار کسبوکارها میگذارد فوقالعاده است. اگر صفحهتان را با عنوان بیزینس ثبت کرده باشید، کاربران میتوانند با یک کلیک ساده به سایت شما منتقل شوند یا از همان جا مراحل ثبت سفارش و خرید را دنبال کنند.
معایب: اینستاگرام ایرانی واقعاً شلخته است. خیلی از پیجها بدون رعایت اصول اخلاقی اولین قدم گسترش فعالیت خود را خرید فالوور فیک میدانند. کاربران در این شبکه اجتماعی به شکل عمومی حاضر نیستند محصولاتی گرانقیمت بخرند و بیشتر دنبال وسایل تزیینی و لباس هستند و در نهایت اگر نتوانید آنها را به سایت خودتان منتقل کنید، مجبور میشوید ثبت سفارش را در دایرکت و به شکل دستی انجام دهید. طبیعی است سروسامان دادن به این سفارشها و رعایت نظم و ترتیب در ارسالشان زمانبر خواهد بود. درصورتیکه کارتان بگیرد مشکلات ارسال به همان اندازه بیشتر میشود.
ساخت صفحه و فروشگاه در تلگرام
اعداد و ارقامی که از تعداد کسبوکارهای فعال در تلگرام منتشر میشود شگفتانگیز است. قبل از فیلترینگ میگفتند حدود ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در این شبکه اجتماعی موبایلی برای ایرانیها وجود دارد. متأسفانه آمار و ارقام پس از فیلترینگ تلگرام خیلی واضح و سرراست نیست. بااینحال اگر پای درد دل کسبوکارهای فعال در تلگرام بنشینید آنها به شما میگویند باوجود بیفایدهبودن محدودیتها بهخاطر استفاده گسترده از فیلترشکن، زخمی بزرگ بر چهره فروشندههای فعال در تلگرام نشسته است. مهمترین مسئله از نظر آنها این است که پس از فیلترشدن تلگرام بسیاری از امکانات موجود برای کسبوکارها در این شبکه اجتماعی از دسترس خارج شده است.
معایب: تلگرام هم درست مانند اینستاگرام گروه خاصی از خریداران را جذب میکند. بیشتر آنها بهسختی اعتماد میکنند و حاضر نیستند کالاهایی با رقم بالا بخرند. لینک گذاشتن در تلگرام سادهتر است و میتوان سریعتر مشتریان را به سایت فروش هدایت کرد. بااینحال نظمدادن به سفارشها و مدیریت آنها همچنان بهعنوان یک معضل بزرگ در کمین فروشندهها نشسته است.
همکاری با اپلیکیشنها و پلتفرم اینترنتی
قدم اول برای اپلیکیشنهای موبایلی با تبلیغ فروش کالاهای دستدوم برداشته شد. حتی روی بیلبوردها کاربران به فروش کالاهای دستدومی تشویق میشوند که دیگر از آنها استفاده چندانی نمیکنند. بااینحال اگر یکی از آنها را باز کنید با حجم زیادی از فروشندهها روبرو میشوید که کالای نو خود را عرضه میکنند. کارشان هم ساده است؛ تنها باید یک عکس بهدردبخور و مهیج بگیرند. اطلاعات کاملی درباره آن بدهند و بعد منتظر بمانند تا تماسها و پیامکها شروع شوند. دسترسی ساده به موبایل و اینترنت همراه کمک زیادی به فروش کالاها در اپلیکیشنهای موبایل کرده است.
معایب: خیمه سنگین کلاهبرداران روی اپلیکیشنهای ضربه بدی به اعتبار آنها وارد کرد به شکلی که مراجع قضایی آنها را وادار کردهاند مراحل احراز هویت مشتری را جدی بگیرند. حتی بااینوجود هنوز در صفحه حوادث روزنامهها اخباری دررابطهبا وقوع کلاهبرداری در این اپلیکیشنها میخوانیم و اگر سری به پلیس فتا بزنید آنجا با تعداد زیادی مالباخته روبرو میشوید. پلیس در نهایت بهخاطر همین مسائل تصمیم گرفته گردانندگان اپلیکیشن موبایلی، از کاربران اسناد هویتی و شناساییشان بخواهند. حتی اگر از این مراحل بهسلامت بگذرید باز هم کاربران اپلیکیشنهای موبایل شما را زیاد جدی نمیگیرند و چون مجبورند سفارششان را به شکل تلفنی نهایی کنند مدام برایتان دردسر تازه میتراشند. باید همیشه دستتان رو به آسمان بالا باشد تا کالا را بهموقع تحویل بگیرند و سر تسویهحساب بازی در نیاورند.
طراحی، ساخت و اداره سایت آنلاین فروش
تا همین یکی دو سال اخیر کلی کلاس و دوره حضوری و آنلاین برگزار میشد تا به فروشندهها و صاحبان کسبوکارهای آنلاین بگویند داشتن یک سایت فروش آنلاین میتواند چه تحول بزرگی در کسبوکارشان ایجاد کند. آنچه در این کلاسها روی آن تأکید میشد، استفاده از ظرفیتهای آشکار و پنهان فضای مجازی است؛ مثلاً میگفتند با این کار فروشگاهتان ابعادی به بزرگی جهان بزرگ اینترنت پیدا میکند و... بندههای خدا راست هم میگفتند اما...
معایب: راهاندازی یک سایت اینترنتی و مدیریت درست آن احتمالاً میتواند به کسبوکار شما رونق بدهد اما قطعاً بیشتر از این کار جیب صاحبان شرکتهای طراحی و فروش سایت را پرکرده است. آنها یک قالب میسازند بعد شروع میکنند به انجام بازاریابی. بعد با استفاده از شگردهای خاص و چربزبانی همان سایت را به تعداد زیادی مشتری میفروشند. تنها کمی بعد صاحب کسبوکار متوجه میشود با یک سایت که شباهت زیادی به قالب فروشگاههای مشهور اینترنتی مثل دیجیکالا دارد تنها مانده است. ازیکطرف کلی پول برای خرید آن پرداخت کرده و از طرف دیگر باید برای بهروزرسانی و تولید محتوای مرتب با کالاهایش کلی پول بپردازد. پس کمکم بیخیال آن میشود.
کمکگرفتن از شیوه Marketplace
Marketplace مدل نسبتاً جدید کسبوکار است. شاید در نگاه اول اسم پیچیدهای داشته باشد اما عملکردی ساده خواهد دارد. فروشگاه آمازون بهطور گسترده آن را به کار گرفت و سایتهای ایرانی از جمله دیجیکالا و با سلام و فروشگاه اسنپ از آن کپیبرداری کردند. سایت مادر برای خودشان شهرت و اعتباری به هم زده و مشتریان فراوان دارد اما حجم و میزان سفارش در این سایتها مدام بالا و بالاتر میرود تا بهاندازهای برسد که آنها بهخاطر تأمین بهموقع کالا مجبور باشند با تعداد بیشتری فروشنده خرد کار کنند. فروشندههای همکار در این سیستم خرسند خواهند شد چون هزینههای تبلیغات و جذب مشتری قبلاً توسط سایتی مشهور و معتبر انجام شده است. آنها بهمحض امضای قرارداد همکاری، روی سایت دیجیکالا، اسنپ یا با سلام و... یک صفحه اختصاصی خواهند داشت و اگر خریداری دنبال محصولی بگردد، سایتی که به روش Marketplace عمل میکند محصول آنها را هم پیشنهاد میدهد. حالا با بررسی قیمت، سنجش میزان خوشقولی در زمان تحویل و امتیاز رضایت مشتریان، میتوانند خودشان را در معرض دید بگذارند و بیشتر دیده شوند.
معایب: فروش به شیوه Marketplace دردسرهای خاص خودش را دارد. اولاً باید با چنگودندان بجنگید تا از رقابت برنده بیرون بیاید. امتیاز کاربران در آینده کسبوکار شما بهشدت تأثیرگذار است. فروش به شیوه Marketplace مستلزم پرداخت هزینه و کارمزد به سایت میزبان خواهد بود و باید آمادگی داشته باشید چون میزان کمیسیون الزاماً عادلانه تعیین نمیشود.