کد مطلب: ۵۲۱۹

1001 راز سیاه درباره بلک فرایدی ایرانی

کاربری با عصبانیت نوشته در حراجی بلک فرایدی سایت مشهور، برای یک کالای پنج میلیونی، ۳۰ هزار تومان تخفیف در نظر گرفته‌اند، ولی هزینه ارسال همان کالا ۵۰ هزار تومان است

تریبون اقتصاد – بلک فرایدی 1403، اولین جمعه آذرماه است. در این روز دم‌ودستگاه‌های تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ به کار می‌افتند تا شاید مشتریان بیشتری را به سمت خود بکشانند اما بررسی کارنامه عملکرد همین پنج، شش سال اخیر، نشان می‌دهد جمعه سیاه ایرانی با نمونه اصلی تفاوت‌هایی دارد.

به گزارش تریبون اقتصاد؛ بلک فرایدی در ایران توسط فروشگاه‌های آنلاین شهرت پیدا کرده است چون آنها کمپین برگزار می‌کنند و‌ تبلیغاتشان را به اوج می‌رسانند. در نهایت هم با انتشار گزارش‌های مطول می‌نویسند چطور موفق شده‌اند رکورد بازدید از صفحات سایت‌شان را به شکلی خیره‌کننده بالا ببرند. دست‌ آخر در شرایطی که هدف بلک‌فرایدی، فروش کالا با تخفیف زیاد است آنها به طور متوسط 70 هزار تومان به مشتریان تخفیف می‌دهند. رازهای ناگفته درباره بلک فرایدی پرشمار است.

تفاوت بلک فرایدی ایرانی و خارجی

بلک فرایدی، حراجمعه، سیاجمعه یا هر اسم دیگری که رویش می‌گذارند، با نمونه خارجی از زمین تا آسمان تفاوت دارد. بلک فرایدی ساده به فرهنگ خارجی‌ها راه پیدا کرد؛ ماه نوامبر برای آنها حکم اواخر اسفند خودمان را پیدا می‌کند. دم عید است و بالاخره همه خریدهایی دارند. پس فروشگاه‌ها با تاکید زیاد روی میزان تخفیف تلاش می‌کنند مشتری‌ها را به سمت خودشان بکشانند و در کنارش انبارهای خود را خالی کنند.

بلک‌فرایدی توسط یک فروشگاه اینترنتی،‌ ایرانیزه شد هرچند اگر از کلمه کپی‌برداری استفاده کنید کسی خرده نمی‌گیرد. حالا مشکل کجاست؟ ما در اولین جمعه آذر، برعکس خارجی‌ها چشم‌انتظار هیچ عیدی نیستیم و مشکل اصلی همچنان پا برجاست؛ در بلک‌فرایدی، چه ایرانی باشد و چه خارجی، فروشنده‌ها تخفیف می‌‌دهند اما اینکه تخفیف‌ بلک فرایدی چقدر واقعی است، جای بحث دارد.

بلک فرایدی برای فروشگاه‌‌های خارجی پر از خیر و برکت است. آمارها می‌گویند فروشگاه‌هایی که در جمعه سیاه اجناسشان را با تخفیف به مشتری‌ها ارائه می‌کنند فروششان هفت برابر می‌شود. پاکستان کنار گوش خودمان است و با توجه به ذهنیتی که از آن داریم احتمالا برایتان سخت است باور کنید فروشگاه‌های این کشور در بلک فرایدی با افزایش ۱۱۵ برابری فروش روبرو می‌شوند.

بلک فرایدی در سال‌های اخیر وارد فرهنگ کشورهای خاورمیانه شده است؛ در فهرست ۵۵ کشوری که به استقبال سنت بلک فرایدی می‌روند نام کشور‌هایی مثل امارات، عربستان سعودی، مصر، ترکیه، قطر، کویت و ایران هم به چشم می‌خورد.

میانگین جهانی تخفیف در نظر گرفته شده برای روز بلک فرایدی ۵۵ درصد است و بیشترین تخفیف را فروشگاه‌های آمریکایی می‌دهند که در روز جمعه سیاه ۶۸ درصد قیمت‌ها را پایین می‌آورند. کانالا با ۶۶ درصد و انگلستان با ۶۲ درصد دیگر کشور‌هایی هستند که بیشترین تخفیف را در بلک فرایدی ارائه می‌دهند. تخفیف بلک فرایدی در ایران بر اساس چیزی که خود شرکت‌ها با افتخار در کارنامه عملکردشان گزارش می‌دهند، بهت‌آور است.

شگرد فروشگاه‌های آنلاین در حراج بلک فرایدی

بلک فرایدی ایرانی، روی تخفیف زیاد متمرکز است. حداقل در تبلیغات روی آن مانور می‌دهند اما در مرحله عمل افزایش فروش و بالا بردن بازدید سایت را هدف می‌گیرند. خالی‌کردن انبارها و خلاصی از شر هزینه‌های کمرشکن انبارداری، یکی دیگر از اهداف پشت پرده فروشگاه‌ها از شرکت در حراج بلک فرایدی است.

بلک فرایدی ایرانی کمک می‌کند معیار Time Spent on Site فروشگاه‌هایی مثل دیجی‌کالا و بانی‌مد بالا برود. مردم عادی خیلی با این واژه آشنا نیستند و اگر بخواهیم به زبان ساده موضوع را توضیح دهیم باید بگوییم هدف این است که کاربران مدت‌زمانی طولانی را در سایت فروشنده بچرخند و صفحات بیشتری ‌بینند.

بلک فرایدی

بلک فرایدی 1402، یک سایت اینترنتی معروف‌ ادعا کرد پلی استیشن 5 را با تخفیف ۹۹ درصدی می‌فروشد به شرطی که کاربر کد تخفیف مخصوص مخفی شده در گالری عکسهای سایت را پیدا کند. کلی آدم برای پیدا کردن کد تخفیف ۹۹ درصدی خرید پلی استیشن ۵، زمان زیادی در دیجی کالا چرخیدند و تعداد قابل توجهی صفحه باز کردند، اما مدام با پیامی روبرو شدند که اطلاع می‌داد: این عکس اصلی نیست و باز بگرد!

فروشگاه آنلاین معروف دیگری که در حوزه فروش محصولات آرایشی و بهداشتی شهرت دارد، روش دیگری را برای سوءاستفاده از حال‌وهوای بلک فرایدی 1402 به کار برد. آنها از چند روز قبل، در شبکه‌های اجتماعی تبلیغات گسترده‌ای را صورت دادند و مدعی شدند قرار است در تخفیف بلک فرایدی، پک کلکسیونی هری پاتر از برند شیگلم را ۹۳۴ هزار تومان بفروشد. قیمت اصلی این محصول که در بازارهای جهانی کلکسونی و کمیاب است، به چهار تا پنج میلیون تومان می‌رسد.

قطعا خودتان می‌توانید حدس بزنید چه شد. یک دقیقه پس از پایان شمارش معکوس، در حالی که کلی آدم در صفحه‌ اصلی سایت را باز کرده بودند و مشتاقانه انتظار می‌کشیدند پیامی به نمایش درآمد و به مراجعه‌کنندگان اطلاع ‌داد موجودی کالا به پایان رسیده است. در عوض بابت هجوم به سایت، فشردن‌های مداوم دکمه F5 و بررسی صفحات دیگر، رتبه و اعتبار سایت نزد موتور جستجوی گوگل افزایش چشمگیری پیدا کرد.

تخفیف بلک فرایدی، مهمترین بخش برای مشتریان است اما هر تخفیفی واقعی نیست. مثلا مشتریان در یک فروشگاه معروف اینترنتی لباس با کاپشنی روبرو شدند که قیمتش از ۱۳ میلیون به سه میلیون تومان کاهش پیدا کرده بود و ادعا می‌کردند شامل تخفیف ۷۷ درصدی، شده است. مشتریان ثابت گزارش داده‌اند همین کاپشن قبل شروع حراج بلک‌فرایدی با قیمت سه میلیون و 500 هزار تومان فروخته می‌شد.

کاربری در توییتر گزارش داد، پارسال در حراج بلک فرایدی ۲۷ کالا با تخفیف بیش از ۵۰ درصد را وارد سبد خرید یک فروشگاه اینترنتی کرده، ولی قبل نهایی کردن سفارش و پرداخت پول، تصمیم گرفته قیمت آن‌ها را در چند فروشگاه اینترنتی دیگر مقایسه کند حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؛ او با همین روش موفق شد ۲۶ کالا را بدون تخفیف، با قیمت کمتر پیدا کند.

کاربر دیگری با عصبانیت نوشته در حراجی بلک فرایدی سایت [...] برای یک کالای پنج میلیون تومانی، ۳۰ هزار تومان تخفیف در نظر گرفته‌اند، ولی هزینه ارسال همان کالا ۵۰ هزار تومان می‌شود.

بلک فرایدی ایرانی، حتی در گزارش‌های رسمی فروشگاه‌های آنلاین هم برای مشتریان دلگرم‌کننده نیست. دیجی‌کالا پارسال با تبلیغات گسترده بیش از ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار کاربر را به طرف خود کشاند، اما فقط ۲.۸ درصد کاربران بعد از چرخیدن در سایت و بررسی قیمت‌ها متقاعد شده‌اند خرید به منفعشان است. همچنین میانگین تخفیف هر کالا در طول اجرای کمپین بلک‌فرایدی دیجی‌کالا پارسال به عدد ناچیز ۶۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین