کد مطلب: ۱۶۱۲

شش نکته درباره مجید عشقی و وام میلیاردی مدیران بورس

مجید عشقی 21 مهرماه 1400، در اوایل دولت سیدابراهیم رئیسی به ریاست بورس رسید. در دوران ۳۵ ماهه مدیریت مجید عشقی، ۲۲ نفر از دانش‌آموختگان امام صادق و دانشگاه آزاد، به جمع ۳۱ نفره اعضای سازمان بورس راه پیدا کردند

تریبون اقتصاد – مجید عشقی و چهار عضو هیئت مدیره بورس به خاطر دریافت 10.5 میلیارد تومن وام با دوره بازپرداخت 10 ساله و کارمزد چهار درصد مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. سازمان بازرسی و وزیر اقتصاد دنبال ماجرا را می‌گیرند تا مشخص شود آیا تخلفی صورت گرفته است یا نه؟

میزان وام پرداختی به مجید عشقی و مدیران بورس

مجید عشقی، دو میلیاد و ۷۲۶ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۲۸۴ تومان وام از محل منابع داخلی سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده است. وام چهار عضو دیگر، حدودا ۱.۹ میلیارد تومان است. هر پنج نفر ۱۰ سال، معادل ۱۲۰ ماه برای بازپرداخت وام فرصت دارند.

وام مجید عشقی و چهار عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، با کارمزد چهار درصد پرداخت می‌شود. مجید عشقی برای پس دادن ۲.۷ میلیارد تومان تسهیلات دریافتی، ۱۰ سال زمان دارد و باید ماهیانه ۲۷ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۱۰۴ تومان قسط بدهد. در پایان سال دهم مجید عشقی جای ۲.۷ میلیارد تومان، ۳.۳ میلیارد تومان پس می‌دهد که ۵۸۶ میلیون آن سود است.

قسط وام دیگر اعضای هیات مدیره بورس از ماهی ۱۹ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان تجاوز نمی‌کند. این نفرات ۱.۹ میلیارد تومان وام گرفته‌اند و بعد ۱۰ سال، دو میلیارد و ۳۸۷ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان پس می‌دهند که ۴۲۲ میلیون و ۴۴۰ هزار تومانش سود است.

مجید عشقی کیست و چطور مدیرعامل بورس شد

مجید عشقی متولد ۱۳۵۸ و دانش‌آموخته رشته مدیریت دانشگاه امام صادق است. مجید عشقی مدرک دکترای مالی را از دانشگاه پیام نور گرفته و قبل انتخاب به‌عنوان مدیرعامل، مشاور ارشد مدیرعامل در بورس کالای ایران بود. او ۲۰ سال در بورس فعالیت داشته و در شرکت‌های تامین سرمایه لوتوس پارسیان و سرمایه‌گذاری نور دنا عضو هیأت مدیره بود.

مجید عشقی، همچنین در کارگزاری تدبیرگران فردا، سرمایه گذاری پویا، گروه توسعه سیستم سانای شرق، سرمایه گذاری تدبیر ارزش، توسعه اقتصاد بین الملل آینده، سرمایه گذاری مهرگان سرمایه پارس، صندوق سرمایه گذاری مشترک پیروزان، سامان تجارت تدبیر ایرانیان، گروه توسعه اقتصاد، کارآفرینان دامون، کارگزاری بانک پاسارگاد عضو هیات مدیره بوده است.

مجید عشقی سیزدهمین رئیس بورس است و در ابتدای قبول مسئولیت به مسئولان دولتی و خصوصی و فعالان بازار سرمایه دستور داد از هرگونه ارسال گل، درج آگهی و ارسال پیام تبریک خودداری کنند. ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ که بعضی‌ها آن را روز سیاه بورس می‌دانند در دوره مسئولیت مجید عشقی رخ داد. در دوران ۳۵ ماهه مدیریت مجید عشقی، ۲۲ نفر از دانش‌آموختگان امام صادق و دانشگاه آزاد، به جمع ۳۱ نفره اعضای سازمان بورس راه پیدا کردند.

نگاهی به دوران مدیریت مجید عشقی در بورس

مجید عشقی 21 مهرماه 1400، توسط سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیدابراهیم رئیسی به ریاست بورس رسید و تا الان نزدیک سه سال سکان هدایت بورس را در اختیار داشته است. مجید عشقی از این نظر با فریدون مهدوی و فضل‌الله مهرپور اولین و دومین مدیران تاریخ بورس ایران در 40 و اوایل دهه 50 برابری می‌کند. طولانی‌ترین دوره مدیریت بوس به اله‌وردی رجایی سلماسی تعلق دارد که از سال 1359 تا 1376 به مدت 17 سال مدیریت بورس را در اختیار داشت.

علی صالح‌آبادی با 9 سال دومین دوره طولانی مدیریت بورس را به نام خود سند زده است. علی صالح‌آبادی از 1384 تا 1393 در این مسند قرار داشت و بعدها در ابتدای دوره ریاست‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی، مدتی به ریاست بانک مرکزی انتخاب شد.

توجیه مجید عشقی برای پرداخت وام به مدیران بورس

مجید عشقی در اولین واکنش به جنجال پرداخت وام میلیاردی به مدیران بورس گفته اینکه گفته می‌شود هیات مدیره وام را برای خودشان تصویب و پرداخت کرده، یک دروغ بزرگ است و پرداخت وام طبق ماده ۴ قانون اوراق بهادار انجام شده است. مجید عشقی در توجیه مصوبه شورای عالی بورس که با ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل می‌شود و وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، رئیس اتاق تعاون ایران، دادستان کل کشور و خود رئیس سازمان بورس در آن حضور دارند، گفته مدیران و کارکنان سازمان بورس، به خاطر شرایط خاص این نهاد، با محدودیت‌های متعددی مواجه هستند و به منظور حفظ منابع انسانی پرداخت چنین تسهیلاتی لازم است  و تاکید کرده به‌دلیل وجود تعارضات منافع، وام از محل منابع خود سازمان پرداخت شده نه از منابع بانکی. ضمن اینکه مدارک و مستندات لازم برای بررسی به دستگاه‌های نظارتی ارایه شده تا ابهامی در پرداخت وام‌ها وجود نداشته باشد.

اولین واکنش‌های رسمی به وام میلیاردی مدیران بورس

هادی محمدپور، عضو جدید شورای عالی بورس و نماینده مجلس از جمله چهره‌هایی است که به ماجرای وام میلیاردی مدیران بورس واکنش نشان داده. به گفته او سه‌شنبه هفته آینده اولین جلسه شورای عالی بورس، با حضور وزیر اقتصاد برگزار می‌شود و یکی از موضوعات مهم جلسه روز سه شنبه شورای عالی بورس، بررسی اعطای وام میلیاردی به مدیران بورسی است. باید آیین نامه مورد بررسی قرار بگیرد اگر در آیین نامه دیده شده باشد که اعضای هیات مدیره می‌توانند به این وام‌های میلیاردی دسترسی داشته باشند، این اقدام تخلف نیست اما اگر تخلف هم نباشد، در شرایطی که دولت به پایان رسیده و در دوره جابجایی دولت‌ها قرار دارند و ناظران جدید بورس در شورای عالی حضور پیدا نکرده‌اند بدسلیقگی است. از این خلا و فاصله دو دولت استفاده شده است و در این شرایط رییس سازمان بورس و اعضای هیات مدیره حتی اگر این وام قانونی بوده نباید از آن استفاده می‌کردند. تنها وام‌های تبصره ۱۸ و وام‌های اشتغالزایی مشمول سود چهار درصدی می‌شوند. اگر رییس سازمان بورس و اعضای هیات مدیره سابقه بیمه داشتند و حقوق‌بگیر دولت بوده‌اند، این وام با سود ۴ درصد دیگر شامل وام اشتغالزایی نیست و قطعا تخلف است مگر اینکه این وام را برای موردی اشتغالزایی دریافت کرده‌ باشند.

شایعه بازداشت مجید عشقی در جزیره قشم

دستگیری مجید عشقی، شایعه‌ای است در واکنش به رسانه‌ای شدن نامه سازمان بازرسی. نامه را برای عبدالناصر همتی، وزیر جدید اقتصاد ارسال کرده‌اند و در آن به پرداخت وام مدیران بورس اشاره شده. تعطیلات آخر هفته باعث شد فضا برای شایعه و آب و تاب دادن به آن مهیا باشد. حتی گفتند دستگیری مجید عشقی در جزیره قشم و حین تلاش برای خروج غیرقانونی مقادیری طلا اتفاق افتاده است.

دستگیری مجید عشقی به سرعت تکذیب شد. سایت قوه‌قضاییه صحت خبر را زیر سوال برد و نوشت خبر از اساس تکذیب می‌شود. همچنین مصاحبه مجید عشقی با تلویزیون دقیقا همان روز پخش شد تا کار بیخ پیدا نکند.

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین