کد مطلب: ۱۲۹۴۰
لینک کوتاه کپی شد

راهنمای ثبت نام سامانه املاک و اسکان برای دریافت دسته چک

درخواست صدور دسته‌چک از ابتدای بهمن به شرط ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان پذیرفته می‌شود. این اقدام در راستای اجرای قانون مالیات‌های مستقیم و ماده ۱۶۹ مکرر الزامی است

تریبون اقتصاد - سامانه املاک و اسکان، یک سامانه جامع و ملی است که هدفش جمع‌آوری و ثبت اطلاعات مربوط به املاک و مستغلات در سراسر کشور عنوان شده اما از 30 دی ماه 1403، اگر اطلاعات خود را در این سامانه ثبت نکرده باشید، بانک‌ها برایتان دسته چک صادر نمی‌کنند.

به گزارش تریبون اقتصاد؛ طبق اعلام بانک مرکزی، صدور دسته‌چک منوط به ثبت اطلاعات در سایت املاک و اسکان است و در صورت عدم تطابق کدپستی و کد ملی مشتریان شبکه بانکی با اطلاعات مندرج در سامانه ملی املاک و اسکان، از فرایند صدور دسته‌چک به صورت سیستمی ممانعت می‌شود.

رابطه سامانه املاک و اسکان و درخواست صدور دسته چک

صدور دسته‌چک در سامانه صیاد، از روز یکشنبه ۳۰ دی ماه ۱۴۰۳، منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد بود. این اقدام در راستای اجرای قانون مالیات‌های مستقیم و ماده ۱۶۹ مکرر آن صورت می‌گیرد که بر اساس آن، افراد موظف به ثبت محل سکونت خود در سامانه ملی املاک و اسکان هستند و در صورت عدم انجام این کار، از دریافت برخی خدمات بانکی محروم می‌شوند.

سایت املاک و اسکان که بیش از سه سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد، با هدف شناسایی خانه‌های خالی و کاهش التهابات بازار اجاره ایجاد شده است. کارشناسان معتقدند اتصال دستگاه‌های مختلف به این سامانه، نقش مهمی در کارایی آن خواهد داشت.

بانک مرکزی قبلا از هماهنگی‌های لازم برای اتصال سامانه‌های بانکی به این سامانه خبر داده بود. بر همین اساس و در فاز نخست این هماهنگی، از این پس تطابق کدپستی و کد ملی مشتریان با اطلاعات ثبت‌شده در سامانه املاک و اسکان، شرط لازم برای صدور دسته‌چک خواهد بود. این اقدام گامی مهم در جهت اجرای کامل قانون و شفاف‌سازی اطلاعات مربوط به سکونت افراد محسوب می‌شود.

مراحل ثبت نام در سامانه املاک و اسکان

سامانه املاک و اسکان، توسط وزارت راه‌ و‌ شهرسازی با هدف ساماندهی اطلاعات مربوط به املاک و محل سکونت افراد در سراسر کشور راه‌اندازی شده است. ثبت اطلاعات در آن  برای تمامی سرپرستان خانوار، مالکان و مستأجران الزامی بوده و از این پس، به عنوان پیش‌شرطی برای دریافت برخی خدمات بانکی مانند صدور دسته‌چک نیز محسوب می‌شود. در این راستا، راهنمایی جامع برای ثبت‌نام و درج اطلاعات در این سامانه ارائه می‌شود تا کاربران بتوانند به راحتی مراحل مورد نیاز را طی کنند.

برای شروع فرآیند، ابتدا به وب‌سایت رسمی سایت املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir مراجعه کنید. در صفحه اصلی، گزینه «ورود افراد حقیقی از طریق دولت من» را انتخاب نمایید. با انتخاب این گزینه، به سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هدایت خواهید شد که در آنجا با استفاده از شماره تلفن همراه و کد ملی خود، فرآیند احراز هویت را انجام می‌دهید.

پس از ورود موفقیت‌آمیز، نوبت به ثبت اطلاعات مربوط به ملک یا محل اقامت شما می‌رسد. این اطلاعات شامل موارد گوناگونی است که باید به دقت وارد شوند. کد پستی ملک یکی از این موارد است که برای دقت بیشتر می‌توانید از سامانه gnaf.post.ir برای یافتن کد پستی صحیح استفاده کنید. همچنین، باید متراژ دقیق ملک، شماره طبقه و واحد، شناسه قبض برق، تاریخ شروع سکونت در ملک، نوع اقامتگاه (مانند مالک، مستأجر و غیره) و کد ملی یا شناسه ملی مالک اصلی ملک را وارد کنید.

سامانه املاک و اسکان، در برخی موارد خاص، ممکن است نیاز به بارگذاری مدارکی مانند سند مالکیت یا اجاره‌نامه دارد. پس از تکمیل تمامی فیلدهای مورد نیاز، اطلاعات وارد شده را به دقت بررسی و سپس تأیید کنید.

ثبت اطلاعات به طور کلی، به مدارکی نظیر کارت ملی، کد پستی ملک، سند مالکیت برای مالکان، قرارداد اجاره برای مستأجران، شناسنامه در صورت لزوم و شماره تلفن همراه نیاز دارد. صحت و دقت اطلاعات وارد شده از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت بروز هرگونه مشکل یا ابهام در طول فرآیند ثبت‌نام یا ثبت اطلاعات، می‌توانید به بخش راهنمای موجود در سامانه مراجعه کرده یا با پشتیبانی سامانه تماس بگیرید.

چرا ثبت نام در سامانه املاک و اسکان الزامی است؟

ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان، پیش از این به عنوان پیش‌نیاز برای انجام برخی امور معرفی شده بود، هرچند این موارد به گستردگی و اجبار کنونی نبود. در واقع، هدف اصلی از راه‌اندازی این سامانه، شناسایی خانه‌های خالی و اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی بود، اما به تدریج نقش آن در ارائه خدمات دولتی و ساماندهی بازار مسکن پررنگ‌تر شد.

ثبت‌نام فرزندان در مدارس از ابتدای مهرماه امسال بدون ثبت اطلاعات ملک و سکونت خانوار امکان‌پذیر نبود یا حداقل در بسیاری از مدارس با سخت‌گیری‌هایی انجام شد. مدارس پیش از این برای احراز محل سکونت دانش‌آموزان، از والدین درخواست ارائه مدارکی مانند قبض آب و برق یا سند اجاره می‌کردند که این رویه به تدریج جای خود را به ارائه اطلاعات ثبت‌شده در سامانه وزارت راه و شهرسازی می‌دهد.

سامانه املاک و اسکان به زودی چتر پوشش خود را گسترده‌تر می‌کند تا جایی که بدون ثبت نام در آن، دریافت تسهیلات مسکن و برخی خدمات مربوط به شهرداری‌ها مثل صدور پروانه ساخت یا پرداخت عوارض، امکان‌پذیر نباشد. با توجه به یکپارچه‌سازی سامانه‌های دولتی و اهمیت احراز محل سکونت، احتمال اجباری شدن ثبت اطلاعات در سامانه وزارت راه و شهرسازی در آینده وجود دارد.

آخرین تغییرات قوانین صدور دسته چک در سال ۱۴۰۳

صدور دسته‌چک در بانک‌های کشور از ۳۰ دی ماه ۱۴۰۳، به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان مشروط شده است. صدور دسته‌چک پیش از این، بر اساس سابقه بانکی مشتری، نداشتن چک برگشتی و سایر معیارهای اعتبارسنجی بانک‌ها انجام می‌شد اما اکنون، علاوه بر این موارد، تطابق اطلاعات کد پستی و کد ملی متقاضی با اطلاعات ثبت‌شده در سامانه ملی املاک و اسکان نیز الزامی است.

اگر اطلاعات محل سکونت شما در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد یا با اطلاعات موجود در بانک مغایرت داشته باشد، صدور دسته‌چک امکان‌پذیر نخواهد بود.

صدور دسته چک در بانک‌ها، به طور کلی با داشتن سابقه اعتباری مناسب در سیستم بانکی انجام می‌شود. بانک‌ها با بررسی سابقه تسهیلات و تعهدات مشتری، از جمله بازپرداخت وام‌ها و اقساط، وضعیت اعتباری او را ارزیابی می‌کنند. وجود بدهی معوق یا سررسید گذشته می‌تواند مانع از صدور دسته‌چک شود.

دریافت دسته‌چک بدون داشتن حساب جاری (قرض‌الحسنه جاری) امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان با حساب کوتاه‌مدت یا پس‌انداز برای از بانک درخواست دسته چک کرد. دسته‌چک به حساب‌های جاری تعلق می‌گیرد که امکان برداشت و واریز وجه به صورت مکرر و صدور چک را فراهم می‌کنند.

حساب جاری به منظور انجام تراکنش‌های مالی روزمره و تجاری طراحی شده و دسته‌چک ابزاری برای تسهیل این تراکنش‌هاست. در حالی که حساب‌های کوتاه‌مدت و پس‌انداز بیشتر برای نگهداری و سرمایه‌گذاری وجوه با هدف دریافت سود در نظر گرفته می‌شوند و امکان صدور چک ندارند.

ثبت‌نام و تأیید هویت در سامانه صیاد شرط بعدی صدور دسته چک است. سامانه صیاد با هدف یکپارچه‌سازی اطلاعات چک‌ها و جلوگیری از جعل و سوءاستفاده راه‌اندازی شده است. ثبت اطلاعات چک در این سامانه توسط صادرکننده و دریافت‌کننده، به شفافیت بیشتر معاملات کمک می‌کند.

ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان و تطابق کدپستی و کد ملی مشتریان نیز از دی ماه ۱۴۰۳، شرط لازم برای صدور دسته‌چک محسوب می‌شود.

برخی بانک‌ها ممکن است شرایط دیگری نیز برای صدور دسته‌چک داشته باشند. برای مثال، در مواردی شرط می‌کنند که حداقل دو سال از افتتاح حساب جاری مشتری گذشته باشد یا از او مدارکی مبنی بر داشتن شغل یا محل سکونت ثابت درخواست می‌کنند. همچنین گزارش شده که تعدادی از بانک‌ها درخواست معرفی ضامن داشته‌اند.

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین