مرسدس بنز دهه هشتادی

مرسدس با الهام از نسل اول کلاس G نسخهای ویژه از این شاسیبلند به بازار عرضه کرد. این مدل جدید «قویتر از دهه هشتاد» (Stronger than 1980s) نام دارد و تنها ۴۶۰ دستگاه از آن تولید میشود. این عدد از پروژه W460 گرفته شده که در نتیجه آن اولین نسل از کلاس G ساخته شد.
تریبون اقتصاد_مرسدس بنز سال گذشته به مناسبت تولید پانصد هزارمین دستگاه از کلاس G یک مدل از آن را شبیه به نسل اول تزیین کرد. استقبال از این ماشین در شبکههای اجتماعی و بین مشتریان به حدی بود که بنز تصمیم گرفت آن را در تعدادی کم تولید کرده و بفروشد.
به گزارش ایران جیب، کلاس G «قویتر از دهه هشتاد» را میتوان با یکی از سه رنگ سفید شیری، سبز ارتشی و بژ سفارش داد؛ رنگ هایی که در ابتدای تولید کلاس G در دهه هشتاد بسیار محبوب بودند. جلوپنجره، سپرها، گلگیرها و قاب آینهها با رنگ مشکی مات و به سبک ماشینهای قدیمی رنگآمیزی شدهاند.
چرخها از مدلهای کنونی کلاس G کوچکتر است تا ماشین قدیمیتر به نظر برسد و لاستیک زاپاس هم مثل قدیم با پارچه پوشانده شده است. نشان مرسدس روی کاپوت دقیقا شبیه نشان آبیرنگی است که در مدلهای قدیمی استفاده میشد.
نشان «مرسدس بنز» روی جلوپنجره و عبارت «Schöckl Proven» یا «تایید شده در شوکل» در کنار درهای جلو از دیگر ارجاعات به نسل اول است. این عبارت به آزمایشهای سختگیرانهای اشاره دارد که کلاس G در مسیر کوهستانی «شوکل» در نزدیکی کارخانه در شهر گراتس اتریش پشت سر میگذارد. این مسیر از سال ۱۹۷۹ محل اصلی آزمون قابلیتهای آفرود این مدل بوده است.
اتاق هم با ترکیبی از پارچه خاکستری و چرم سیاه طراحی شده که تداعیکننده مدل دهه هشتاد است.
این مدل را میتوان با موتور شش سیلندر دیزل (۳۶۷ اسب بخار) یا بنزینی (۴۴۹ اسب بخار) سفارش داد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت مدل بنزینی ۵.۴ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۱۰ کیلومتر در ساعت است.
قیمت پایه بنز کلاس G «قویتر از دهه هشتاد» در آلمان ۱۶۰ هزار یورو (۱۸۲ هزار دلار) است که حدود ۳۶ هزار یورو از قیمت پایه کلاس G معمولی گرانتر است.
مرسدس بنز کلاس G با پیشنهاد محمدرضا پهلوی، پادشاه ایران ساخته شد که از سهامداران عمده مرسدس بنز بود. با اینکه این شرکت تخصصی در ساخت ماشینهای شاسی بلند نداشت، سفارش چندهزار دستگاه از این خودرو برای نیروهای نظامی ایران، آنقدر وسوسهانگیز بود که بنز با همکاری یک تولیدکننده خودروهای نظامی در اتریش تصمیم به ساخت آن گرفت.
اما وقتی ماشین در سال ۱۹۷۹ آماده شد، شاه دیگر در قدرت نبود و سفارش بنز به طور کامل به ایران تحویل داده نشد. مرسدس بنز بعدها با تغییر کاربری ماشین آن را برای عموم هم به بازار عرضه کرد. کلاس G اکنون گرانترین شاسیبلند مرسدس-بنز است.