رمزگشایی از جای خالی این خودرو در طرح فروش ایران خودرو
به نظر میرسد آنچه سبب شده تا خانواده دنا از جدیدترین طرح فروش ایران خودروییها بعد از حذف سامانه یکپارچه خودرو خارج شود را باید در تعداد تعهد این خودروساز نسبت به عرضه اعضای خانواده دنا جست و جو کرد.
تریبون اقتصاد- جدیدترین طرح فروش گسترده خودرو توسط ایران خودرو بعد از حذف سامانه یکپارچه خودرو، در شرایطی در حال برگزاری است که جای خالی یک محصول از سوی متقاضیان به شدت احساس میشود.
به گزارش اقتصادنیوز، خانواده دنا هیچ نمایندهای در جدیدترین طرح فروش ایران خودرو ندارد تا دل متقاضیان حسابی برای اعضای این خانواده خودرویی تنگ شود. بررسی دور جدید فروش گسترده محصولات آبیهای جاده مخصوص نشان میدهد این خودروساز پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی و موتور TU۵، پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی و موتور TU۳، تارا V۱ پلاس با گیربکس دستی، تارا V۴ LX با گیربکس اتوماتیک، هایما X۷، هایما S۵، هایما X۷ پلاس، سورن پلاس بنزینی، رانا پلاس، دو محصول برقی شامل لونا GRE و بستیون NAT به همراه جدیدترین محصول تولیدی خود یعنی "ری را" را در دسترس متقاضیان قرار داده است.
همان طور که مشاهده میکنید مدیران ایران خودرو از هر خانواده خودرویی حاضر در سبد محصولاتی خود عضوی یا اعضایی را انتخاب کرده و در طرح فروش خود عرضه کردند، اما خبری از اعضای خانواده دنا نیست.
خانواده دنا جز محصولات محبوب ایران خودروییها محسوب میشود که همواره چه در طرحهای فروش و چه در بازار با اقبال مشتریان روبرو هستند. بررسی سبد محصولاتی ایران خودرو نشان میدهد این خودروساز در حال حاضر تمرکز خود را روی تولید دنا پلاس با گیربکس دستی ۶ سرعته و موتور EF۷P و همچنین دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک و موتور توربو شارژ آپشنال قرار داده است.
لیست قیمتی ایران خودروییها نشان میدهد در حال حاضر دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک و موتور توربو شارژ آپشنال با قیمتی حدود ۷۰۰ میلیون تومان در کارخانه، گرانترین محصول داخلی حاضر در سبد محصولات این خودروساز محسوب میشود.
البته خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص با تولید نخستین کراس اوور ایرانی و عرضه آن باعث میشود تا سرلیست جدول قیمتش تغییر کرده و "ری را" با قیمتی حول و حوش یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون، تومان جای دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک و موتور توربو شارژ آپشنال را تصاحب کند.
بعد از انتشار لیست محصولات عرضه شده توسط ایران خودروییها و غایب بودن اعضای خانواده دنا، زمزمههایی مبنی بر به موزه فرستادن این خانواده خودرویی به گوش رسید. به گزارش اقتصادنیوز، برخی از متقاضیان معتقد بودند مدیران ایران خودرو در کنار افزایش تیراژ تولید خانواده تارا، مشغول سبک و سنگین کردن ایده حذف اعضای خانواده دنا از سبد محصولاتشان هستند.
دنا محصولی است که روی پلتفرم پژو ۴۰۵ گسترش یافت، بنابراین این خودرو به لحاظ پلتفرم چندان جدید محسوب نمیشود. اما ایران خودروییها طی سالهایی که از تولید دنا میگذرد همواره تلاش کردند تا با بروزرسانی انواع دناهای تولیدی زمینه را برای تدوام حضور این خودرو در سبد محصولاتی خود مهیا کنند. جدیدترین برنامه آبیهای جاده مخصوص در این زمینه قرار دادن دنا در لیست ۸ محصول ارتقایافته ایران خودرو در شهریور ۱۴۰۲ است.
ایران خودروییها نشان دادند با تولید دنا پلاس با گیربکس دستی ۶ سرعته و موتور EF۷P همچنین دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک و موتور توربو شارژ آپشنال در کوتاه مدت قصدی برای به موزه فرستادن خانواده دنا ندارند. به نظر میرسد این دو عضو خانواده دنا همچنان در میان سبد محصولات آبیهای جاده مخصوص جای دارد؛ بنابراین دنا را نمیتواند خودرویی قلمداد کرد که بعد از خداحافظی بی سر و صدا با پژو پارس قرار است توسط مدیران ایران خودرو برای رفتن به موزه بدرقه شود. اما چه دلیلی باعث شده به رغم استقبال مشتریان، دنا جایی در سبد فروش ایران خودرو در دور جدید عرضه محصولات نداشته باشد؟
به نظر میرسد آنچه سبب شده تا خانواده دنا از جدیدترین طرح فروش ایران خودروییها بعد از حذف سامانه یکپارچه خودرو خارج شود را باید در تعداد تعهد این خودروساز نسبت به عرضه اعضای خانواده دنا جست و جو کرد. برآورد میشود ظرفیت عرضه انواع دنا تا پایان سال جاری تکمیل باشد از این رو مدیران ایران خودرو تصمیم گرفتند تا پاس کردن تعهدات پیشین از عرضه دنا جدید خودداری کنند.
این اتفاق میتواند روی قیمتهای بازاری دنا تاثیر منفی گذاشته و نمودار قیمت اعضای این خانواده خودرویی را در بازار صعودی کند.